Κλείνουμε περίπου έναν χρόνο από την εμφάνιση της πανδημίας του COVID-19, η οποία έγινε η αιτία να ληφθούν αυστηρά περιοριστικά μέτρα σε πολλές χώρες του κόσμου όπως και στην Ελλάδα. Η εξέλιξη αυτή είχε ως αποτέλεσμα, εκτός όλων των άλλων παρενεργειών, και τη δραστική υστέρηση της οικονομικής ανάπτυξης δεδομένου ότι πολλές δραστηριότητες διαφόρων κλάδων της οικονομίας έχουν «παγώσει».

Του Γεράσιμου Ζώτου

Η κατάσταση θα όδευε μάλλον σε καταστροφή και σε ένα post – apocalyptic σκηνικό, αν δεν υπήρχε η διείσδυση των τεχνολογιών στην καθημερινότητά μας και κυρίως στον τομέα της οικονομίας.

Μια δείσδυση, όμως, η οποία το τελευταίο δωδεκάμηνο όχι μόνο κινήθηκε κατακόρυφα ανοδικά αλλά έκανε αυτό που εδώ και αρκετά χρόνια περίμενε η ελληνική οικονομία, το Quantum Leap.

Όπως και να το ονομάσει κάποιος, «ψηφιακό άλμα» ή «τεχνολογικό άλμα» ή ψηφιακό μετασχηματισμό δεν έχει και τόσο σημασία, καθώς οι αριθμοί μιλούν από μόνοι τους.

Κινητά δίκτυα και 5G

Μόλις πριν λίγες ημέρες η Ένωση Εταιριών Κινητής Τηλεφωνίας (ΕΕΚΤ) ανέφερε ότι τα δίκτυα των παρόχων – μελών της μετατρέπουν σε ψηφιακό επιταχυντή την κρίση τη πανδημίας , λόγω της διαρκώς βελτιούμενης αξιοπιστίας τους αλλά και ανθεκτικότητάς τους. Οι κινητές επικοινωνίες, πρόσθεσε, έναν χρόνο μετά την εμφάνιση της νόσου covid-19 ενδυνάμωσαν ψηφιακά πολίτες, επιχειρήσεις και υποδομές.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΕΚΤ, το 2020 σημειώθηκε αύξηση της χρήσης δεδομένων κατά 65,7%, που κορυφώθηκε, μάλιστα στο 4ο τρίμηνο του 2020, ενώ τα λεπτά ομιλίας κατέγραψαν τη μεγαλύτερη αύξηση της τελευταίας δεκαετίας , κατά 5,6%.

Όπως επισημαίνει η Ένωση, ο κλάδος σε αυτή την ιδιαίτερη χρονιά συνέχισε να υλοποιεί το επενδυτικό του πλάνο. Οι επενδύσεις κορυφώθηκαν με τον διαγωνισμό για την απονομή φάσματος και την έλευση του 5G, εγκαινιάζοντας και για την Ελλάδα μια νέα εποχή απεριόριστων δυνατοτήτων συνδεσιμότητας.

Ειδικότερα, συνέχισε τις μεγάλες επενδύσεις, που έφτασαν συνολικά τα 647 εκατ. ευρώ για το 2020, αναδεικνύοντας τις εταιρίες κινητής τηλεφωνίας ως έναν από τους σημαντικότερους επενδυτικούς πυλώνες στη χώρα. Κορύφωση των επενδύσεων αυτών ήταν τα 372 εκατ. ευρώ που διέθεσαν οι πάροχοι για άδειες φάσματος για την ανάπτυξη των δικτύων 5G (ζώνες 700 MHz, 2 GHz, 3400-3800 MHz και 26 GHz).

«Η Ελλάδα είναι σήμερα μεταξύ των λίγων ευρωπαϊκών χωρών που προχώρησαν σε διαγωνισμό, άμεση αδειοδότηση και λειτουργία των δικτύων 5G, γεγονός που εντάσσει τη χώρα δυναμικά στον διεθνή “ψηφιακό” χάρτη», ανέφερε η ΕΕΚΤ.

Περισσότερες από 94 εκατομμύρια ψηφιακές συναλλαγές στο gov.gr

Κινήσεις για τον ψηφιακό μετασχηματισμό δεν έκανε μόνο ο ιδιωτικός τομέας και οι επιχειρήσεις αλλά και η Πολιτεία.

Ήδη, ένας χρόνος συμπληρώθηκε από την έναρξη της δοκιμαστικής λειτουργίας του gov.gr, της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης όπου συγκεντρώνονται οι ψηφιακές υπηρεσίες που παρέχει το Ελληνικό Δημόσιο.

Η δημιουργία της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης είχε τεθεί από την αρχή από τον υπουργό Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκο Πιερρακάκη ως βασική προτεραιότητα στην ψηφιοποίηση του κράτους. Λόγω των έκτακτων συνθηκών από την πανδημία η υλοποίησή της επιταχύνθηκε, προκειμένου το κράτος να λειτουργεί απρόσκοπτα και οι πολίτες να μπορούν να εξυπηρετούνται χωρίς να χρειάζεται να μετακινούνται.

Πλέον, στην ενιαία ψηφιακή πύλη περιλαμβάνονται 1.138 υπηρεσίες, ενώ διαρκώς προστίθενται νέες υπηρεσίες του Δημοσίου που ψηφιοποιούνται.

Μέσα στο 2020 έχουν πραγματοποιηθεί περισσότερες από 94 εκατομμύρια ψηφιακές συναλλαγές, εξοικονομώντας χρόνο και επισκέψεις στις αντίστοιχες δημόσιες υπηρεσίες.

