Σε πλήρη εφαρμογή τίθεται από τις επόμενες ημέρες ένα εκτεταμένο σχέδιο ελέγχου των οχημάτων που κυκλοφορούν χωρίς να πληρούν βασικές υποχρεώσεις όπως ασφάλιση, ΚΤΕΟ, τέλη κυκλοφορίας ή δήλωση ακινησίας. Η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ), σε συνεργασία με συναρμόδιους φορείς, ενεργοποιεί έναν ψηφιακό μηχανισμό διασταυρώσεων και επιτόπιων ελέγχων, με στόχο να εντοπίσει παραβάτες και να επιβάλει πρόστιμα που φτάνουν ως και τις 30.000 ευρώ.

Στην πρώτη φάση, η οποία ξεκινά άμεσα, θα ελεγχθούν όσοι ιδιοκτήτες δεν έχουν πληρώσει τέλη κυκλοφορίας ή κυκλοφορούν με οχήματα που έχουν δηλωθεί ως ακινητοποιημένα. Η δεύτερη φάση, που τοποθετείται χρονικά εντός του καλοκαιριού, θα στοχεύσει στα ανασφάλιστα οχήματα και εκείνα που δεν έχουν περάσει από τεχνικό έλεγχο (ΚΤΕΟ).

ΑΑΔΕ: Ψηφιακές διασταυρώσεις και κάμερες στα διόδια

Το νέο σύστημα αξιοποιεί δεδομένα από τη ΓΓΠΣ, το Υπουργείο Υποδομών, την Τροχαία, αλλά και τις εταιρείες που διαχειρίζονται τα διόδια. Οι τελευταίες οφείλουν να στέλνουν κάθε εβδομάδα στη Γενική Διεύθυνση Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης κρυπτογραφημένες πληροφορίες για πινακίδες και διελεύσεις, οι οποίες στη συνέχεια διασταυρώνονται με το μητρώο οχημάτων σε ακινησία.

Αν προκύψει παραβίαση, ο ιδιοκτήτης λαμβάνει ειδοποίηση μέσω της πλατφόρμας myCAR, με email ή και ταχυδρομικώς, μαζί με φωτογραφία και πλήρη στοιχεία διέλευσης. Έχει προθεσμία 10 ημερών να απαντήσει, προκειμένου να αντικρούσει την κατηγορία ή να επικαλεστεί τεχνικό λάθος.

Σκληρά πρόστιμα και ποινές – μέχρι και αφαίρεση διπλώματος

Εφόσον ο ιδιοκτήτης δεν ανταποκριθεί ή αποδειχθεί παραβάτης, του επιβάλλεται πρόστιμο 10.000 ευρώ και προσαύξηση με το διπλάσιο των τελών κυκλοφορίας. Σε περίπτωση υποτροπής, το πρόστιμο ανέρχεται σε 30.000 ευρώ και προβλέπεται τριετής αφαίρεση της άδειας οδήγησης.

Αξίζει να σημειωθεί πως δεν αρκεί η δήλωση ακινησίας. Οι ελεγκτές της ΑΑΔΕ και του Υπουργείου Μεταφορών προχωρούν και σε επιτόπιους ελέγχους, επισκεπτόμενοι τα σημεία όπου έχουν δηλωθεί σταθμευμένα τα οχήματα. Αν δεν βρεθεί το όχημα, η ακινησία αίρεται αυτοδίκαια και επιβάλλονται αυτόματα τα πρόστιμα.

Ασφαλιστική κάλυψη και ΚΤΕΟ: Η επόμενη φάση

Το καλοκαίρι ξεκινά και ο δεύτερος κύκλος ελέγχων που αφορά:

  • Ανασφάλιστα οχήματα
  • Οχήματα χωρίς ΚΤΕΟ

Οι διασταυρώσεις θα γίνονται δύο φορές τον χρόνο μέσω της νέας πλατφόρμας της ΑΑΔΕ, σε συνεργασία με την Τράπεζα Πληροφοριών του Υπουργείου Μεταφορών και τις ασφαλιστικές εταιρείες.

Τα πρόστιμα προβλέπονται ως εξής:

  • 250 ευρώ για δίκυκλα,
  • 500 ευρώ για επιβατικά,
  • 1.000 ευρώ για λεωφορεία και φορτηγά δημόσιας χρήσης.

Αν ο ιδιοκτήτης έχει απλήρωτα τέλη άνω του έτους, επιβάλλεται και πρόστιμο ίσο με το ποσό των τελών.

Για τη μη διενέργεια ΚΤΕΟ, το πρόστιμο είναι 400 ευρώ, ενώ σε υποτροπή επιβάλλεται διπλασιασμός του ποσού και αφαίρεση πινακίδων και άδειας κυκλοφορίας.

Δεύτερος έλεγχος και κλιμάκωση των μέτρων

Ο σχεδιασμός προβλέπει και δεύτερο κύκλο συμμόρφωσης: τρεις μήνες μετά την πρώτη ειδοποίηση, η ΑΑΔΕ διενεργεί νέα διασταύρωση για να δει αν ο ιδιοκτήτης συμμορφώθηκε. Αν διαπιστωθεί συνέχιση της παράβασης, η υπόθεση παραπέμπεται στην αστυνομική αρχή της περιοχής, η οποία προχωρά σε κατάσχεση πινακίδων και άδειας, διαβιβάζοντας τα στοιχεία στη Διεύθυνση Μεταφορών.

Τα έγγραφα επιστρέφονται μόνο όταν εξοφληθούν τα πρόστιμα και προσκομιστούν:

  • συμβόλαιο ασφάλισης
  • δελτίο τεχνικού ελέγχου (ΚΤΕΟ)
  • απόδειξη πληρωμής τελών κυκλοφορίας

Αναβάθμιση της φορολογικής συμμόρφωσης και της οδικής ασφάλειας

Η νέα επιχειρησιακή στρατηγική της ΑΑΔΕ αποτελεί τη μεγαλύτερη έως σήμερα προσπάθεια για την καταπολέμηση της παραβατικότητας στον τομέα των οχημάτων. Το κράτος αξιοποιεί την ψηφιακή ωρίμανση της δημόσιας διοίκησης, προχωρώντας σε συνδυασμένη χρήση τεχνολογίας, επιτόπιου ελέγχου και διαλειτουργικών μητρώων.

Ο στόχος είναι διπλός:

  • Ενίσχυση της οδικής ασφάλειας, καθώς η κυκλοφορία ανασφάλιστων και τεχνικά ανεξέλεγκτων οχημάτων συνιστά διαρκή απειλή για οδηγούς και πεζούς.
  • Προστασία των δημοσίων εσόδων και της ισονομίας, ώστε να μην επιβραβεύεται η παρανομία έναντι των συνεπών πολιτών.

Διαβάστε ακόμη: