Συνέντευξη στη Ζέτα Τζιώτη

Γιατί όλη η Ευρώπη έχει ένα καταπληκτικό, υπερσύγχρονο σιδηροδρομικό δίκτυο και εξυπηρετείται άριστα από αυτό και εμείς στην Ελλάδα δεν το θεωρούμε απαραίτητο; Πώς ξεκίνησαν άραγε οι Σιδηρόδρομοι στην Ελλάδα; Τι ανέκοψε την πορεία και την εξέλιξή τους τους;

Την «Ιστορία των Ελληνικών Σιδηροδρόμων» παρουσιάζει πολύ εύστοχα η καινούρια εβδομαδιαία σειρά ντοκιμαντέρ της ΕΡΤ3.

Όλα ξεκινούν στην δεκαετία του 1830, όταν ο νεαρός George Stephenson κατασκευάζει την πρώτη ατμομηχανή, και τα πρώτα σιδηροδρομικά δίκτυα δεν αργούν να ακολουθήσουν. Το σιδηροδρομικό μέσο αναδεικνύεται σε κομβικό παράγοντα για την ανάπτυξη τόσο του εμπορίου μίας χώρας, όσο και της στρατιωτικής δύναμης της, με την δυνατότητα γρήγορης μετακίνησης στρατευμάτων και πολεμοφοδίων. Έτσι οι σιδηρόδρομοι εξαπλώνονται ταχύτατα στην Ευρώπη και σύντομα φτάνουν και στη χώρα μας.

Οι διαβουλεύσεις στην κυβέρνηση για ανάπτυξη σιδηροδρομικού δικτύου στον ελλαδικό χώρο έχουν ξεκινήσει ήδη από το 1838, τελικά όμως η κατασκευή του πρώτου δικτύου, μετά από πολλές καθυστερήσεις, ολοκληρώνεται το 1869.

Σταθμός Ομόνοιας

Το πρώτο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο αποτελείται από 9 χιλιόμετρα γραμμής τα οποία συνδέουν το Θησείο με τον Πειραιά στην πόλη της πρωτεύουσας. Πολύ σύντομα όμως, υπό την υποκίνηση του οραματιστή πολιτικού Χαρίλαου Τρικούπη, τα έργα κατασκευής σιδηροδρομικών δικτύων που θα ενώνουν τις μεγαλύτερες πόλεις της Ελλάδας επιταχύνονται. Ξεκινάμε ένα ταξίδι στον χρόνο, ακολουθώντας την ιστορία της ανάπτυξης των ελληνικών σιδηροδρόμων, καθώς εξαπλώνονται σε όλη την ελληνική επικράτεια, μέσα από παλιά κείμενα, φωτογραφίες και ντοκουμέντα.

Το ταξίδι μας ξεκινάει από την περιοχή της Αττικής όπου κατασκευάζονται τα πρώτα δίκτυα, και μας οδηγεί μέχρι και το σήμερα, καθώς επισκεπτόμαστε σημαντικούς σιδηροδρομικούς προορισμούς, όπως τα δίκτυα στον Βόρειο Ελλαδικό χώρο, τους Θεσσαλικούς σιδηροδρόμους και τα σιδηροδρομικά δίκτυα της Πελοποννήσου. Μεταξύ άλλων μαθαίνουμε για τις μηχανές και τις αμαξοστοιχίες που κινούνταν πάνω στα δίκτυα αυτά, για την ιστορία των σταθμών αλλά και την αρχιτεκτονική τους, καθώς και για την κομβική σημασία που έπαιξαν τα σιδηροδρομικά δίκτυα στους εθνικούς αγώνες. Παράλληλα μέσα από συνεντεύξεις με νυν και πρώην σιδηροδρομικούς, γνωρίζουμε από πρώτο χέρι, όλες της λεπτομέρειες για το πώς λειτουργεί ο σιδηρόδρομος, ενώ χανόμαστε μέσα στις σιδηροδρομικές ιστορίες τις οποίες μοιράζονται μαζί μας.

Επιβιβαστείτε και εσείς μαζί με εμάς στον συρμό της Ιστορίας των Ελληνικών Σιδηροδρόμων, που πραγματικά θα σας ενθουσιάσει. Ο επιστημονικός συνεργάτης και βοηθός σκηνοθέτη, Αλέξανδρος Σικαλιάς μιλά στo radar.

Alco A304

Διαβάστε τη συνέχεια στο ArtViews.gr