Σχεδόν κάθε προηγούμενο κατάφερε να ξεπεράσει η φετινή «εβδομάδα της Black Friday», αλλά και η γενική περίοδος που ο κόσμος βρίσκεται υπό το καθεστώς lockdown, καθώς οι online αγορές προϊόντων κατάφεραν να κάνουν τις εταιρείες κούριερ να μη μπορούν να ανταπεξέλθουν στα χρονικά περιθώρια παράδοσης, τα δέματα να καθυστερούν υπερβολικά και στη συνέχεια οι εταιρείες να απολογούνται για αυτό.

Τι είναι αυτό που επέλεξαν στην πλειοψηφία τους όμως οι καταναλωτές;
Σε ένα γενικό πλαίσιο:

  • Περισσότερες smart οικιακές συσκευές επέλεξαν φέτος οι καταναλωτές, με τις ρομποτικές σκούπες και τις ηλεκτρονικές ζυγαριές να «ξεπουλάνε».
  • είδη γυμναστικής και
  • διάφορες οικιακές συσκευές (αρτοπαρασκευαστές, κουζινομηχανές, αφυγραντήρες)
  • καρέκλες γραφείου
  • είδη δικτύωσης σπιτιού, όπως wifi extender, router κ.ά.

Οι κορυφαίες κατηγορίες προϊόντων που προτίμησαν οι Έλληνες καταναλωτές για τις αγορές τους τη Black Friday ήταν πάντως κάπως αναμενόμενες:

  • Θήκες και Καλύμματα
  • Προστατευτικά οθόνης
  • Καλώδια και Αντάπτορες
  • Video Games
  • Ρολόγια χειρός
  • Προϊόντα περιποίησης νυχιών
  • Ελληνικά παραδοσιακά προϊόντα
  • Λάμπες φωτισμού
  • Προϊόντα υγειονομικής περίθαλψης
  • Εργαστηριακά και Οδοντιατρικά προϊόντα
  • CDs
  • Πληκτρολόγια και θήκες
  • Σκουλαρίκια
  • Κινητά και Smartphones

Σε αντίθεση με άλλες χρονιές πάντως, μικρότερη ήταν η ζήτηση για ηλεκτρονικούς υπολογιστές λόγω και της οικονομικότερης λύσης των ανακατασκευασμένων pc (refurbished), στην οποία καταφεύγουν όλο και περισσότεροι Έλληνες.

Πιο αναλυτικά, η άνοδος στην αξία των online αγορών κατά την εβδομάδα από το Σάββατο 21/11 έως και την Παρασκευή 27/11 έφτασε στο 154.9%, σε σχέση με τον μέσο όρο των οκτώ εβδομάδων που προηγήθηκαν. Επιπλέον, ο τζίρος ήταν μεγαλύτερος κατά 43.6% κατά την φετινή περίοδο της Black Friday σε σχέση με πέρυσι, ενώ ο τζίρος σε επίπεδο εβδομάδας ήταν αυξημένος κατά 73.5%.

Επιπρόσθετα, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, που περιλαμβάνονται στην έκθεση «e-Commerce Europe» η αξία των online αγορών θα είναι φέτος αυξημένη κατά 3,2 δισ. ευρώ (το 2019 ήταν, επίσης, μια καλή χρονιά για τις online αγορές στην Ελλάδα, καθώς οι καταναλωτές ξόδεψαν 7,5 δισ. ευρώ online).

Καθυστερήσεις στις παραδόσεις από τις εταιρείες κούριερ

Το lockdown και οι μεγάλοι περιορισμοί στις μετακινήσεις και μεταφορές έχουν προκαλέσει μεγάλη πίεση στις εταιρείες ταχυμεταφορών, που προσπαθούν να διαχειριστούν έναν τεράστιο όγκο παραγγελιών. Μετά τη Γενική Ταχυδρομική, προβλήματα στην εξυπηρέτηση των πελατών αντιμετωπίζουν τόσο η ΕΛΤΑ Courier όσο και η ACS, οι οποίες καλούνται να εξυπηρετήσουν καταναλωτές που έχουν κάνει παραγγελίες την Black Friday, αλλά και ενόψει εορτών. Και οι τρεις εταιρείες έχουν αναγκαστεί να δώσουν εξηγήσεις καθώς οι καθυστερήσεις είναι μεγάλες.

Τα μέχρι στιγμής δεδομένα δείχνουν ότι στην καλύτερη περίπτωση ο μέσος χρόνος παράδοσης των ηλεκτρονικών παραγγελιών κυμαίνεται από 5 έως 10 εργάσιμες ημέρες. Περισσότερα προβλήματα εντοπίζονται σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.

Σε ανακοίνωσή της, η ΕΛΤΑ Courier εξηγεί ότι ο όγκος σε σύγκριση με την περσινή περίοδο έχει αυξηθεί έως και 60,8%, με αποτέλεσμα να υπάρχουν τροποποιήσεις και αποκλίσεις στους συνήθεις χρόνους διακίνησης και παράδοσης.

Στην ανακοίνωσή της η ACS ενημερώνει τους καταναλωτές ότι ο μέσος χρόνος διακίνησης των αποστολών αναμένεται να φθάσει τις 6 εργάσιμες ημέρες, ενώ ενδέχεται, κυρίως στην Αττική και τη Θεσσαλονίκη, να ξεπεράσει τους χρόνους αυτούς.

Κατάρρευση ακόμη και των e-shops

Το ένα μετά το άλλο ηλεκτρονικό κατάστημα «καταρρέει» καθώς ο όγκος των παραγγελιών που πραγματοποιήθηκαν τη Black Friday αλλά και αυτών που «πέφτουν» στο σύστημα ενόψει της εορταστικής περιόδου είναι πρωτόγνωρα τεράστιος. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελούν τα Jumbo αλλά και η αλυσίδα επίπλων Jysk, επιχειρήσεις που λόγω του μεγάλου αριθμού αιτημάτων για αποστολή προϊόντων που δέχτηκαν τις προηγούμενες μέρες διέκοψαν για μερικές ημέρες την αποδοχή παραγγελιών.

Αυτή τη στιγμή όποιος επιχειρήσει να κάνει νέα παραγγελία στο e-shop της αλυσίδας Jumbo, ενημερώνεται σχετικά με την εκτιμώμενη ημέρα παράδοσής της, ότι η εκτέλεση από το κατάστημα θα γίνει την Τετάρτη 16 Δεκεμβρίου ωστόσο η παράδοση από την εταιρεία κούριερ με την οποία συνεργάζονται τα Jumbo, θα γίνει τη Δευτέρα 21 Δεκεμβρίου.

Από αυτήν την «καταναλωτική μανία» δε γλίτωσε ούτε η αλυσίδα Μουστάκας η οποία με τη σειρά της ανακοίνωσε ότι σταματά προσωρινά να δέχεται νέες παραγγελίες στο ηλεκτρονικό της κατάστημα. Όσον αφορά πάντως τον κλάδο των παιχνιδιών, ο οποίος τις γιορτές δέχεται τεράστια πίεση, ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελλήνων Βιοτεχνών Παιδικών Παιχνιδιών και Αμαξών Ιωάννης Παπαδόπουλος, σημείωσε ότι οι υπηρεσίες κούριερ μπορούν να καλύψουν μόνο ένα πολύ μικρό ποσοστό της τάξεως του 5% με 10% των παραδόσεων παιχνιδιών.