Εκδικάστηκε σήμερα στο Περιφερειακό Δικαστήριο του Άμστερνταμ η υπόθεση αποζημίωσης που έχει καταθέσει η Ζυθοποιία Μακεδονίας Θράκης (ΖΜΘ) κατά της Heineken N.V. και της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας, σε ένα δικαστικό σίριαλ που κρατά ήδη έξι χρόνια.

Οι δύο πλευρές ανέπτυξαν σήμερα τα επιχειρήματα τους ενώ το δικαστήριο αναμένεται να λάβει απόφαση μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2026.

Υπενθυμίζεται ότι η Ζυθοποιία Μακεδονίας Θράκης, που επικαλείται ζημιές απο αντι-ανταγωνιστικές πρακτικές στην ελληνική αγορά «πατώντας» σε απόφαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού το 2014 για κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης, αξιώνει μεταξύ 181,84 εκατ. ευρώ και 195,46 εκατ. ευρώ (συμπεριλαμβανομένων τόκων έως 1/1/2025), πλέον τόκων από 01.01.2025 μέχρι την ημερομηνία τυχόν υποχρέωσης καταβολής, συν επιπλέον τόκους και 831,5 χιλ. ευρώ για αμοιβές συμβούλου.

Σε επίσημη δήλωση της, η Αθηναϊκή Ζυθοποιία σημειώνει ότι η Heineken N.V. και η ίδια «παραμένουν πεπεισμένες πως οι ισχυρισμοί της Ζυθοποιίας Μακεδονίας Θράκης είναι αβάσιμοι και ότι η Αθηναϊκή Ζυθοποιία δεν προκάλεσε καμία ζημία στην εταιρεία».

Όπως αναφέρει, το βάρος της απόδειξης φέρει ο ενάγων, ο οποίος είναι υπεύθυνος να τεκμηριώσει με σαφή και αντικειμενικά στοιχεία την ύπαρξη και την έκταση οποιασδήποτε φερόμενης οικονομικής ζημίας. Κατά την εταιρεία, η ΖΜΘ «δεν προσκόμισε αυτή την απόδειξη και προσπάθησε να μεταθέσει το βάρος στην Αθηναϊκή Ζυθοποιία και την Heineken N.V.», κάτι που, όπως υπογραμμίζει, «δεν έχει νομική βάση».

Η Αθηναϊκή Ζυθοποιία κάνει επίσης λόγο για «προβληματική θεωρία ζημίας», υποστηρίζοντας ότι η θέση της αντιδίκου αντιβαίνει στις καθιερωμένες νομικές και οικονομικές αρχές, καθώς «οι παραβιάσεις του δικαίου του ανταγωνισμού συνήθως οδηγούν σε υψηλότερες τιμές για τους καταναλωτές». Η θεωρία αυτή, όπως επισημαίνει, «δεν έχει προηγούμενο ούτε στο ελληνικό ούτε στο ευρωπαϊκό δίκαιο».

Τέλος, η εταιρεία αναφέρει ότι η ελληνική αγορά μπύρας παρέμεινε ανοιχτή και ανταγωνιστική, σημειώνοντας πως «η πλειοψηφία των χονδρεμπόρων δεν συνεργαζόταν αποκλειστικά με την Αθηναϊκή Ζυθοποιία», ενώ το μερίδιο αγοράς της «μειώθηκε κατά περισσότερο από ένα τρίτο» κατά την επίμαχη περίοδο.

Αναλυτικά η δήλωση της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας έχει ως εξής:

Το Περιφερειακό Δικαστήριο του Άμστερνταμ άκουσε σήμερα τα επιχειρήματα σχετικά με τις αξιώσεις αποζημίωσης σε μια μακροχρόνια νομική διαμάχη μεταξύ της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας και της Ζυθοποιίας Μακεδονίας Θράκης. Δεν έχει εκδοθεί ακόμη απόφαση σε αυτό το στάδιο.

Η HEINEKEN N.V. και η Αθηναϊκή Ζυθοποιία παραμένουν πεπεισμένες ότι οι ισχυρισμοί της Ζυθοποιίας Μακεδονίας Θράκης είναι αβάσιμοι και ότι η Αθηναϊκή Ζυθοποιία δεν προκάλεσε καμία ζημία στην Ζυθοποιία Μακεδονίας Θράκης.

Επιπροσθέτως θα θέλαμε να διευκρινίσουμε τα εξής:

– Ευθύνη Απόδειξης Αξιώσεων: Ως ενάγων, η Ζυθοποιία Μακεδονίας Θράκης είναι υπεύθυνη για την τεκμηρίωση των ισχυρισμών της με σαφή και αντικειμενικά στοιχεία. Σύμφωνα με την ισχύουσα ελληνική νομοθεσία, αυτό περιλαμβάνει την απόδειξη τόσο της ύπαρξης όσο και της έκτασης οποιασδήποτε φερόμενης οικονομικής ζημίας. Η Ζυθοποιία Μακεδονίας Θράκης δεν προσκόμισε αυτή την απόδειξη και προσπάθησε να μεταθέσει το βάρος στην Aθηναϊκή Ζυθοποιία και την HEINEKEN N.V., υποστηρίζοντας ότι η Aθηναϊκή Ζυθοποιία και η HEINEKEN N.V. πρέπει να αποδείξουν ότι η Ζυθοποιία Μακεδονίας Θράκης δεν υπέστη καμία ζημία. Δεν υπάρχει νομική βάση για αυτό.

– Προβληματική Θεωρία Ζημίας: Η Ζυθοποιία Μακεδονίας Θράκης ισχυρίζεται πως θα μπορούσε να χρεώσει τους Έλληνες καταναλωτές υψηλότερες τιμές για τα προϊόντα της, εάν δεν υπήρχε η φερόμενη παράβαση. Αυτό αντιβαίνει στις καθιερωμένες νομικές και οικονομικές αρχές, καθώς οι παραβιάσεις του δικαίου του ανταγωνισμού συνήθως οδηγούν σε υψηλότερες τιμές για τους καταναλωτές. Η θεωρία αυτή δεν έχει προηγούμενο τόσο στο ελληνικό όσο και στο ευρωπαϊκό δίκαιο.

– Αντιφατικά Στοιχεία στην Αγορά: Η ελληνική αγορά μπύρας παρέμεινε ανοιχτή και ανταγωνιστική. Τα στοιχεία δείχνουν ότι μια σημαντική πλειοψηφία των χονδρεμπόρων δεν συνεργαζόταν αποκλειστικά με την Αθηναϊκή Ζυθοποιία.

Το μερίδιο αγοράς της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας μειώθηκε κατά περισσότερο από ένα τρίτο κατά την περίοδο της φερόμενης παράβασης.

– Η ελληνική αγορά μπύρας παρέμεινε ανοιχτή και ανταγωνιστική. Τα στοιχεία δείχνουν ότι μια σημαντική πλειοψηφία των χονδρεμπόρων δεν συνεργαζόταν αποκλειστικά με την Aθηναϊκή Ζυθοποιία.

– Το μερίδιο αγοράς της Aθηναϊκής Ζυθοποιίας μειώθηκε κατά περισσότερο από ένα τρίτο κατά την περίοδο της φερόμενης παράβασης.

– Ο αριθμός των ανταγωνιστικών εταιρειών κατά το εξεταζόμενο χρονικό διάστημα αυξήθηκε σημαντικά και τα μερίδιά τους, συμπεριλαμβανομένου αυτού της Ζυθοποιίας Μακεδονίας Θράκης, επίσης αυξήθηκαν κατά πολύ.

Διαβάστε ακόμη: