Αλυσιδωτές είναι οι επιπτώσεις από το καταστροφικό ξεκίνημα της Boeing για το 2024, τόσο στις αεροπορικές εταιρείες όσο και στους επιβάτες τους, καθώς οι καθυστερήσεις παραγωγής στην αμερικανική εταιρεία επιδεινώνουν την υπάρχουσα έλλειψη αεροσκαφών μονού διαδρόμου που αποτελούν τη ραχοκοκαλιά των εμπορικών αεροπορικών ταξιδιών.
Σύμφωνα με το Bloomberg, η United Airlines, η Southwest Airlines και η Ryanair είναι μεταξύ των εταιρειών που προσπαθούν να αντιμετωπίσουν τα προβλήματα που προκαλούν οι μειωμένες παραδόσεις από την Boeing, η οποία επικεντρώνεται στη διόρθωση των ποιοτικών ελλείψεων που ήρθαν στην επιφάνεια από το ατύχημα της 5ης Ιανουαρίου σε πτήση της Alaska Airlines.
Ενόψει της υψηλής σεζόν του καλοκαιριού, οι αερομεταφορείς λένε ότι περιορίζουν τα χρονοδιαγράμματα και αναζητούν εναλλακτικές λύσεις για τα 737 που έχουν ήδη παραγγείλει.
Και όλα αυτά χωρίς να είναι ξεκάθαρος ο χρονικός ορίζοντας για την παράδοση των αεροσκαφών από τη Boeing, καθώς βρίσκεται σε εξέλιξη χωρίς χρονοδιάγραμμα η επιθεώρηση των μονάδων της.
Από την άλλη, η Airbus, ο βασικός ανταγωνιστής της Boeing, είναι σε μεγάλο βαθμό sold out μέχρι το τέλος της δεκαετίας.
Όπως και η Boeing, η ευρωπαϊκή εταιρεία κατασκευής αεροπλάνων καταβάλλει μεγάλη προσπάθεια να αυξήσει την παραγωγή ξανά στα προ-πανδημικά επίπεδα. Ένα μεμονωμένο θέμα φθοράς του κινητήρα έχει καθηλώσει εκατοντάδες αεροπλάνα της Airbus, μειώνοντας περαιτέρω τη διαθεσιμότητα των αεροσκαφών σε μια εποχή που η ζήτηση από τις αεροπορικές εταιρείες είναι ιδιαίτερα υψηλή.
Τι σημαίνει για τους ταξιδιώτες
Για τους επιβάτες, αυτό θα σημαίνει λιγότερες επιλογές πτήσεων και πιθανόν υψηλότερες τιμές σε τουλάχιστον ορισμένα δημοφιλή δρομολόγια.
Οι ελλείψεις επηρεάζουν κυρίως τα αεροσκάφη μονού διαδρόμου, όπως τα Boeing 737 και τα αεροσκάφη Airbus A320 που πετούν μικρές έως μεσαίες αποστάσεις και αποτελούν το μεγαλύτερο μέρος του παγκόσμιου στόλου.
Ως αποτέλεσμα, οι εσωτερικές και περιφερειακές πτήσεις έχουν μεγαλύτερο αντίκτυπο από τα ταξίδια μεγάλων αποστάσεων.
Το πρακτορείο Amex Global Business Travel προβλέπει ότι οι ναύλοι business-class θα αυξηθούν έως και 8,5% στην πολυσύχναστη διαδρομή από τη μια προς την άλλη των ΗΠΑ κατά τη διάρκεια της καλοκαιρινής περιόδου αιχμής.
Μεταξύ Σιάτλ και Σαν Φρανσίσκο, οι τιμές τόσο στις business όσο και στις οικονομικές θέσεις προβλέπεται να εκτιναχθούν έως και 18% κατά το πρώτο εξάμηνο του έτους, σύμφωνα με την Amex GBT, ενώ οι ναύλοι μεταξύ Σικάγο και Λας Βέγκας ενδέχεται να αυξηθούν κατά 9,6%.
Τα τελευταία επίσημα στοιχεία των ΗΠΑ δείχνουν ότι οι ναύλοι αυξήθηκαν 3,6% μεταξύ Ιανουαρίου και Φεβρουαρίου. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη μηνιαία αύξηση από τον Μάιο του 2022.
