Χρειάστηκε μόνο ένα δεκαοκτάμηνο και ένα lockdown λόγω της πανδημίας COVID-19 για να υπερδιπλασιασθεί ο αριθμός των καταναλωτών που προτιμά να κάνει τις αγορές του μέσω των έξυπνων κινητών τηλεφώνων (smartphones).

Γράφει ο Γεράσιμος Ζωτός

Μάλιστα, όπως αναφέρει πρόσφατη έρευνα που έκανε η Price Waterhouse Coopers, στοιχεία της οποίας δημοσιοποίησε ο Σύνδεσμός Επιχειρήσεων Πληροφορικής Επικοινωνιών Ελλάδος (ΣΕΠΕ), πρόκειται για μια νέα γενιά καταναλωτών, η οποία ψωνίζει  διαδικτυακά και προτιμά τις αγορές από τosmartphone από όπου και αλληλεπιδρά με τις ψηφιακές πλατφόρμες.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, το 33% των καταναλωτών απαντά ότι κάνει τις αγορές του καθημερινά ή εβδομαδιαία από το κινητό τηλέφωνο, όταν, έναν χρόνο νωρίτερα, το αντίστοιχο ποσοστό ήταν 30% και σύμφωνα με τα στοιχεία της ELTRUNπριν δύο χρόνια ήταν περίπου 15%. Επιπλέον, ένα 26% των πολιτών απαντά ότι αγοράζει online μέσω του σταθερού υπολογιστή, από 28% το 2020, ενώ το 18% δηλώνει ότι κάνει αγορές μέσω tablet έναντι 20% έναν χρόνο νωρίτερα.

Το 26% των καταναλωτών προτιμά τις αγορές από υπολογιστή, ενώ το 18% ψωνίζει online από το tablet. Μάλιστα, οι νεότεροι καταναλωτές είναι πιο πιθανόν να ψωνίσουν στο Διαδίκτυο συγκριτικά με μεγαλύτερες ηλικιακές ομάδες. 35% της Γενιάς Z και 43% των Millennials καταναλωτών είναι πιο πιθανόν να ψωνίσουν καθημερινά ή εβδομαδιαία μέσω του κινητού τους τηλεφώνου σε σύγκριση με μεγαλύτερες ηλικίες.

Παρά τον αντίκτυπο του COVID-19 στο λιανικό εμπόριο, οι αγορές εντός του καταστήματος φαίνεται να παραμένουν η κορυφαία επιλογή για καταναλωτές που ψωνίζουν καθημερινά ή εβδομαδιαία. Έτσι, σήμερα το 47% δηλώνει ότι προτιμά να αγοράζει από φυσικά καταστήματα, ενώ το 41% απαντά ότι προτιμά το online κανάλι αγορών.

Αγορές μέσω Smartphones: τι αναζητούν οι καταναλωτές

«Η πανδημία δημιούργησε έντονες διαφοροποιήσεις μεταξύ των καταναλωτικών συμπεριφορών, με αποτέλεσμα τη διαμόρφωση νέων ομάδων καταναλωτών, που ενδέχεται να αποτελούν το προμήνυμα νέων στάσεων και συμπεριφορών», σημειώνει η μελέτη «March 2021 Global ConsumerInsights Pulse Survey» της PwC.

Σε αυτό, τη νέα τάση που άρχισε να διαμορφώνεται στις αγορές και ειδικότερα στο λιανεμπόριο, το θέμα της παράδοσης των προϊόντων αναδεικνύεται πλέον ως το μείζον ζητούμενο. Σύμφωνα με την έρευνα, όταν οι καταναλωτές ερωτώνται τι θεωρούν πιο σημαντικό κατά τη διαδικασία των online αγορών σε ποσοστό 42% απαντούν: η γρήγορη και αξιόπιστη παράδοση των προϊόντων. Το δεύτερο πιο σημαντικό στοιχείο κατά τις ψηφιακές αγορές είναι η διαθεσιμότητα των προϊόντων (με 38%), ενώ το τρίτο είναι η γρήγορη και εύκολη περιήγηση στο site της εμπορικής επιχείρησης.

«Οι σημερινοί καταναλωτές είναι πιο απαιτητικοί από ποτέ, καθώς επιζητούν γρήγορη και αξιόπιστη εξυπηρέτηση, άμεση διαθεσιμότητα προϊόντων και εκτεταμένη παρουσία ηλεκτρονικών καναλιών, ενώ η επίσκεψη σε φυσικά καταστήματα παραμένει ο βασικός τρόπος αγορών. Ωστόσο, μπορεί η αγορά στα φυσικά σημεία πώλησης να υποστηρίζεται από τη χρήση ψηφιακών καναλιών, για παράδειγμα αναζήτηση προϊόντων στο Διαδίκτυο κατά την επίσκεψη στο κατάστημα», αναφέρει η PwC.

