Κατά την προηγούμενη κυβέρνηση (2019-2023), παρά τη μεταναστευτική κρίση, είχαμε μείωση στους διαμένοντες κατά 88%, μείωση στις δομές φιλοξενίας κατά 73% και μείωση στις εκκρεμότητες του ασύλου κατά 90%.

Παράλληλα, δόθηκε έμφαση στην νόμιμη μετανάστευση. Με διμερείς συμφωνίες προσέλκυσης εργατών και συνεργασίας στην καταπολέμηση της παράνομης μετανάστευσης.

Με τον νέο Κώδικα Μετανάστευσης, νόμος που έλαβε την υψηλότερη βαθμολογία για το 2023 βάσει του Δείκτη Καλής Νομοθέτησης του ΚΕΦΙΜ.

Με την πρωτοποριακή, σε Ευρωπαϊκό επίπεδο 5ετη άδεια 9μηνης ετήσιας παραμονής για εποχικές εργασίες.

Που δεν δημιουργεί μόνιμο δεσμό με τον τόπο και δεν οδηγεί σε οικογενειακή επανένωση.

Με την αναβάθμιση του Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος Μετανάστευσης, που θα αυτοματοποιεί σχεδόν όλες τις διαδικασίες.

Με τη δημιουργία κέντρων εξυπηρέτησης για βιομετρικά και επιδόσεις, θα λειτουργήσει από το 2024, ώστε να επιταχύνουμε τις διαδικασίες έκδοσης.

Ο ΣΥΡΙΖΑ το 2016, είχε δώσει την δυνατότητα εργασίας σε μετανάστες που στερούνταν τίτλο διανομής στη χώρα. Διάταξη που καταργήθηκε από το 2022 στα πλαίσια της αυστηροποίησης της μεταναστευτικής πολιτικής, ώστε να μην αποτελεί pull factor.

Κριτική στην τροπολογία ασκούν με ειλικρίνεια οι ίδιοι οι προτείνοντες.

Ο κ. Γεωργιάδης τονίζει ότι με την τροπολογία αυτή «δεν προσδοκούμε να λύσουμε το θέμα της έλλειψης εργατικών χεριών».

Ο κ. Καιρίδης λέει ότι αναφέρεται η διάταξη κυρίως σε νόμιμα εισελθόντες στη χώρα, δεν το γράφει αυτό η διάταξη, δεν γνωρίζω αν υπονοεί ότι θα κάνει σχετική νομοτεχνική βελτίωση.

Σημεία Κριτικής:

Δεν είναι αντιληπτό γιατί δίνει 12 μήνες προθεσμία υποβολής αίτησης, ενώ αφορά όσους είναι ήδη στην Ελλάδα, έως 30/11/2023 εισελθόντες.

Όπως δεν είναι ξεκάθαρο πως θα ελέγχουν συστηματικά οι αρμόδιες υπηρεσίες την τήρηση της υποχρέωσης εργασίας και πως θα γίνονται άμεσα ανακλήσεις.

Η παράνομη μετανάστευση αντιμετωπίστηκε από την Κυβέρνηση Κυριάκου Μητσοτάκη με 7 πυλώνες δράσης. Με την φύλαξη των συνόρων, την λειτουργία των κλειστών ελεγχόμενων δομών, τον περιορισμό επιδομάτων, τον έλεγχο των ΜΚΟ. Αλλά και με τον ταχύ διαχωρισμό προσφύγων από παρανόμως εισελθόντων οικονομικών μεταναστών, την απέλαση όσων δεν δικαιούνται προστασίας, την αυστηρή νομοθεσία.

Εδώ η τροπολογία μπορεί να ερμηνευθεί ότι στέλνει ένα αντίθετο μήνυμα.

Μήνυμα που, παρά τις αγαθές προθέσεις,

θα προσπαθήσουν να εκμεταλλευτούν τα κυκλώματα λαθροδιακινητών.

Γιατί αντί να στοχεύουμε στην προσέλκυση νέου εργατικού δυναμικού που θα μπει νόμιμα στη χώρα, φαίνεται να επιβραβεύουμε αυτούς που διαμένουν παράνομα και εισήλθαν παράνομα.

Είναι σημαντικό να ζυγίσουμε την δυνητική επίπτωση μια διάταξης.

Επίσης, στο άρθρο 3, η επιτάχυνση του δικαιώματος πρόσβασης στην αγορά εργασίας, σε αιτούντες άσυλο, στις 60 ημέρες, αντί 180 ημέρες που προέβλεπε ο Ν 4939/2022 – ενώ η ευρωπαϊκή οδηγία προβλέπει έως 270 ημέρες περιθώριο – δημιουργεί ένα ζήτημα προσέλκυσης παράνομης μετανάστευσης.

Αυτό δεν είναι άπαξ, είναι νέα μόνιμη διάταξη.

Ενώ ταυτόχρονα, αφενός δεν φαίνεται πώς οι ωφελούμενοι αυτής της διάταξης αποκλείονται ρητώς από την οικογενειακή επανένωση και από την πρόσβαση στην ιθαγένεια. Αφετέρου, η εν λόγω διάταξη φαίνεται να δίνει δικαίωμα αίτησης σε πολίτες τρίτων χωρών που είτε έχει απορριφθεί η αίτησή τους για άδεια διαμονής (εκτός των απορρίψεων για λόγους ασφαλείας) είτε έχει απορριφθεί σε πρώτο ή μεταγενέστερο βαθμό η αίτηση ασύλου τους. Και όλα αυτά, ενώ προβλέπεται η δυνατότητα αλλαγής τύπου άδειας μετά τη λήξη της τριετίας, σύμφωνα με τις προβλέψεις του νέου Κώδικα Μετανάστευσης.

Όλα αυτά, σε μια εποχή έξαρσης της μεταναστευτικής κρίσης,

Σήμερα οι δομές παρουσιάζουν υπερπληρότητα και φιλοξενούν 38 χιλιάδες αιτούντες άσυλο, αυξημένοι κατά 141% σε σχέση με πέρσι. Όταν οι ροές το Γ΄ τρίμηνο του 2023 είναι αυξημένες κατά 308% σε σχέση με το 2022 (από 6,5 χιλιάδες σε άνω των 26 χιλιάδων). Ενώ τους μήνες Οκτώβριο και Νοέμβριο είναι αυξημένες κατά 96%: από 6,5 χιλιάδες το 2022 σε σχεδόν 13 χιλιάδες φέτος.

Ως προς την νόμιμη μετανάστευση, υπάρχουν εμφανείς διοικητικές δυσλειτουργίες. Εκεί πρέπει να πέσει το βάρος, να λειτουργήσουμε το σύστημα. Αντίθετα, δίνεται παράταση στην εφαρμογή του νέου Κώδικα Μετανάστευσης κατά τρεις μήνες. Ενώ το κύριο ζήτημα που πρέπει να αντιμετωπισθεί είναι οι δυσκολίες και οι καθυστερήσεις που παρατηρούνται στην έκδοση των θεωρήσεων, διαδικασία απαραίτητη για να εισέλθει ένας πολίτης τρίτης χώρας στην Ελλάδα.

Στα θετικά της τροπολογίας είναι η θέσπιση της θέσης του Εθνικού Συντονιστή Επιστροφών, ο οποίος θα μπορέσει να αξιοποιήσει τον ν. 4825/2021 για τις απελάσεις. Και το Μνημόνιο συνεργασίας που είχαμε υπογράψει τον Μάρτιο του 2023 με τον FRONTEX για την ενίσχυση των επιστροφών και των απελάσεων.

Διαβάστε ακόμη: