Δεν έχουν περάσει δύο χρόνια από την ανάληψη του υπουργείου Υποδομών από τον Κ. Καραμανλή και εν μέσω δύσκολων συνθηκών για τη χώρα, που επιδεινώθηκαν λόγω της πανδημίας, στη Γενική Γραμματεία Υποδομών έχουν βάλει γερά θεμέλια για την επανεκκίνηση των μεγάλων έργων.
Με συστηματική δουλειά και σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή έκλεισαν ένα – ένα τα ανοικτά μέτωπα που παρέλαβαν και είχαν βαλτώσει λόγω απραξίας και λανθασμένων χειρισμών της προηγούμενης κυβέρνησης, δημιουργώντας έναν σημαντικό πυλώνα για την ανάκαμψη της εθνικής οικονομίας και την επαναφορά της χώρας σε θετικό ρυθμό ανάπτυξης.
Δεν είναι λίγα τα παραδείγματα τέτοιων έργων, που με στοχευμένες και αποτελεσματικές ενέργειες ξεπεράστηκαν παθογένειες ετών. Ο άξονας Άκτιο – Αμβρακία, η Γραμμή 4 του Μετρό στην Αθήνα, το Μετρό Θεσσαλονίκης ήταν κολλημένα εδώ και χρόνια με αβέβαιο μέλλον.
Αναμφίβολα σημαντική εξέλιξη αποτέλεσε η ολοκλήρωση της διαγωνιστικής διαδικασίας για το πρώτο τμήμα της γραμμής 4 του Μετρό, συμβατικής δαπάνης 1,2 δισ. €, μια εκκρεμότητα που έθετε σε κίνδυνο μια ιδιαίτερα σημαντική επένδυση για την εξυπηρέτηση άνω των 2 εκατομμυρίων πολιτών της Αθήνας, στις αστικές μετακινήσεις τους.
Πράσινο φως για έργα πνοής
Επίσης εξίσου σημαντική ήταν η παρέμβαση του υπουργείου στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, για την εξεύρεση λύσης στην ένταξη της κατασκευής του οδικού άξονα Πάτρα – Πύργος, προϋπολογιζόμενης δαπάνης 310 εκατ. €, στη σύμβαση της Ολυμπίας Οδού, χωρίς να παραβιάζεται το κοινοτικό δίκαιο, αποφεύγοντας τη σαλαμοποίηση ενός έργου που δεν θα είχε ολοκληρωθεί ποτέ λόγω των μεθοδεύσεων της κυβέρνηση Σύριζα.
Πλέον στο υπουργείο βρίσκονται εν αναμονή μιας ακόμα έγκρισης από την Επιτροπή Ανταγωνισμού της Ε.Ε. προκειμένου το έργο να ξεκινήσει εντός του 2021. Επίσης πρόσφατα, μετά από παρέμβαση και του ίδιου του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, δόθηκε το πράσινο φως από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για το βόρειο τμήμα του Ε-65, ένα έργο 450 εκατ. € που θα αρχίσει άμεσα να κατασκευάζεται.
Αντίστοιχα, έργα που έμεναν χρόνια στα χαρτιά και μόνο συζητούνταν δεν προχωρούν απλώς, αλλά μπαίνουν σε φάση αδειοδότησης και εγκρίσεων. Χαρακτηριστικά παραδείγματα αποτελούν ο πολύπαθος ΒΟΑΚ, που ήδη κατατέθηκε στο Υπ. Περιβάλλοντος και Ενέργειας, η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων(ΜΠΕ) για το τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη, που θα υλοποιηθεί μέσω ΣΔΙΤ, και μέχρι το καλοκαίρι θα κατατεθούν αντίστοιχα για το μεγάλο τμήμα Χανιά – Ηράκλειο καθώς και η υποθαλάσσια ζεύξη Σαλαμίνας πού κατατέθηκε η ΜΠΕ μόλις την προηγούμενη εβδομάδα.
Σε τροχιά πακέτο για τους σιδηροδρόμους
Επίσης στο υπουργείο έχει σχεδιαστεί και θα υλοποιηθεί το μεγαλύτερο πακέτο σιδηροδρομικών έργων ύψους 3,3 δισ. €, έργα στα οποία η χώρα είχε μείνει πίσω όλη την προηγούμενη περίοδο και τώρα μπαίνουν δυναμικά στο κάδρο των νέων έργων υποδομής.
Ταυτόχρονα, στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχουν σχεδιάσει προσεκτικά έναν σημαντικό αριθμό έργων ΣΔΙΤ, αξιοποιώντας και επιδιώκοντας την περαιτέρω εμπλοκή του ιδιωτικού τομέα, μέσω του εργαλείου των συμβάσεων σύμπραξης, τόσο στον σχεδιασμό όσο και στην υλοποίηση, τη συντήρηση και τη χρηματοδότησή τους.
Τρέχουν παράλληλα διαγωνισμοί…
Πρόσφατα εγκρίθηκαν από τη διυπουργική ΣΔΙΤ η κατασκευή και ανακατασκευή 12 δικαστικών μεγάρων της χώρας, με συνολικό προϋπολογισμό 310 εκατ. €, η συντήρηση και λειτουργία του εξωτερικού υδροδοτικού συστήματος της Αθήνας, προϋπολογισμού 235 εκατ. €, καθώς και το νέο βιοκλιματικό κτήριο της Γενικής Γραμματείας Υποδομών, που θα στεγάσει όλες τις υπηρεσίες της, εξοικονομώντας ετήσια 3 εκατ. € από μισθώματα, προϋπολογισμού 113 εκατ. €.
Έτσι, μαζί με τα έργα ΣΔΙΤ που προγραμματίζονται από την ΓΓΥ για το επόμενο διάστημα, όπως η συντήρηση και λειτουργία του μετρό Θεσσαλονίκης, το ηλεκτρονικό σύστημα διοδίων, το φράγμα Ενιπέα κ.λ.π., εντός του 2021 θα τρέχουν διαγωνισμοί ΣΔΙΤ συνολικού προϋπολογισμού 3,1 δισ. €.
Εκσυγχρονισμός του πλαισίου εκτέλεσης έργων
Ολοκληρώνοντας, είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι πρόσφατα ψηφίστηκε το νέο θεσμικό πλαίσιο Ν.4782/21 για τις δημόσιες συμβάσεις, που σχεδιάστηκε από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών για την αντιμετώπιση παθογενειών στις συμβάσεις των έργων και παράλληλα εισάγοντας θεσμούς, όπως η ιδιωτική επίβλεψη, ο φιλικός διακανονισμός, η διαιτησία, το δηλωτικό σύστημα κ.ά., που θα αποτελέσουν βασικά εργαλεία στην προσπάθεια απλοποίησης και εκσυγχρονισμού του πλαισίου εκτέλεσης των έργων στη χώρα.
Παράλληλα, τους τελευταίους μήνες στο υπουργείο έχει αλλάξει η αντίληψη προσέγγισης της παραγωγής δημοσίων έργων, με την προκήρυξη του διαγωνισμού για τη συμφωνία πλαίσιο για την παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών από τον ιδιωτικό τομέα για έργα της Γενικής Γραμματείας Υποδομών, επαναπροσδιορίζοντας τον ρόλο του συνολικά, καθιστώντας τον ζωτικό συνεργάτη σε όλες τις διαδικασίες ωρίμανσης, δημοπράτησης και εκτέλεσης των έργων. Πρόκειται, μάλιστα, για μία από τις μεγαλύτερες συμβάσεις τεχνικών συμβούλων στην Ευρώπη.
Έργα δημόσιων υποδομών
Δημιουργείται λοιπόν, από το υπουργείο, ένα ισχυρό πλέγμα έργων δημόσιων υποδομών, ύψους 13,5 δισ. €, που απαντούν σε όλο το φάσμα των κατασκευών (οδικά, σιδηροδρομικά, αντιπλημμυρικά, κτιριακά, έργα αποκαταστάσεων από φυσικές καταστροφές), που θα καλύπτουν τις ανάγκες των τοπικών κοινωνιών για εκσυγχρονισμό και δημιουργία νέων υποδομών και θα απευθύνονται σε όλο το εύρος των εργοληπτικών εταιριών.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Radar.gr.