Μέρισμα ρεκόρ ύψους 83,85 εκατ., που αντιστοιχεί σε 35,43 ανά μετοχή, θα διανείμει η Αττική Οδός στους μετόχους της για τη χρήση του 2024. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη διανομή των τελευταίων ετών κάτι που ενισχύει το προφίλ της εταιρείας ως σταθερού μερισματικού τίτλου, επιβεβαιώνοντας τις ισχυρές τις επιδόσεις και την μεγάλη ρευστότητά της.

Ήδη εντός του 2024, η εταιρεία έχει προχωρήσει σε προμέρισμα ύψους 40 εκατ., το οποίο εγκρίθηκε από το Διοικητικό Συμβούλιο στις 29 Οκτωβρίου 2024 και επικυρώθηκε από την Τακτική Γενική Συνέλευση. Είχε προηγηθεί, τον Ιούνιο του ίδιου έτους, η διανομή του τακτικού μερίσματος ύψους 42 εκατ., που αφορούσε τα κέρδη της χρήσης 2023.

Συνολικά, κατά το έτος 2024 η εταιρεία διένειμε 82 εκατ. σε μέρισμα και προμέρισμα, υπερβαίνοντας τις αποδόσεις του προηγούμενου έτους. Ειδικότερα, το 2023 η συνολική διανομή ανήλθε σε 75,12 εκατ., εκ των οποίων 35,12 εκατ. αφορούσαν το μέρισμα για τη χρήση 2022 και 40 εκατ. δόθηκαν ως προμέρισμα έναντι των κερδών του 2023. Παρά το γεγονός μάλιστα ότι η σύμβαση παραχώρησης για τους παλαιούς μετόχους έχει λήξει ο Πρόεδρος της AVAX κ. Χρήστος Ιωάννου δήλωσε πρόσφατα ότι ο όμιλος αναμένεται να εισπράξει ποσό 60 εκατ. ευρώ το επόμενο διάστημα από την Αττική Οδό.

Πέρσι ο αυτοκινητόδρομος είχε έσοδα σχεδόν 175 εκατομμύρια έναντι 215 εκ. το 2023 και κέρδη προ φόρων 104, 4 εκατομμύρια ευρώ από 107,7 την προηγούμενη χρονιά. Η μείωση αυτή αποδίδεται στο γεγονός ότι η σύμβαση παραχώρησης έληξε στις 5 Οκτωβρίου 2024 περίοδος κατά την οποία πέρασε στο νέο παραχωρησιούχο που είναι η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.

Σήμερα,  ο μέσος ημερήσιος αριθμός διελεύσεων συνεχίζει να διευρύνεται συνεπικουρούμενος και από την μείωση του διοδίου στα 2,50 ευρώ από τον περασμένο Οκτώβριο. Έτσι οι διελεύσεις στον αυτοκινητόδρομο το πρώτο εξάμηνο ανήλθαν σε 283.908 οχήματα παρουσιάζοντας ετήσια αύξηση 4,6% σε σχέση με το πρώτο εξάμηνο του 2024, με τον συνολικό αριθμό διελεύσεων να διαμορφώνεται σε 51,4 εκατ.

Συντήρηση και υποχρεώσεις

Σύμφωνα με την ετήσια έκθεση του διοικητικού συμβουλίου για την προηγούμενη χρονιά κατά τη διάρκεια του 2024, η εταιρεία ολοκλήρωσε  τις εργασίες βαριάς συντήρησης της Αττικής Οδού όπως προέβλεπε η σύμβαση παραχώρησης ενόψει της λήξης της περιόδου λειτουργίας Τ2.

Οι εργασίες περιελάμβαναν αντικατάσταση της αντιολισθηρής στρώσης, ανανέωση ηλεκτρολογικού και μηχανολογικού εξοπλισμού και πλήρη αποκατάσταση της κατακόρυφης σήμανσης και έργα πολιτικού μηχανικού. Ως αποτέλεσμα, μηδενίστηκε η πρόβλεψη για βαριά συντήρηση στον ισολογισμό της εταιρείας.