Ενδεικτικά αναφέρεται ότι από τον Μάρτιο του 2020 ως σήμερα έχουν εκδοθεί ηλεκτρονικά 156.726 ληξιαρχικές πράξεις, έχουν πραγματοποιηθεί 38.766 ψηφιακά ραντεβού πολιτών με τα ΚΕΠ για διάφορα θέματα, μέσω της εφαρμογής myKEPlive, ενώ έχουν γίνει 12.200.998 ηλεκτρονικές συνταγές, έχουν εκδοθεί 2.153.147 υπεύθυνες δηλώσεις και 156.726 ληξιαρχικές πράξεις.

Μάλιστα μόλις πριν λίγες ημέρες ανακοινώθηκε και η δυνατότητα έκδοσης πιστοποιητικού ποινικού μητρώου, ηλεκτρονικά πλέον, χωρίς την φυσική παρουσία του ενδιαφερόμενου.

Πάνω από το 60% η διείσδυση του ebanking

Εξίσου θετικά κινείται η διείσδυση των τεχνολογιών και στο κομμάτι των ηλεκτρονικών συναλλαγών.

Ξεκινώντας με το e-banking, βλέπουμε ότι τα ψηφιακά κανάλια συναλλαγών αποτελούν, σήμερα, τις πλέον προτιμώμενες υπηρεσίες για τους πολίτες.

Όπως αναφέρει μελέτη που δημοσίευσε ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Πληροφορικής Επικοινωνιών Ελλάδος (ΣΕΠΕ), το 60% των καταναλωτών χρησιμοποιεί ψηφιακές τραπεζικές εφαρμογών πάνω από μια φορά την εβδομάδα.

Μάλιστα, ένας στους τέσσερεις (24%) δηλώνει πως τις χρησιμοποιεί τουλάχιστον μία φορά την ημέρα.

Οι κύριοι λόγοι χρήσης των υπηρεσιών ψηφιακής τραπεζικής είναι η εξοικονόμηση χρόνου (69%) και η δυνατότητα πραγματοποίησης συναλλαγών οπουδήποτε και οποτεδήποτε (65%). Ακολουθεί ο καλύτερος έλεγχος των αγορών (55%), καθώς και η ευκολία χρήσης και διευκόλυνση της διαχείρισης των οικονομικών τους (47%).

Δεν είναι τυχαίο ότι η ψηφιακή πρόοδος (58%) αποτελεί ένα από τα τρία κορυφαία κριτήρια επιλογής μίας τράπεζας, μαζί με την αξιοπιστία της (63%) και τα οικονομικά οφέλη που παρέχει στους καταναλωτές (59%).

Τράπεζες: O Ψηφιακός μετασχηματισμός είναι η μεγάλη πρόκληση

Ηλεκτρονικό εμπόριο και eshops

Ο τομέας του λιανικού εμπορίου παρουσιάζει μικτή εικόνα. Η συνολική μείωση περιορίστηκε στο 8,6% ωστόσο, υπάρχουν κλάδοι που είδαν σημαντική αύξηση και άλλοι –περισσότεροι– που κατέγραψαν καταστροφικές μειώσεις.

Τη μεγαλύτερη αύξηση, κατά 13%, κατέγραψαν οι λιανικές πωλήσεις ηλεκτρονικών υπολογιστών, καθώς και οι πωλήσεις που έκαναν οι εταιρίες του λιανεμπορίου μέσω Διαδικτύου.

Συνολικά, οι διαδικτυακές πωλήσεις από επιχειρήσεις του λιανεμπορίου στην Ελλάδα αυξήθηκαν κατά 18% το 2020. Ειδικά το τελευταίο τρίμηνο του 2020, που συμπίπτει με την εορταστική περίοδο, η αύξηση ήταν 25,9%.

Θετικά κινήθηκε και ο κλάδος των Super Market, καταγράφοντας αύξηση 5,2% με το ποσοστό αυτό να φτάνει στο 9% για το 4ο τρίμηνο του 2020.

Βέβαια, το λιανικό εμπόριο κοσμημάτων – ρολογιών είχε τη μεγαλύτερη μείωση (-46,8%). Ακολούθησε ο κλάδος των καλλυντικών (-39,4%) και ο κλάδος ενδυμάτων και υποδημάτων (-36%).

Κάποιοι κλάδοι κινήθηκαν περίπου στον μέσο όρο της μείωσης, όπως οι ηλεκτρικές οικιακές συσκευές (-10,9%), το εμπόριο σιδηρικών & χρωμάτων (-5,5%), καθώς και το λιανικό εμπόριο αθλητικού εξοπλισμού σε ειδικευμένα καταστήματα (-9,5%).

Σημειώνεται ότι από την έναρξη της πανδημίας μέχρι σήμερα, οι επιχειρήσεις του ελληνικού λιανεμπορίου κάνουν έναν πραγματικό αγώνα δρόμου προκειμένου μέσω της ψηφιακής παρουσίας τους να απευθύνονται σε περισσότερους καταναλωτές. Το 6%, μάλιστα, απέκτησε e-shop από το ξέσπασμα της υγειονομικής κρίσης.

Επίσης, το 12% απαντά ότι από την έναρξη της κρίσης, άρχισε να κάνει πωλήσεις μέσω Facebook και άλλων μέσων κοινωνικής δικτύωσης.

Σύμφωνα με την έρευνα σε 500 επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου, επτά στις δέκα εταιρείες απαντούν ότι η πανδημία τις ώθησε να επενδύσουν στον ψηφιακό μετασχηματισμό.

Μάλιστα, σχεδόν μία στις τρεις (27%) απαντά ότι αυτό έγινε σε πολύ μεγάλο βαθμό, ενώ το 47% σε μέτριο ή σε μικρό βαθμό.

 

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Radar.gr.