Μεγαλύτερη ποικιλία στις αγορές μέσω Smartphones

Η παραπάνω τάση επιβεβαιώνεται και από τα στοιχεία παρόμοιας έρευνας που έκανε ο ερευνητικός φορέας του Πανεπιστημίου Αθηνών για το ηλεκτρονικό εμπόριο, ELTRUN. Σύμφωνα με τις απαντήσεις των αγοραστών στην έρευνα ο λόγος που προτιμούν τις online αγορές είναι για να πετύχουν καλύτερες τιμές, γιατί έχουν μεγαλύτερη ποικιλία/επιλογές και για να εξοικονομήσουν χρόνο. Σημαντικοί είναι ακόμη και οι τρεις βασικοί λόγοι για να εμπιστευτούν ένα eshop οι Έλληνες αγοραστές στους οποίους περιλαμβάνεται ασφάλεια στις συναλλαγές/πιστοποίηση, εξυπηρέτηση, ταχύτητα και ευκολία.

Από την άλλη πλευρά, σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας της ELTRUN, πάνω από 7.000 ελληνικές εταιρίες έχουν ηλεκτρονικό κανάλι πώλησης από τις οποίες:

  • Τα 2/3 είναι μεσαίες ή μεγάλες επιχειρήσεις (κι απασχολούν πάνω από 10 άτομα).
  • 1/3 είναι μικρές, δυναμικές εταιρίες με κύριο κανάλι πώλησης το ηλεκτρονικό.
  • Αλλά μόνο 160 από αυτές έχουν πάρει το σήμα πιστοποίησης ηλεκτρονικού εμπορίου/Trustmarkαπό την GRECA (Ελληνικός σύνδεσμος ηλεκτρονικού εμπορίου).

Ο ψηφιακός μετασχηματισμός (DigitalTransformation) των εταιριών στην Ελλάδα συμβαίνει μεν αλλά ακόμα βρισκόμαστε σε αρχικά στάδια, καταλήγει η έρευνα.

Ενδιαφέροντα είναι ακόμη και τα στοιχεία που μας δείχνουν την διείσδυση των καναλιών online πωλήσεων στη χώρα μας. Έτσι, το 85% των onlineαγοραστών κάνει το 80% των αγορών του από ελληνικά online καταστήματα. Πριν πέντε χρόνια, το 2016 το αντίστοιχο ποσοστό ήταν 60%. Με λίγα λόγια η εξέλιξη στο Ηλεκτρονικό Εμπόριο στην Ελλάδα και η είσοδος ή επέκταση των ηλεκτρονικών μας καταστημάτων έχει παρακινήσει τους αγοραστές να χρησιμοποιούν λιγότερο ηλεκτρονικά καταστήματα του εξωτερικού.

Οι δημοφιλέστεροι τρόποι πληρωμής που καταγράφονται είναι: χρεωστική κάρτα 64%, αντικαταβολή 54% (από 57% το 2017), πιστωτική κάρτα 37% και PayPal 33%.

Η πλειοψηφία των αγοραστών κάνει έρευνα αγοράς online πριν πραγματοποιήσει κάποια αγορά

  • Τα στοιχεία της ELTRUN μας λένε ότι 2 στους 3 κάνει έρευνα έναντι 1 στους 2 το 2017.
  • Η Google επιβεβαιώνει το νούμερο αναφέροντας ότι 84% των Ελλήνων κάνει έρευνα στο Διαδίκτυο πριν αγοράσει.

Σύμφωνα με την ELTRUN τα κανάλια που επηρεάζουν την αγοραστική συμπεριφορά είναι:

  • Newsletter, 52%
  • Διαφημίσεις σε sites που επισκέφθηκαν, 33%
  • Ενημερώσεις/μηνύματα στο κινητό, 31%
  • Διαφημίσεις στις μηχανές αναζήτησης, 19%
  • Διαφήμιση στο Facebook, 16%
  • Διαφημίσεις στο YouTube, 13%

Έρευνα στο φυσικό κατάστημα

Οι αγοραστές επηρεάζονται από περισσότερο από 1 κανάλια επικοινωνίας στη διάρκεια του αγοραστικού τους ταξιδιού. Μπορεί να χρειαστούν από μία ως πολλαπλές φορές αλληλεπίδρασης με διαφορετικά κανάλια και περιεχόμενο. Ανάλογα το είδος που αγοράζουν, την σχέση που έχουν με το όποιο ηλεκτρονικό κατάστημα και το στάδιο που βρίσκονται στο αγοραστικό τους ταξίδι.

Οι επιχειρήσεις με online αλλά και φυσική παρουσία (σημεία πώλησης) ευνοούνται έναντι των επιχειρήσεων με μόνο ψηφιακή παρουσία. Oι αγοραστές πολύ συχνά καταλήγουν να αγοράσουν στο κατάστημα, αφού όμως έχουν κάνει λεπτομερή έρευνα online.Ή, αντίθετα, σιγουρεύονται πρώτα για την επιλογή τους στο φυσικό κατάστημα και κάνουν online την συναλλαγή.