Σύμφωνα με τον ετήσιο απολογισμό της Αττικής Οδού, «η αρχική πρόβλεψη για βαριά συντήρηση στα μέσα του 2007, βασισμένη στη μέχρι τότε εμπειρία για το έργο αναθεωρήθηκε το 2012, έχοντας μια καλύτερη τεχνογνωσία των συνθηκών λειτουργίας του αυτοκινητόδρομου, η οποία αφενός αποδεικνύεται από έρευνες και μελέτες που γίνονται από εξωτερικούς συμβούλους σε τακτική βάση και αφετέρου έχοντας μειωμένη κυκλοφορία λόγω της οικονομικής κρίσης που έχει ως αποτέλεσμα τη μειωμένη ανάγκη συντήρησης».

Οι απαιτήσεις των δήμων

Την ίδια στιγμή, στην έκθεση του ΔΣ αναφέρεται ότι παραμένουν ανοιχτές υποχρεώσεις και εκκρεμότητες, κυρίως έναντι Δήμων της Αττικής, οι οποίοι διεκδικούν σωρευτικά 23,4 εκατ. για τέλη καθαριότητας, φωτισμού και συναφείς επιβαρύνσεις για την περίοδο 2002–2024. Το μεγαλύτερο μέρος αφορά τους Δήμους Ασπροπύργου, Φυλής και Χαλανδρίου.

Κατά των σχετικών πράξεων επιβολής,  όπως αναφέρεται η εταιρεία προσέφυγε ενώπιον Διοικητικών Δικαστηρίων Αθηνών, ασκώντας ένδικα μέσα. Τον Δεκέμβριο του 2018 δημοσιεύθηκαν αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας με τις οποίες έγιναν δεκτές οι αιτήσεις αναίρεσης που είχε ασκήσει η εταιρεία κατά επιβολών από το Δήμο Ασπροπύργου (ο οποίος διεκδικούσε συνολικά 10,8 εκατ. εκ των οποίων το ποσό των 3,7 εκατ. είχε καταβληθεί) και διατάχθηκε η επιστροφή από το Δήμο Ασπροπύργου στην εταιρεία των καταβληθέντων χρηματικών ποσών με τον νόμιμο τόκο (6%) από την ημερομηνία καταβολής τους.

Η εν λόγω νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας στη συνέχεια ακολουθήθηκε τόσο από το Διοικητικό Εφετείο Αθηνών όσο και από το Διοικητικό Πρωτοδικείο Αθηνών, στις λοιπές υποθέσεις επιβολής.

Σε ότι αφορά το ζήτημα των δημοτικών τελών καθαριότητας και φωτισμού προβλέφθηκε ότι επί του οδοστρώματος και επί των εγκαταστάσεων του αυτοκινητόδρομου της Αττικής Οδού, δεν επιβάλλονται δημοτικά τέλη καθαριότητας και φωτισμού ούτε συναφή πρόστιμα με εξαίρεση τα τέλη για τα οποία εκκρεμούν οι τελεσίδικες δικαστικές αποφάσεις.

Επιπλέον, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει χορηγήσει βεβαίωση με βάση την οποία η Αττική Οδός δεν έχει υποχρέωση καταβολής δημοτικών τελών καθαριότητας και φωτισμού και δημοτικών φόρων ηλεκτροδοτούμενων χώρων για τον αυτοκινητόδρομο.

Θεομηνία Ελπίς

Σε ότι αφορά το πρόστιμο  1 εκατ. που επιβλήθηκε τόσο στην Αττική Οδό Α.Ε. όσο και στην ΑΤΤΙΚΕΣ ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ Α.Ε. για το περιστατικό ακινητοποίησης οχημάτων κατά τη χιονόπτωση του Ιανουαρίου 2022, οι σχετικές προσφυγές συζητήθηκαν το πρώτο εξάμηνο του 2025 και εκκρεμεί η έκδοση αποφάσεων.

Οι εταιρείες κατέβαλαν τα ποσά το 2023 με επιφύλαξη κάθε νόμιμου δικαιώματος και προχώρησαν σε προσφυγές ενώπιον του Τριμελούς Διοικητικού Πρωτοδικείου Αθηνών. Η προσφυγή της ΑΤΤΙΚΗ ΟΔΟΣ Α.Ε. συζητήθηκε στις 27 Μαρτίου 2025, ενώ εκείνη της ΑΤΤΙΚΕΣ ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ Α.Ε. στις 26 Μαΐου 2025.

Διαβάστε ακόμη: