Χωρίς κατασκευαστικό αντικείμενο θα διενεργηθεί ο διαγωνισμός του δημοσίου για τον νέο παραχωρησιούχο στη Αττική οδό!
Σύμφωνα με έγκυρες πηγές το Υπ. Υποδομών δεν προτίθεται να εντάξει τις 4 επεκτάσεις συνολικού ύψους 1,5 δις. ευρώ στον διαγωνισμό για την Αττική οδό αλλά θα τις δημοπρατήσει αυτόνομα!
Άλλες ως δημόσια έργα χωρίς διόδια όπως η Λεωφόρος Κύμης και άλλες με σύμβαση παραχώρησης όπως πιθανότατα η επέκταση της περιφερειακής Υμηττού έως την Λεωφόρο Βουλιαγμένης!
Υπό αυτό το πρίσμα, το πιθανότερο είναι εντός του 2022 ή το αργότερο στις αρχές του 2023 να έχει δημοπρατηθεί από το ΤΑΙΠΕΔ η Αττική οδός, προκειμένου να αναδειχθεί νέος διαχειριστής μέσα από πλειοδοτικό διαγωνισμό, ο οποίος θα υπογράψει σύμβαση παραχώρησης με ισχύ από τον Οκτώβριο του 2024 όταν και λήγει τυπικά η σύμβαση με τον υφιστάμενο παραχωρησιούχο!
Η εξέλιξη αυτή, να δημοπρατηθεί η Αττική οδός χωρίς κατασκευαστικό αντικείμενο, στην ουσία βγάζει τους Έλληνες εργολάβους από το παιχνίδι, καθώς το τίμημα προβλέπεται να παιχτεί σε πολύ υψηλά επίπεδα, αντίστοιχα του ΔΕΔΔΗΕ ενώ είναι προφανές πως τα πανίσχυρα ξένα funds δεν έχουν ανάγκη τις εγχώριες τεχνικές εταιρίες!
Σε απλά λόγια ο νέος διαγωνισμός θα είναι «κομμένος και ραμμένος» στα μέτρα των κορυφαίων ξένων θεσμικών επενδυτών, οι οποίοι είναι σε θέση να «σηκώσουν» τιμήματα που θα υπερβούν τα 2,1 δια. ευρώ που έδωσε η Macquarie για το 49% του ΔΕΔΔΗΕ.
Υπό αυτό το πρίσμα, οι …local partners, περνούν (ούτως ή άλλως μετά την αυτόνομη κάθοδο της Macquarie στον διαγωνισμό του ΔΕΔΔΗΕ τον οποίο και κέρδισε) σε δεύτερη μοίρα και είναι προφανές πως στα όποια κοινοπρακτικά σχήματα διαμορφώσουν τα ισχυρά funds που θα συμμετάσχουν στον διαγωνισμό, θα περιλαμβάνονται μόνο «χοντρά» ελληνικά πορτοφόλια, εγχώριοι επιχειρηματίες δηλαδή με πραγματική υπόσταση και μεγάλη πιστοληπτική ικανότητα που θα βάλουν «πραγματικό» ζεστό χρήμα και όχι λόγια και ανεκπλήρωτες υποσχέσεις όπως συνηθίζουν να δίνουν οι νταραβεριτζήδες της πιάτσας!
Μοιραία οι εγχώριοι εργολάβοι μένουν εκτός νυμφώνος όσον αφορά την Αττική οδό, εκτός φυσικά και αν οι βασικοί μέτοχοι τους, που ως γνωστόν διαθέτουν μεγάλη ρευστότητα, αποφασίσουν να συμμετάσχουν αυτόνομα στον διαγωνισμό σε συνεργασία με διεθνείς επενδυτικούς οίκους!
Τα έργα στην Αττική οδό που προορίζονται για τους Έλληνες εργολάβους
Για τους Έλληνες εργολάβους προορίζονται οι 4 επεκτάσεις της Αττικής οδού συνολικού ύψους 1,5 δις. ευρώ που θα δημοπρατηθούν το επόμενο χρονικό διάστημα αρχής γενομένης με την επέκταση της Λεωφόρου Κύμης προϋπολογισμού γύρω στα 360 εκατ. ευρώ.
Και θα επακολουθήσουν η σύνδεση της Αττικής οδού με τα λιμάνια της Ραφήνας και του Λαυρίου αλλά και η επέκταση της Περιφερειακής Υμηττού έως την Βουλιαγμένης, έργο τεχνικά δύσκολο, με σήραγγες και υπογειοποιήσεις εντός αστικού ιστού (όπως και η Λεωφόρος Κύμης) που θεωρείται επιβεβλημένο για την απρόσκοπτη λειτουργία και πρόσβαση στο εν εξελίξει project του Ελληνικού!
Αξίζει να σημειωθεί τέλος πως για τους εργολάβους (και όχι μόνο) προορίζεται και ο διαγωνισμός για την συντήρηση της Αττικής οδού, όπου πραγματικά θα έχει ενδιαφέρον να συγκρίνουμε τις τιμές που θα προσφερθούν σε σχέση με τις τιμές που εδώ και δεκαετίες χρεώνουν οι υφιστάμενοι εργολάβοι…