Στην ανάγκη για αλλαγή θεσμικού πλαισίου παραπέμπει η διοίκηση του ΑΔΜΗΕ σε σχέση με το ζήτημα της συσσώρευσης αιτήσεων και τις μεγάλες αναμονές για την έκδοση μη δεσμευτικών όρων σύνδεσης με το δίκτυο έργων ΑΠΕ.
Παράλληλα συζητά αλλαγή όδευσης στο Δ. Διάδρομο στην Πελοπόννησο. Επίσης επίκειται αλλαγή στα τέλη χρήσης με αυξήσεις καθως προχωρά δυναμικά το επενδυτικό πρόγραμμα.
Αυτά προκύπτουν από την ενημέρωση της διοίκησης χτες σε συνέντευξη προς τα ΜΜΕ με αφορμή τα αποτελέσματα του 2020 .
Πιο συγκεκριμένα ο Αντιπρόεδρος του ΑΔΜΗΕ, Ιωάννης Μάργαρης σχολιάζοντας τις αιτιάσεις της ABO Wind ότι ο ΑΔΜΗΕ αρνείται να εκδώσει όρους σύνδεσης έργων ΑΠΕ επικαλούμενος υψηλότερη προτεραιότητα ομαδοποιημένων αιτημάτων μικροεπενδυτών ανέφερε ότι «ήδη από το καλοκαίρι με τις αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο ήλθαν πολλές αιτήσεις σύνδεσης για πολλά μικρά έργα ΑΠΕ στον ΑΔΜΗΕ επειδή δεν μπορούσε να τα διεκπεραιώσει ο ΔΕΔΔΗΕ,.
Το είχαμε πει και τότε ότι αυτό θα οδηγούσε σε ένα μοναδικό φαινόμενο., δηλαδή 4 μήνες να έχουν συσσωρευτεί αιτήσεις για έργα που ξεπερνούν τα 3GW ή και τα 4GW. Και δεν είναι 10-20 σταθμού αλλά είναι αιτήσεις που αφορούν άνω των 3000 σταθμών παραγωγή που στο παρελθόν αντιστοιχούσε σε αιτήσεις 20 ετών» σημείωσε ο κ. Μάργαρης , σημειώνοντας ότι τίθεται θέμα αναθεώρησης του όλου πλαισίου. «Αυτό πρέπει να μεταρρυθμιστεί περαιτέρω και όσο γνωρίζω είναι έτοιμες παρεμβάσεις για να αρθούν στρεβλώσεις, μια και υπάρχουν διαφορετικού είδους έργα. Πχ άλλα έχουν πολλές εκκρεμότητες με γνωμοδοτήσεις ενώ άλλα δεν εμπίπτουν σε αυτές τις διαδικασίες. Αυτή η ανισορροπία δημιουργεί εντάσεις όπως της ΑΒΟ Wind.» Ο κ. Μάργαρης μάλιστα διευκρίνισε ότι δεν μπορεί να δοθεί προτεραιότητα σε μία εταιρεία που υλοποιεί έργο μεγάλης ενεργειακής ισχύς καθώς οι αποφάσεις σύνδεσης γίνονται με αριθμό πρωτοκόλλου για λόγους διαφάνειας όπως προβλέπει η σχετική νομοθεσία.

Υπερκαλύπτει τους στόχους

Είναι, λοιπόν, καλή αφορμή να τα δούμε όλα αυτά» σημείωσε ο Αντιπρόεδρος του ΑΔΜΗΕ που τόνισε ότι από τον Διαχειριστή προωθείται ένα μεγάλο επενδυτικό πρόγραμμα για να μπορέσει το δίκτυο να υποδεχτεί και περισσότερες ΑΠΕ αλλά και μια νέα μεθοδολογία για το όλο σύστημα αιτήσεων κτλ που θα παρουσιαστεί τον Απρίλιο στο ΥΠΕΝ. Εκεί θα δοθούν νέες κατευθύνσεις, μεταξύ άλλων, για το πώς θα ενημερώνονται οι επενδυτές για το διαθέσιμο φορτίο. Τέλος σημείωσε ότι ο ΑΔΜΗΕ υπερκαλύπτει τους θεσμοθετημένους από την ΕΕ στόχους για τις δυνατότητες μεταφοράς του συστήματος νωρίτερα από το 2030. Κι έτσι θα μπορεί να υποδεχτεί τα νέα φορτία από τις ΑΠΕ χωρίς πρόβλημα.

Οι 300 πυλώνες και οι 2 “ιεροί”

Αναφερόμενος, επίσης , με αφορμή η χρήση του 2020 Αντιπρόεδρος του ΑΔΜΗΕ, Ιωάννης Μάργαρης στο Δυτικό Διάδρομο στην Πελοπόννησο και στην εμπλοκή που προκάλεσαν οι μοναχές στα Καλάβρυτα , ο κ. Μάργαρης σημείωσε ότι με πρέμβαση και του ΥΠΕΝ εξετάζεται εναλλακτική όδευση. Σημείωσε όμως ότι είναι προτιμότερο να αξιοποιηθούν έστω προσωρινά οι δύο πυλώνες για την ολοκλήρωση του έργου , και στη συνέχεια να προωθηθεί μία νέα μελέτη για την κατασκευή 5 ακόμη και 6 πυλώνων μεταφοράς ενέργειας. «Όταν λάβουμε τις αντίστοιχες εγκρίσεις, εξεταστούν οι χρήσεις γης και οι πιθανές απαλλοτριώσεις και φτάσουμε στην υλοποίηση των νέων πυλώνων σε διάστημα περίπου θα μπορούν να ακυρωθούν οι δύο πυλώνες που ενοχλούν τις μοναχές» σημείωσε χαρακτηριστικά για το κομβικό αυτό έργο με τους 300 πυλώνες.

Αύξηση στα τέλη χρήσης

Να σημειωθεί ότι όπως ανέφερε η διοίκηση της εταιρίας κατά την ενημέρωση των ΜΜΕ χτες, τα τέλη χρήσης μετά από ένα μεγάλο διάστημα «παγώματος» θα πάρουν μια πορεία αύξησης. «Όσο πετυχαίνουμε αύξηση επενδύσεων και προχωράμε με επιτυχία στο πρόγραμμα θα υπάρχουν αυξήσεις αλλά όχι σημαντικές. Παράλληλα η μείωση των ΥΚΩ που συμβαίνει λόγω των διασυνδέσεων θα επιφέρει πολλαπλάσια μείωση στις τελικές επιβαρύνσεις στους χρήστες» τόνισε η διοίκηση προσδιορίζοντας τα οφέλη από τη διασύνδεση Κρήτης Πελοποννήσου φέτος στα 150 εκατομμύρια ευρώ. Αυτά θα προστεθούν στα ήδη 70 εκατομμύρια ευρώ από τη διασύνδεση των Κυκλάδων ενώ όταν το 2023 ολοκληρωθεί και η διασύνδεση Κρήτης Αττικής το όφελος θα ανέβει καρά 400 εκ.
Τέλος για τα νέα εργοστάσια ρεύματος με χρήση φυσικού αερίου σημείωσε ότι για τον Αγ. Νικόλαο Βοιωτίας (Μυτιληναίος ΑΕ) και την Πτολεμαΐδα 5 (ΔΕΗ Α.Ε.) γνωρίζουμε τα αιτήματα. «Δεν ξέρουμε πόσες μονάδες θα χρειαστούν έχουν κάποιες παραδοχές, αλλά και συνδέονται με την εξοικονόμηση ενέργειας. Ωστόσο εκτιμώ ότι το άγχος των επενδυτών έχει να κάνει με την αγορά και όχι με το δίκτυο»

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Radar.gr.