Η υποστελέχωση στον έλεγχο εναέριας κυκλοφορίας αποτέλεσε τη βασική αιτία για τις καθυστερήσεις πτήσεων στα αεροδρόµια της Ελλάδας τον Ιούλιο. Σύµφωνα µε τα πρόσφατα στοιχεία που έδωσε στη δηµοσιότητα το Eurocontrol, ο οργανισµός που συντονίζει τη διαχείριση της εναέριας κυκλοφορίας στην Ευρώπη, ο ανεπαρκής αριθµός ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας συνέβαλε καθοριστικά στην ολιγωρία πτήσεων, παρά τη συνολική βελτίωση σε σχέση µε τον αντίστοιχο µήνα του 2024.

Ειδικότερα, σύμφωνα με ρεπορτάζ της «Καθημερινής», οι καθυστερήσεις που αποδόθηκαν σε υποστελέχωση στα Κέντρα Ελέγχου Περιοχής (ACCs) έφτασαν τα 0,53 λεπτά ανά πτήση, παρουσιάζοντας µείωση 16% σε σύγκριση µε τον Ιούλιο 2024. Παρά την υποχώρηση, το πρόβληµα παραµένει έντονο, καθώς τα ελληνικά ACCs ευθύνονται για το 24% των συνολικών καθυστερήσεων λόγω υποστελέχωσης στην Ευρώπη, σύµφωνα µε το briefing του Eurocontrol. Οι προκλήσεις συνεχίστηκαν και στο αεροδρόµιο της Αθήνας κυρίως λόγω δοµικών περιορισµών στη χωρητικότητα του ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας και στο προσωπικό. Η ακρίβεια των αναχωρήσεων για τον Ιούλιο 2025 στο «Ελ. Βενιζέλος» υποχώρησε σε σύγκριση µε τον περυσινό αντίστοιχο µήνα. Συγκεκριµένα, µόλις 48% των πτήσεων από την Αθήνα αναχώρησαν στην ώρα τους, δηλαδή εντός του προβλεπόµενου περιθωρίου των 15 λεπτών, την ίδια στιγµή που το αντίστοιχο ποσοστό το 2024 είχε διαµορφωθεί σε 59%.

Ιδιαίτερη µνεία γίνεται στην Aegean που έχει την Αθήνα ως κύρια βάση και κατά συνέπεια επηρεάζεται το πτητικό της πρόγραµµα σε µεγάλο βαθµό από τη λειτουργία του «Ελ. Βενιζέλος». Σύµφωνα µε την ενηµέρωση, το 37% των καθυστερήσεων στις αφίξεις της αεροπορικής οφειλόταν στο αεροδρόµιο της Αθήνας, µε τη σύνδεση µεταξύ των επιχειρησιακών καθυστερήσεων του αεροδροµίου και των επιδόσεων της Aegean να είναι σαφής.

Σε γενικές γραµµές, τον Ιούλιο του 2025 η ευρωπαϊκή εναέρια κυκλοφορία κατέγραψε βελτιωµένη απόδοση σε σύγκριση µε το 2024, παρά την αύξηση της κυκλοφορίας κατά 3%, µε µέσο όρο 35.391 πτήσεις ηµερησίως. Η µεγαλύτερη κινητικότητα σηµειώθηκε την Παρασκευή 18 Ιουλίου, µε 37.034 πτήσεις, µόλις 194 πτήσεις λιγότερες από το απόλυτο ρεκόρ των 37.228 πτήσεων που είχε καταγραφεί στις 28 Ιουνίου 2019.

Οι καθυστερήσεις εν πτήσει (en-route) µειώθηκαν κατά 31%, ενώ συνολικά οι καθυστερήσεις ATFM (Air Traffic Flow Management) υποχώρησαν κατά 23%. Οι αιτίες της ολιγωρίας, όπως η έλλειψη χωρητικότητας, η υποστελέχωση και τα έντονα καιρικά φαινόµενα, σηµείωσαν αντίστοιχες µειώσεις 39%, 16% και 33%. Οι καθυστερήσεις ATFM για τον Ιούλιο 2025 ανήλθαν σε 5.341.247 λεπτά, δηλαδή 172.298 λεπτά την ηµέρα, σηµειώνοντας πτώση 23% σε σχέση µε τον Ιούλιο του 2024.

Η µέση καθυστέρηση ανά πτήση µειώθηκε κατά 25%, από 6,5 λεπτά το 2024 σε 4,9 λεπτά το 2025, ενώ οι καθυστερήσεις εν πτήσει (en-route) µειώθηκαν κατά 31%, από 5,7 σε 4 λεπτά.

Διαβάστε ακόμη: