Ο κλάδος του λιανικού εμπορίου έχει κάνει τεράστια βήματα προς την αναμόρφωση, την επαναπροσέγγιση και την επαναφορά του τον τελευταίο χρόνο εν μέσω αυξανόμενων αλλαγών στη συμπεριφορά των καταναλωτών, διαπιστώνει μελέτη της Deloitte. Ωστόσο, σύμφωνα με την εταιρία, πρέπει να κάνει περισσότερα για να διασφαλίσει ότι ανταποκρίνεται στα νέα πρότυπα εργασίας και στις προτεραιότητες των πελατών της μετά την πανδημία.

Η έκθεση «Our Plan for Change», που δημοσιεύτηκε από την Deloitte σε συνεργασία με το World Retail Congress, «μέτρησε τον παλμό» των καταναλωτών σε 21 χώρες σε όλο τον κόσμο και διαπίστωσε ότι η πανδημία έχει οδηγήσει σε μια απότομη αλλαγή στον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι επιλέγουν να περνούν τον χρόνο τους. «Είχαμε πολύ χρόνο για να σκεφτούμε και τώρα σκεφτόμαστε πολύ τον χρόνο», λέει η έρευνα.

«Οι χαμένες ευκαιρίες και οι τρομακτικές ανησυχίες για την υγεία μας έκαναν πολλούς από εμάς να συνειδητοποιήσουμε πόσο πολύτιμος είναι ο χρόνος μας και πόσο προσεκτικοί πρέπει να είμαστε για το πώς επιλέγουμε να τον ξοδέψουμε».

Η έκθεση, βασισμένη σε 21.000 ερωτηθέντες, διαπίστωσε ότι σχεδόν οι μισοί, δηλαδή ποσοστό 44%, θεώρησε ότι έχει επικεντρωθεί περισσότερο στις προσωπικές αλλαγές τον περασμένο χρόνο, με το 36% των καταναλωτών να επισημαίνει ότι δίνουν προτεραιότητα στην ευημερία, την ψυχική υγεία και την ευτυχία και επιδιώκουν μια καλύτερη ποιότητα ζωής. Αυτή η τάση, που σηματοδοτεί κάποια δυσαρέσκεια, υπονοεί μια μεγαλύτερη, επαναφορά παγκοσμίως, λέει η έκθεση.

Η συνεισφορά του εμπορίου στην Ελληνική Οικονομία

Γυρίζουν την πλάτη στο «χρήμα»

Η βελτίωση της ισορροπίας μεταξύ επαγγελματικής και προσωπικής ζωής έχει επηρεάσει σε μεγάλο βαθμό τις αποφάσεις των καταναλωτών, καθώς αναθεωρούν πώς να κατανείμουν τον χρόνο τους. Σε σύγκριση με πέρυσι, ο αριθμός των καταναλωτών που αισθάνονται ότι βρίσκουν περισσότερο χρόνο για να απολαύσουν σήμερα (34%) ξεπέρασε σημαντικά εκείνους που πιστεύουν ότι εργάζονται σκληρότερα για να προχωρήσουν ένα βήμα παρακάτω (22%). Υπάρχουν επίσης στοιχεία ότι οι καταναλωτές εστιάζουν λιγότερο στις οικονομικές ανταμοιβές με το 28% των ερωτηθέντων να δίνει προτεραιότητα σε έναν πιο στοχευμένο σημείο – σε σύγκριση με το 18% που επικεντρώνεται στο να κερδίσει περισσότερα χρήματα.

Τέτοια ευρήματα δείχνουν μια σημαντική αλλαγή στην καθημερινή ζωή, από το πού στο πώς οι άνθρωποι ψωνίζουν προϊόντα και αγαθά, αναγκάζοντας τους λιανοπωλητές να σκεφτούν ξανά πώς μπορούν να εξυπηρετήσουν καλύτερα τους καταναλωτές για τους οποίους ο χρόνος δεν ήταν ποτέ πιο πολύτιμος. Καθώς ο κλάδος λιανικής συνεχίζει να προσαρμόζεται σε μια εμπειρία παντός καναλιού και χωρίς τριβές, οι έμποροι λιανικής θα πρέπει να δώσουν προτεραιότητα στην ψηφιοποίηση και στην καινοτομία γύρω από τη δέσμευση των πελατών «με τρόπους που δεν φανταζόμασταν», σύμφωνα με την έκθεση.

