Γεννημένα σε διάλογο με τα έργα του Antonio Scaccabarozzi (Merate, 1936 – Santa Maria Hoè, 2008), ζωγράφου φωτός και άπειρων διαφανειών, είναι μερικά κομμάτια από τη νέα συλλογή της Maria Calderara, σπουδαίας πειραματίστριας και παθιασμένης συλλέκτη -και ήδη υπογράφουσας αφιερωμένων συλλογών capsule στους καλλιτέχνες Gianni Pettena και Luca Maria Patella-

Την Παρασκευή 22 Σεπτεμβρίου, στις 18.30, στο SPAZIO Maria Calderara στο Μιλάνο (Via Lazzaretto, 15), θα παρουσιαστεί στο κοινό η #ROUNDRIVER SS 24, μια καθαρή, ρευστή, διεκδικητική συλλογή.

Τα ρούχα και τα κοσμήματα της Maria Calderara, μαζί με ορισμένα επιλεγμένα έργα του Antonio Scaccabarozzi, θα εκτίθενται έως τις 17 Οκτωβρίου 2023 στο Μιλάνο, ως μέρος του έργου που δημιουργήθηκε σε συνεργασία με την Antonio Scaccabarozzi Archive Association και την Galleria Clivio.

«Το Round River – εξηγεί η Maria Calderara – είναι ένα ποτάμι που ρέει στον εαυτό του, το οποίο τριγυρίζει και τριγυρνά σε έναν ατελείωτο κύκλο. Είναι μια μεταφορά της ύπαρξης και της αιώνιας ενέργειας που ανασύρει την κυκλική τάση, δημιουργώντας πάντα νέες μορφές και αντανακλάσεις».

Από τον κύκλο, ένα σχήμα αγαπητό στη Maria Calderara, έρχεται η νέα της συλλογή, η οποία ερμηνεύει εκ νέου τα έργα του Antonio Scaccabarozzi ξεκινώντας από μερικά επαναλαμβανόμενα θέματα στην παραγωγή του σχεδιαστή, όπως η ρευστότητα του χρώματος, που ανοίγει στα υφάσματα αφήνοντας κυκλικά αποτυπώματα ή η ανάμνηση του καθαρού νερού, από το οποίο μένει μόνο μια σκιά, μια ανάμνηση, μια ακανόνιστη γραμμή που σχηματίζει έναν κύκλο που υπογραμμίζεται από χοντρά κεντήματα στο χέρι σε μια κορυφή. Μαύρο και άσπρο, λευκό με λάμψεις κόκκινου κερασιού, sunny yellow, grass green και μπλε σε διάφορες αποχρώσεις, από cobalt έως ultramarine blue, καθορίζουν την παλέτα της συλλογής.

Τα περίφημα ΟΧI (ΝΟ) του Scaccabarozzi φαίνονται αποφασιστικά και απροσδόκητα σε ένα φόρεμα μέσα από τη βραδύτητα του κεντήματος στο χέρι, σαν να αναδεικνύουν τον χρόνο που απαιτείται για την άρνηση που επαναλαμβάνεται και πολλαπλασιάζεται, μετατρέποντας σε ένα γραφικό σημάδι που ενισχύεται και ακυρώνεται ταυτόχρονα.

Η ιδιαίτερα εκλεκτή συλλογή των κεντημένων στο χέρι δημιουργιών προσδίδει και την μοναδικότητα των ρούχων τα οποία είναι περιορισμένα σε αριθμό και δημιουργούνται κατόπιν παραγγελίας.

Ελαφριά υφάσματα, τσαλακωμένα, πλυμένα, ζωγραφισμένα στο χέρι, κομμένα με λέιζερ και ραμμένα με επίπονη δεξιοτεχνία για να δημιουργήσουν έναν καταρράκτη από τετράγωνα πέταλα. Το παιχνίδι των μαλακών-άκαμπτων, διαφανών-αδιαφανών, τραγανών-ρευστών, αρσενικών-θηλυκών αντιθέσεων είναι πάντα παρόν.

