Με μεγάλες εκπτώσεις ξεκινάει η εφετινή Black Friday τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό, ωστόσο, και η εφετινή χρονιά παρουσιάζει τη δική της «ιδιαιτερότητα». Τα προηγούμενα χρόνια οι λιανέμποροι κατέφυγαν στις διαδικτυακές εκπτώσεις αφού λόγω της πανδημίας του Covid-19 τα φυσικά καταστήματα ήταν κλειστά ή μόλις είχε ανοίξει η υπηρεσία «click and collect», όμως η δίψα των καταναλωτών για αγορές αποτυπώθηκε ξεκάθαρα στις πωλήσεις.
Εφέτος και με «φόντο» την ενεργειακή κρίση, τον πόλεμο της Ρωσίας στην Ουκρανία και τα προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα οι καταναλωτές παρότι εμφανίζουν την ίδια διάθεση για αγορές φαίνεται πως «τα μετράνε» αφού ο χειμώνας προμηνύεται εξαιρετικά δύσκολος. Τα «πορτοφόλια» είναι άδεια και η αβεβαιότητα δεν αφήνει πολύ μεγάλα περιθώρια με το λιανεμπόριο να βιώνει αυτή τη «βαρυχειμωνιά».
Μια ακόμη «ιδιαιτερότητα» της εφετινής «Black Friday» είναι ότι ήδη τρέχουν προγράμματα αντικατάστασης ενεργοβόρων ηλεκτρικών συσκευών για εξοικονόμηση ενέργειας. Έτσι αν κάποιος –όπως γινόταν παραδοσιακά– ήθελε να αλλάξει κάποια ηλεκτρικά είδη μπορεί να μην έχει πλέον το ίδιο ενδιαφέρον αν έχει ενταχθεί στο πρόγραμμα της επιδότησης.
«Φτωχή» για είδη μόδας
Τα τελευταία χρόνια, η «Μαύρη Παρασκευή» έχει καθιερωθεί ως η ημέρα που τα διαδικτυακά αλλά και τα περισσότερα φυσικά καταστήματα, προχωρούν σε μεγάλες εκπτώσεις που πολλές φορές ξεπερνούν το 50%-60%, με την μόδα να αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της. Μπορεί το 50% των Ελλήνων να δηλώνει ότι θα προχωρήσει σε αγορές ειδών μόδας, πόσα χρήματα όμως προτίθενται να ξοδέψουν και ποια η διαφορά με την αντίστοιχη ημέρα του 2021;
Η πρόσφατη Έρευνα Μόδας Fashion (Re)search που πραγματοποίησε το GLAMI, ξεκλειδώνει τις τάσεις που φαίνεται να επικρατούν έναν μήνα πριν την εμπορικότερη περίοδο του λιανεμπορίου. Οι εικόνες με τις ατελείωτες ουρές αναμονής έξω από τα καταστήματα εν όψει Black Friday ήταν ένα φαινόμενο συνηθισμένο ανά τον κόσμο τα τελευταία χρόνια, έως τη στιγμή που η πανδημία κατάφερε να αλλάξει τις ισορροπίες και σε αυτόν τον τομέα.
Σύμφωνα με την έρευνα τo 50% των Ελλήνων περιμένει την περίοδο του Black Friday για να αγοράσει ρούχα και παπούτσια – ποσοστό χαμηλότερο σε σχέση με πέρυσι τη δεύτερη χρονιά της πανδημίας, όπου στην ίδια ερώτηση το ποσοστό ήταν 66%.
Ως εκ τούτου, η αύξηση από 23% πέρυσι σε 37%ε φέτος αυτών που δεν έχουν κατασταλάξει αν θα προχωρήσουν σε Black Friday αγορές, φαντάζει αναμενόμενη και αποτελεί μία σπουδαία ευκαιρία και «πρόκληση» για τους επαγγελματίες του κλάδου να επιστρατεύσουν ακόμα πιο ευρηματικούς τρόπους για να προσελκύσουν τους καταναλωτές με τις προσφορές τους.