Οι ειδικοί αναλυτές υπογραμμίζουν επίσης την ανάγκη των λιανέμπορων να ανταποκρίνονται στις μεταβαλλόμενες στάσεις για την εργασία και να αποτρέψουν την τάση της «Μεγάλης Παραίτησης» να αφήσει τον κλάδο χωρίς ταλέντα. Η έκθεση διαπίστωσε ότι ενώ υπήρξε κάποια μετατόπιση προς τα γραφεία, οι άνθρωποι εξακολουθούν να εργάζονται κατά μέσο όρο σχεδόν τρεις ημέρες την εβδομάδα από το σπίτι και σε κάθε χώρα που συμμετείχαν στην έρευνα οι καταναλωτές θα αύξαναν αυτό το ποσοστό αν μπορούσαν. Αυτό όχι μόνο αποτελεί μια πρόκληση για τους λιανέμπορους με τη μετατόπιση της ζήτησης σε περισσότερα τοπικά κέντρα, αλλά απαιτεί επίσης νέες στρατηγικές για να διατηρήσουν τους εργαζομένους.

Η αειφορία εξακολουθεί να είναι στο μυαλό των καταναλωτών. Τρεις στους πέντε καταναλωτές (60%) έχουν αλλάξει τουλάχιστον μία πτυχή της συμπεριφοράς τους για να βοηθήσουν στην αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής και σχεδόν ο ίδιος αριθμός αγόρασε ένα βιώσιμο αγαθό ή υπηρεσία τον περασμένο μήνα. Καθώς οι καταναλωτές δίνουν προτεραιότητα στον χρόνο, οι έμποροι πρέπει να κάνουν πιο βιώσιμες επιλογές για τους καταναλωτές, σύμφωνα με την έκθεση.

Πως βλέπει ο εμπορικός κόσμος τα νέα μέτρα για τους ανεμβολίαστους

Σοβαρή η έλλειψη εξειδικευμένου προσωπικού

Ο τομέας του λιανικού εμπορίου θα μπορούσε να είναι ο επόμενος κλάδος που θα αντιμετωπίσει μια «σοβαρή και επιζήμια κρίση προσωπικού», με τις αναρτήσεις θέσεων εργασίας να υπερδιπλασιάστηκαν τον Φεβρουάριο σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα πέρυσι, δήλωσε ειδικός σε προσλήψεις στις ΗΠΑ. Η Excel Recruitment είπε ότι η τάση των αναγγελιών θέσεων εργασίας για τον τομέα λιανικής ήταν σταθερά ανοδική, έχοντας υπερδιπλασιαστεί από 1.578 τον Φεβρουάριο του 2021 σε 4.258 τον Φεβρουάριο του 2022. Η AislinnLea, διευθύντρια στο Excel Recruitment, είπε ότι τα δεδομένα του κλάδου «ζωγραφίζουν μια σκοτεινή εικόνα».

«Μεταξύ 2019 και 2021, ο αριθμός των ατόμων που αναζητούσαν εργασία στον τομέα της λιανικής πώλησης ανά κενή θέση εργασίας αυξανόταν χρόνο με το χρόνο», είπε. «Ωστόσο, έκτοτε έχει μειωθεί σημαντικά και τον Φεβρουάριο του 2022 υπήρχαν 39 άτομα που αναζητούσαν εργασία ανά θέση εργασίας, από 78 ανά θέση εργασίας τον Φεβρουάριο του 2021. «Επιπλέον, ο αριθμός των εργοδοτών με ενεργές κενές θέσεις εργασίας λιανικής έχει σχεδόν τριπλασιαστεί τους 12 μήνες έως τον Φεβρουάριο του 2022, όταν ανήλθε σε 1.360 εργοδότες – από 488 εργοδότες τον Φεβρουάριο του 2021.