Το μήνυμα για την αλλαγή κατεύθυνσης στην εφοδιαστική της αλυσίδα είχε δώσει στα τέλη του προηγούμενου μήνα η Adidas, όταν ο διευθύνων σύμβουλος Bjørn Gulden κατά τη διάρκεια τηλεφωνικής κλήσης για τα κέρδη της 31ης Ιουλίου, ανακοίνωσε πως στοχεύει να σταματήσει να προμηθεύεται αμερικανικά προϊόντα από την Κίνα.
«Βασικά προσπαθήσαμε να μην προμηθεύουμε πλέον προϊόντα από την Κίνα στις ΗΠΑ», είχε προσθέσει σχετικά, επισημαίνοντας πως υπάρχουν λόγοι σημαντικοί για την κίνηση αυτή.
Adidas: Ποντάρει στην τοπικοποίηση
Ο διευθύνων σύμβουλος επισήμανε πώς η Adidas έχει ήδη κάνει «πολλή δουλειά» στην εφοδιαστική αλυσίδα της. Αν και οι αλλαγές αυτές δεν βασίστηκαν σε ενδεχόμενους νέους δασμούς των ΗΠΑ, η εταιρεία διαβεβαίωσε τους αναλυτές ότι βρίσκεται σε «καλή κατάσταση» σε περίπτωση που συμβεί κάτι τέτοιο.
Στο ίδιο πνεύμα, τόνισε πως το πλάνο του για την υπόλοιπη τουλάχιστον χρονιά περιλαμβάνει την αλλαγή προσανατολισμού της εταιρείας, ώστε η εφοδιαστική της αλυσίδα να αποτκήσει «πιο τοπικά χαρακτηριστικά». Στο πλαίσιο αυτό τα προϊόντα της Κίνας θα παράγονται στην Κίνα και τα προϊόντα της Ινδίας ακολούθως στην Ινδία.
Η επιλογή αυτή έχει μια λογική. Αυτή η τοπικοποίηση, η αποκεντρωμένη δηλαδή λειτουργία, «μπορεί να φέρει μεγαλύτερη ταχύτητα και ευελιξία στη διαχείριση των προϊόντων μας», εξήγησε στο RetailDive.
Στο πίσω μέρος του μυαλού του ωστόσ, υπάρχει ακόμη η διερεύνηση στην οποία είχε αποκαλύψει τον Ιούνιο πως θα προχωρήσει η Adidas σχετικά με «παραβιάσεις της συμμόρφωσης» στην Κίνα, όπου τα κρατικά μέσα ενημέρωσης είχαν αναφέρει ότι τα στελέχη της εταιρείας στη χώρα είχαν κατηγορηθεί για υπεξαίρεση εκατομμυρίων ευρώ και μίζες.
Η αποκεντρωμένη λειτουργία και η αλλαγή προσανατολισμού στην προμήθεια των προϊόντων της, «μπορεί να φέρει μεγαλύτερη ταχύτητα και ευελιξία στις διαδικασίες διαχείρισης», τόνισε ο διευθύνων σύμβουλος της Adidas, Bjørn Gulden.
Ο χάρτης
Η γερμανική αθλητική εταιρεία διαθέτει αυτή την στιγμη΄82 εργοστάσια στην Κίνα, τα οποία αντιπροσωπεύουν περίπου το 23% των προμηθευτών της κατηγορίας 1 – το υψηλότερο ποσοστό μεταξύ των χωρών που περιλαμβάνονται στον κατάλογο των παγκόσμιων εργοστασίων του 2024. Η Κίνα ακολουθείται από το Βιετνάμ και την Ινδία, εκτός από κάποιους άλλους προμηθευτές στην Ινδονησία, το Πακιστάν, την Καμπότζη και άλλα. Οι ΗΠΑ αντιπροσωπεύουν 13 από τους προμηθευτές Tier 1 της μάρκας λιανικής πώλησης.
Το 2018, η διοίκηση Τραμπ εφάρμοσε αρκετούς δασμούς σε προϊόντα που κατασκευάζονται στην Κίνα, οι οποίοι επηρέασαν πολλούς κλάδους – και ιδιαίτερα τα είδη ένδυσης. Τον Μάιο, η κυβέρνηση Μπάιντεν έφερε στην επιφάνεια σχέδια για πρόσθετες αυξήσεις δασμών, οι οποίες αναμένεται να έχουν σημαντικό αντίκτυπο στον κλάδο του λιανικού εμπορίου, μεταξύ άλλων.
Και δεν είναι η μόνη
Η απειλή υψηλότερων δασμών στα προϊόντα που κατασκευάζονται στην Κίνα ώθησε τις εταιρείες να στρέψουν και να διαφοροποιήσουν τις εφοδιαστικές αλυσίδες τους ως στρατηγική αποφυγής του γεωπολιτικού κινδύνου. Η μητρική εταιρεία της Oxo Pop και της Osprey, Helen of Troy, για παράδειγμα, συνεργάζεται επί του παρόντος με τους προμηθευτές της για να μεταφέρει τις περιοχές παραγωγής εκτός Κίνας.
«Αυτή την στιγμή, αυτή φαίνεται να είναι η καλύτερη στρατηγική για τη διαφοροποίηση της βάσης εφοδιασμού και τη μείωση της πιθανής έκθεσης στους δασμούς», τονίζοντας την ορθότητα της απόφασής του ο οικονομικός διευθυντής της Helen of Troy, Brian Grass, σε αναλυτές τον Ιούλιο.
Αν και δεν αποδίδεται άμεσα στους δασμούς, η μητρική εταιρεία της Barbie, η Mattel, έκλεισε πρόσφατα ένα από τα εργοστάσια προμηθευτών της κατηγορίας 1 στην Κίνα και επιδιώκει να συνεχίσει να μετατοπίζει την παραγωγή μακριά από τη χώρα. Από τον Απρίλιο, περίπου το 50% των προϊόντων της Mattel παράγονταν στην Κίνα.
Διαβάστε ακόμη:
- Γερμανία: Ποιος είναι ο 26χρονος που συνελήφθη για την επίθεση στο φεστιβάλ
- Νέες ταυτότητες: Αλλάζουν τα ραντεβού – Πότε λήγουν οι παλιές
- Γεωργιάδης: Ο Πολάκης εργάζεται μεθοδικά για να γίνει πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ, θέλει να ξεφτιλίσει τον Κασσελάκη
- Ελαιόλαδο: Πέφτει η τιμή του – Οι προβλέψεις για τους επόμενους μήνες