Πόσο θα μας κοστίσει;
Το 43% προτίθεται να ξοδέψει έως και €100 ευρώ για αγορές μόδας, ενώ μικρότερο είναι το ποσοστό (23%) αυτών που θα διαθέσουν ελαφρώς μεγαλύτερο budget, από €100 έως €200. Σημαντικό είναι και το ποσοστό αυτών που δεν έχουν ακόμη σαφή εικόνα για το αν ο προϋπολογισμός τους, τους επιτρέπει να «ενδώσουν» σε αγορές την τρέχουσα περίοδο (24%).
Με την ημέρα Black Friday να έχει λάβει διαστάσεις φαινομένου, καμία έκπληξη δεν προκαλεί το γεγονός ότι μόνο το 1% δεν γνώριζε περί τίνος πρόκειται, Αυτό που αξίζει όμως να σημειωθεί είναι πως από τη συγκεκριμένη μερίδα ερωτηθέντων, το 36% απάντησε θετικά στην προοπτική να κάνει αγορές μόδας την εν λόγω ημέρα, μονάχα αφότου το GLAMI προχώρησε στην επεξήγηση του όρου.
Επίσης, το 72% των Ελλήνων επιβεβαιώνει ότι αποφεύγει πλέον τα φυσικά καταστήματα με πολύ κόσμο ακόμη και κατά τη διάρκεια των μεγάλων εκπτωτικών περιόδων όπως είναι η Black Friday. Η επιρροή της πανδημίας έγινε αντιληπτή ακόμα πιο έντονα στον τομέα των αγορών, με το ηλεκτρονικό εμπόριο να γνωρίζει πρωτοφανή άνθηση.
Σε πλήρη συνάρτηση με τις διεθνείς εξελίξεις, τα τρία τελευταία χρόνια, οι Έλληνες καταναλωτές εξοικειώθηκαν σε ακόμα μεγαλύτερο βαθμό με το online shopping παραμερίζοντας την «offline» επίσκεψη στα καταστήματα. Ένα μικρό ποσοστό της τάξης του 9% δήλωσε ότι δεν είναι σίγουρο κατά πόσο αισθάνεται άνετα στα φυσικά καταστήματα όταν επικρατεί πολυκοσμία, ενώ μόνο ένα 19% δήλωσε ότι δεν επηρεάζεται από την παρουσία πλήθους.
Σε σχέση με πέρυσι, το ποσοστό που δεν σκοπεύει να στραφεί στα φυσικά καταστήματα μειώθηκε μόνο κατά 5%, γεγονός που αποδεικνύει ότι το ηλεκτρονικό εμπόριο μόδας εξακολουθεί να διατηρεί την ισχυρή θέση που κατάφερε να κερδίσει τα τελευταία χρόνια.
Ψωνίζουμε με shopping list;
Αν και δεν ήταν λίγοι αυτοί που δήλωσαν ότι προετοιμάζονται για τις Black Friday αγορές τους με έτοιμη λίστα αγορών (21%), η πλειοψηφία των Ελλήνων (49%) αναφέρει πως δεν προσχεδιάζει αλλά απλώς αναζητά τις καλύτερες προσφορές, ακολουθώντας την παγκόσμια τάση που καθιστά την περίοδο, ένα «κυνήγι θησαυρού» με στόχο την απόκτηση ρούχων, παπουτσιών και αξεσουάρ στις χαμηλότερες τιμές.
Η συλλογή δεδομένων της νέας Έρευνας Μόδας Fashion (Re) search πραγματοποιήθηκε από τις 4 έως και τις 18 Σεπτεμβρίου μέσα από το ερωτηματολόγιο που συμπλήρωσαν 4.216* Έλληνες. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε παράλληλα και σε Ιταλία, Τσεχία, Σλοβακία, Κροατία, Σλοβενία, Ρουμανία, Ουγγαρία και Βουλγαρία.