Στις αρχές της δεκαετίας του 1950, ο γεννημένος στο Τέξας καλλιτέχνης Robert Rauschenberg ταξίδεψε σε όλη την Ευρώπη και τη Βόρεια Αφρική, βιώνοντας ένα ευρύ φάσμα πολιτισμών, ενώ πειραματιζόταν με διαφορετικές φόρμες τέχνης. Στο Μαρόκο, για παράδειγμα, δημιούργησε κολάζ από σωρούς πεταμένων σκουπιδιών, πριν τα πάει πίσω στην Ιταλία, όπου πολλά εκτέθηκαν και πουλήθηκαν στις πιο σημαντικές γκαλερί της χώρας.

Τέτοια διαμορφωτικά πειράματα καρποφόρησαν μια δεκαετία αργότερα με τη μορφή των επιδραστικών του κομματιών μεταξοτυπίας. . Συνδυάζοντας εικόνες από τη σύγχρονη κουλτούρα, φυσικές φιγούρες και πινελιές, αυτά τα αριστουργήματα εισήγαγαν έναν νέο τρόπο αποτύπωσης και μετάδοσης του χάους της σύγχρονης ζωής.

Το πιο διάσημο και σίγουρα πιο ακριβό έργο τέχνης του Rauschenberg είναι το Buffalo II, το οποίο εξέθεσε για πρώτη φορά στη Μπιενάλε της Βενετίας το 1964. Ο τεράστιος καμβάς έχει ύψος πάνω από οκτώ πόδια και εμφανίζει μια πληθώρα φαινομενικά ανόμοιων εικόνων, συμπεριλαμβανομένου ενός κοίλου κυβοειδούς, ενός ανατέλλοντος ήλιου και μιας μεγάλης φωτογραφίας του John F. Kennedy. Το Buffalo II όχι μόνο αποτυπώνει το κέφι της αμερικανικής δεκαετίας του `60, αλλά γεφυρώνει επίσης το χάσμα ανάμεσα σε δύο καλλιτεχνικά κινήματα: τον αφηρημένο εξπρεσιονισμό και την pop art.

Γι’αυτό ακριβώς το λόγο θεωρείται μεγάλης καλλιτεχνικής αξίας και αγοράστηκε για το μνημειώδες ποσό των 88.8 εκατομμυρίων δολαρίων στον οίκο Christie`s το 2019. Φημολογείται ότι η νικήτρια προσφορά προήλθε από την Walmart-κληρονόμο και προστάτιδα των τεχνών, Alice Walton.

Ένα επικό έργο που συγκεντρώνει τον κόσμο της τέχνης και της πολιτικής

Κατά τη διάρκεια μιας ιδιαίτερα γόνιμης περιόδου μεταξύ 1962 και 1964, ο Rauschenberg δημιούργησε μια σειρά από καμβάδες στους οποίους συγκέντρωσε φαινομενικά ανόμοιες εικόνες —από τις γνωστές έως τις μυστηριώδεις— για να αποτυπώσει το κοινωνικό, πολιτικό και καλλιτεχνικό κέφι της εποχής. Ο John F. Kennedy, ένας φαλακρός αετός, το λογότυπο της Coca-Cola, τα διαστημικά ταξίδια και το τοπίο στο κέντρο της πόλης παρουσιάζονται εδώ, ωστόσο οι πίνακες μεταξοτυπίας του Rauschenberg αφορούν τόσο την καλλιτεχνική καινοτομία και τον τρόπο που φαινόμαστε όσο και για την αποτύπωση της κακοφωνίας του σύγχρονου αστική ζωή τη δεκαετία του 1960.

Μανταλένα-Μαρία Διαμαντή

Διαβάστε τη συνέχεια στο klik.gr