Περισσότερες από 100 ψηφιακές εφαρμογές ενεργοποίησε τα τελευταία χρόνια η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) διευκολύνοντας τόσο το ελεγκτικό έργο όσο και τους φορολογούμενους καθώς απλουστεύθηκαν οι διαδικασίες για μεταβιβάσεις, γονικές παροχές αλλά και πληθώρα αιτημάτων που πλέον απαντώνται ηλεκτρονικά από τη φορολογική διοίκηση.
Στην επόμενη διετία η ψηφιακή εξυπηρέτηση αναμένεται να έχει φθάσει στο 100%. Στόχος της νέας ψηφιακής εφορίας είναι η διεύρυνση των ηλεκτρονικών συναλλαγών, για πληρωμές, συμψηφισμούς και επιστροφές φόρων, η υποβολή δηλώσεων και μεταβιβάσεων ακινήτων, έναρξη, διακοπή και μεταβολή επαγγελματικής δραστηριότητας και έκδοση πιστοποιητικών και εγγράφων.
Το 2024 ενεργοποιούνται και νέες εφαρμογές όπως το ψηφιακό πελατολόγιο, το ψηφιακό δελτίο αποστολής, η διασύνδεση των ταμειακών με τα POS και η ηλεκτρονική τιμολόγηση.
Οι νέες εφαρμογές είναι:
1. Ηλεκτρονική τιμολόγηση
Θα εφαρμοσθεί από τα μέσα του 2024. Μέχρι τότε, για τις επιχειρήσεις που επιλέγουν την ηλεκτρονική τιμολόγηση μέσω Παρόχου και υπό την προϋπόθεση ότι την εφαρμόζουν αποκλειστικά για την έκδοση των παραστατικών πωλήσεων κατά τη διάρκεια του φορολογικού έτους προβλέπονται κατά περίπτωση τα εξής:
- Η προθεσμία εντός της οποίας η Φορολογική Διοίκηση μπορεί να προβεί σε έκδοση πράξης διοικητικού, εκτιμώμενου ή διορθωτικού προσδιορισμού φόρου, περιορίζεται κατά δύο έτη . Αυτό σημαίνει ότι ο χρόνος παραγραφής ανοιχτών φορολογικών υποθέσεων περιορίζεται στα τρία χρόνια για τον εκδότη του τιμολογίου ενώ όφελος έχει και ο λήπτης για τον οποίο ο χρόνος παραγραφής μειώνεται στα τέσσερα χρόνια.
- Η δαπάνη για την αρχική προμήθεια τεχνικού εξοπλισμού και λογισμικού που απαιτείται για την εφαρμογή της ηλεκτρονικής τιμολόγησης, αποσβένεται πλήρως στο έτος πραγματοποίησής της, προσαυξημένη κατά ποσοστό 100%.
- Η δαπάνη για την παραγωγή, διαβίβαση και ηλεκτρονική αρχειοθέτηση ηλεκτρονικών τιμολογίων για το πρώτο έτος έκδοσης των παραστατικών πώλησης μέσω ηλεκτρονικής τιμολόγησης που αναγνωρίζεται προς έκπτωση από τα ακαθάριστα έσοδα από επιχειρηματική δραστηριότητα, προσαυξάνεται κατά ποσοστό 100%.
- Η προθεσμία σχετικά με τα αιτήματα επιστροφής φόρου, τα οποία αφορούν το φορολογικό έτος ή τα φορολογικά έτη, για τα οποία οι εκδότες επιλέγουν και εφαρμόζουν αποκλειστικά την ηλεκτρονική τιμολόγηση, ορίζεται σε 45 ημέρες (από 90 ημέρες).
2. Ψηφιακό δελτίο αποστολής
Θα τεθεί σε εφαρμογή τον Ιανουάριο του 2024. Με τον τρόπο αυτό ελέγχεται η διακίνηση των προϊόντων (οικοδομής και αγροτικά). Το ψηφιακό δελτίο αποστολής θα παρέχει, σε πραγματικό χρόνο, τη δυνατότητα στον ελεγκτικό μηχανισμό να γνωρίζει για παράδειγμα εάν κάποιος κατασκευαστής έχει παραγγείλει σκυρόδεμα, και τον προορισμό του. Οι ελεγκτές μπορούν να ελέγξουν αμέσως εάν έγινε η παράδοση τα παραστατικά αλλά και τους εργαζόμενους εάν είναι δηλωμένοι στην ΕΡΓΑΝΗ. Με τον τρόπο αυτό επιτυγχάνεται ο περιορισμός φοροδιαφυγής και αδήλωτης εργασίας.
3. Ψηφιακό Πελατολόγιο
Στη δημιουργία ψηφιακού πελατολογίου θα υποχρεωθούν από το νέο έτος συγκεκριμένες επαγγελματικές ομάδες, εξέλιξη που θα βοηθήσει στον περιορισμό της φοροδιαφυγής αλλά και στον καλύτερο έλεγχο από τις υπηρεσίες της φορολογικής διοίκησης. Σύμφωνα με πληροφορίες το ψηφιακό πελατολόγιο θα αφορά τα catering, camping, τουριστικές επιχειρήσεις, ιδιωτικά σχολεία, κλινικές και θεραπευτήρια, τα διαγνωστικά κέντρα, γιατρούς, δικηγόρους κλπ. Ουσιαστικά θα επανέλθουν τα πρόσθετα βιβλία που τηρούσαν μέχρι το 2012 όλες οι ανωτέρω επαγγελματικές ομάδες.
Ετσι λοιπόν από το νέο έτος θα πρέπει να τηρούν ψηφιακό πελατολόγιο το οποίο θα είναι διαθέσιμο στον έλεγχο και θα συγκρίνεται με τα δηλωθέντα εισοδήματα. Επί της ουσίας, το ψηφιακό πελατολόγιο θα είναι ένα λογιστικό πρόγραμμα που θα είναι ανοικτό κατά τη διάρκεια λειτουργίας της επαγγελματικής εγκατάστασης και θα είναι διασυνδεδεμένο με το Τaxis προκειμένου να μην μπορεί να παραβιαστεί και να αλλοιωθούν τα δεδομένα. Με αυτόν τον τρόπο θα καταχωρείται ο αριθμός των πελατών κάθε επαγγελματία και θα συγκρίνεται με τον αριθμό των αποδείξεων παροχής υπηρεσιών που θα εκδίδονται. Εφόσον διαπιστώνεται ότι σε μια επαγγελματική εγκατάσταση δηλώνεται περιορισμένος αριθμός πελατών, τότε αυτό θα αποτελεί κριτήριο για την πραγματοποίηση επιτόπιου ελέγχου.
4. Ταμειακές μηχανές
Διασύνδεση τον Μάρτιο των ταμειακών μηχανών με τα POS. H εφορία θα γνωρίζει σε πραγματικό χρόνο όλες τις συναλλαγές. Με αυτό τον τρόπο θα ξέρει επ’ ακριβώς τον οφειλόμενο ΦΠΑ αλλά και τον τζίρο των επιχειρήσεων.