Τα καλά νέα για τους πελάτες των αεροπορικών εταιρειών είναι ότι σύμφωνα με τη Hopper, η οποία παρακολουθεί τις τάσεις των τιμών, δεν αναμένει ότι οι καλοκαιρινοί ναύλοι θα αυξηθούν σημαντικά πάνω από το 2019 – το τελευταίο κανονικό έτος για τα ταξίδια πριν από την πανδημία.
Οι καθυστερήσεις παραγωγής που σχετίζονται με την πανδημία σε Airbus και Boeing στέρησαν από τις αεροπορικές εταιρείες έως και 4.000 νέα αεροπλάνα τα τελευταία τρία έως τέσσερα χρόνια, εκτιμά ο Townend, της BOC Aviation.
Τα πρόσφατα προβλήματα της Boeing διευρύνουν περαιτέρω το χάσμα μεταξύ προσφοράς και ζήτησης.
Η United αναμένει τώρα να λάβει λιγότερο από το ένα τρίτο των 157 αεροπλάνων Max που έχει περιμένει φέτος, με βάση τις ρυθμιστικές καταθέσεις της.
Η αεροπορική εταιρεία βρίσκεται κοντά σε συμφωνία για την αντικατάσταση ορισμένων από αυτά με τουλάχιστον 36 Airbus A321, σύμφωνα με το Bloomberg.
Η Southwest, η οποία διαχειρίζεται έναν στόλο που αποτελείται αποκλειστικά από Boeing, την περασμένη εβδομάδα ανέτρεψε τα σχέδιά της για ανάπτυξη για φέτος και σταμάτησε τις περισσότερες προσλήψεις ως απάντηση στην επιβράδυνση των παραδόσεων.
Στην Ευρώπη
Στην Ευρώπη, η Ryanair είπε ότι δεν θα παραλάβει σύντομα 17 αεροσκάφη Boeing που είχε προβλέψει ότι θα πρόσθετε στον στόλο της πριν από τα τέλη Ιουνίου.
Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα ένα πιο αδύναμο καλοκαιρινό πρόγραμμα και 5 εκατομμύρια λιγότερους επιβάτες φέτος. Ο αερομεταφορέας σχεδιάζει να αυξήσει τις τιμές έως και 10% και να μειώσει τις υπηρεσίες από το Δουβλίνο, το Μιλάνο και τη Βαρσοβία.
Η Alaska Air ανέφερε επίσης ότι τα χρονοδιαγράμματά της είναι σε ροή με τις παραδόσεις της Boeing αβέβαιες.
Το Boeing δεν είναι ο μόνος λόγος που οι πτήσεις είναι γεμάτες κόσμο. Αεροπορικές εταιρείες, συμπεριλαμβανομένων της Lufthansa και της Wizz Air, αναγκάστηκαν να περιορίσουν τα σχέδια ανάπτυξης λόγω των επισκευών που απαιτούνται σε κινητήρες turbofan με γρανάζια Pratt & Whitney που βρίσκονται κάτω από πολλά φτερά A320.
Στην Boeing, οι προοπτικές για το υπόλοιπο του 2024 είναι δύσκολο να προβλεφθούν. Οι ρυθμιστικές αρχές περιορίζουν προς το παρόν την παραγωγή σκαφών 737 σε 38 το μήνα, αλλά η Boeing παρέδωσε συνολικά μόλις 42 από τα 737 της το πρώτο δίμηνο του 2024.
Αυτόν τον μήνα, η Boeing κατάφερε να φέρει εις πέρας μια μεγάλη παραγγελία για την American Airlines για τη μεγαλύτερη παραλλαγή 737, τη Max 10. Το μοντέλο είναι σημαντικό για την Boeing επειδή έχει σημειώσει καλές πωλήσεις και είναι η μόνη άμυνα του κατασκευαστή αεροπλάνων έναντι της σειράς μεγαλύτερων της Airbus Α321 που έχουν κερδίσει δημοτικότητα καθώς μπορούν να μεταφέρουν περισσότερους επιβάτες σε μεγαλύτερες διαδρομές.