H κορυφαία καναδική artist collective, General Idea, ιδρύθηκε το 1968 από τα τρία μέλη της: Felix Partz, Jorge Zontal και AA Bronson. Οι τρεις τους έλαβαν μια διφορούμενη ταυτότητα που «τους απελευθέρωσε από την τυραννία της ατομικής ιδιοφυΐας». Μέσα από το πλούσιο έργο τους σε διάφορα μέσα και μορφές, οι παραβατικές έννοιες και οι προκλητικές εικόνες της ομάδας- σε έναν περίπλοκο συνδυασμό άπιαστου νοήματος και πνεύματος- αμφισβήτησαν τις δομές κοινωνικής εξουσίας και τους παραδοσιακούς τρόπους καλλιτεχνικής δημιουργίας.

Το 1987, το AIDS ήταν ένα ζήτημα που απασχόλησε πολύ κόσμο. Ωστόσο, και σχετικά λίγοι καλλιτέχνες αντιμετώπισαν άμεσα το ευαίσθητο αυτό θέμα στη δουλειά τους. Υπήρξε δυστυχώς έντονη άρνηση, βαθιά κοινωνική προκατάληψη και εσκεμμένη παραμέληση των πληθυσμών που πλήττονταν περισσότερο από τον ιό. Η General Idea ξεχώρισε.Τοποθετήθηκε με τόλμη στην πρώτη γραμμή του ακτιβισμού για το AIDS, προσπαθώντας να απενεχοποιήσει την ασθένεια και αυτούς που πλήττονται από αυτήν. Όπως δήλωσε ο AA Bronson, «Θέλουμε να κάνουμε τη λέξη AIDS φυσιολογική. Το AIDS παίζει κατά κάποιο τρόπο τον ρόλο που έπαιξε ο καρκίνος τη δεκαετία του εξήντα. Διατηρώντας τη λέξη ορατή, έχει ένα ομαλοποιητικό αποτέλεσμα που ελπίζουμε ότι θα παίξει ρόλο στην εξομάλυνση της σχέσης των ανθρώπων με την ασθένεια – για να γίνει κάτι που μπορεί να αντιμετωπιστεί ως ασθένεια και όχι ως ένα σύνολο ηθικών ή ηθικών ζητημάτων».

Αναβίωσαν, λοιπόν, την εμβληματική και ευρέως εμπορευματοποιημένη εικόνα του Robert Indiana LOVE και μετέφεραν το ακρωνύμιο για το Σύνδρομο Επίκτητης Ανοσοανεπάρκειας (AIDS) στην εικόνα.

Το ότι ήταν ευρύτερα γνωστό αυτό το λογότυπο του Indiana και η ιδιαίτερη ένωση των τεσσάρων γραμμάτων σε δύο σειρές μέσα σε ένα τετράγωνο, τους επέτρεψε να αντιμετωπίσουν το περιεχόμενο αυτής της ασθένειας, ανατρέποντας έτσι την εικόνα της αγάπης σε ένα έμβλημα της μεγαλύτερης τραγωδίας της δεκαετίας του `80. Η εσκεμμένη απλότητα της εικόνας, χωρίς πρόσθετο διδακτικό περιεχόμενο, αφήνει περιθώρια για πολλαπλές ερμηνείες και νοήματα.

Γράφει η Μανταλένα-Μαρία Διαμαντή

Διαβάστε τη συνέχεια στο klik.gr