Τα μάξι μπλουζάκια σε τούλι, μετάξι και βαμβακερό μπατίστ προσκαλούν το layering, το παιχνίδι με τις διαφάνειες, τα υλικά και τα χρώματα. Το κολλητό φόρεμα από ζέρσεϊ έχει το σχήμα του κύκλου, αυτή τη φορά σκαλισμένο στο ύφασμα, και μπορεί να παιχτεί μόνο του ή σε στρώσεις.

antonioScaccabarozzi4

Μια φούστα ερμηνεύει το Iniezioni, έργα της δεκαετίας του 1980, με ένα χειροποίητο print από γραμματόσημα που καρφιτσωμένα στη φούστα σαν πέταλα, ακολουθούν την κίνηση του ατόμου αποκαλύπτοντας άλλες χρωματιστές ενέσεις, μικρές λάμψεις, πόρτες στην άπιαστη και πολύχρωμη ψυχή. Τέλος, ο φόρος τιμής στον Scaccabarozzi επιστρέφει με το φόρεμα που σχεδιάστηκε ως κολάζ από χαρτί εφημερίδων σε βαμβακερή μουσελίνα, δημιουργώντας ένα εντυπωσιακό αποτέλεσμα και επιβεβαιώνοντας τη συνεχή έρευνα σε υλικά, τα οποία γίνονται πλαστικά και εννοιολογικά. Η ψευδαίσθηση του υλικού συνεχίζεται και σε ορισμένα κοσμήματα, των οποίων η πολυτιμότητα βασίζεται στην επίσημη έρευνα και τη διαδικασία παραγωγής.

antonioScaccabarozzi2

Το νερό ήταν ένα από τα κύρια στοιχεία και συστατικά των έργων του Scaccabarozzi. Κοσμήματα με κρύσταλλα και πέτρες πάγου που πρόκειται να λιώσουν αναδεικνύουν τη σύνδεση με το νερό. Η Μαρία Καλντεράρα εμπόδισε την αντανάκλασή του μέσα από το γυαλί, σαν ένα τμήμα του ρεύματος του Στρογγυλού Ποταμού. Μετά από μακρά και υπομονετική δουλειά, που πραγματοποιήθηκε στο Murano με τους πιο δεξιοτέχνες τεχνίτες γυαλιού, κατάφερε να καινοτομήσει δημιουργώντας γυάλινες πέτρες. Δεν θα βρεθούν ποτέ δύο πέτρες του ίδιου χρώματος και σχήματος. Μοναδικά κομμάτια όπως το γίγνεσθαι του νερού.

antonioScaccabarozzi3

Η εγκατάσταση περιλαμβάνει μια κεντρική παρουσίαση αφιερωμένη σε ρούχα και κοσμήματα, τοποθετημένη σε μια ατμόσφαιρα που θα θυμίζει τα έργα velature του καλλιτέχνη. Η έκθεση επιδιώκει να προσφέρει ένα θέαμα αφιερωμένο τόσο στα έργα του Antonio Scaccabarozzi, που θα καταλαμβάνουν τους τοίχους του ΧΩΡΟΥ, όσο και στις δημιουργίες της Maria Calderara, που θα εγκατασταθούν στο κέντρο.

Θα εκτεθούν ορισμένα έργα αντιπροσωπευτικά της καριέρας του Antonio Scaccabarozzi από τα τέλη της δεκαετίας του 70 έως τη δεκαετία του ’90. Μεταξύ αυτών, το CentoOttoVolteNo από το 1983, ένα έργο σε ακρυλικό σε χαρτί που προκύπτει από την επιθυμία του καλλιτέχνη να σπάσει το καλούπι και να προχωρήσει σε μια ρευστή, μαγική καλλιτεχνική πρακτική, μη υπάκουη στην έννοια του “ολοκληρωμένος”, “τελειωμένος” και “αναγνωριζόμενος”.

antonioScaccabarozzi

«Πιστεύω ότι ο Antonio θα εκτιμούσε αυτό το έργο – δηλώνει η Αναστασία Ρουχωτά, η καθολική κληρονόμος του καλλιτέχνη – γιατί το βλέμμα του ήταν πάντα ανοιχτό και περίεργο. Ιδιαίτερα ευχαριστούμε τη Μαρία που προσέγγισε το έργο του Antonio με ειλικρινές πάθος και μεγάλο σεβασμό, αλλά και που ένιωσε ελεύθερη να το ερμηνεύσει ξανά μέσα από τη δική της έρευνα, δίνοντας έτσι ζωή σε μια συλλογή που γεννήθηκε από δύο συγγενείς ψυχές».

«Όλα τα χρώματα – έγραψε ο Antonio Scaccabarozzi – έχουν διαφορετικές και ιδιαίτερες δυνατότητες, οι οποίες συχνά παραμένουν άγνωστες έως ότου κάποιος αντιληφθεί τη σημασία τους και με κάποιο τρόπο την κάνει ορατή».

Διαβάστε ακόμη: