Το 2022 μόλις μπήκε στη ζωή μας και στον κατασκευαστικό κόσμο υπάρχει η ελπίδα πως μπορεί να είναι καλύτερο σε όλα τα επίπεδα από το 2021. Αν το 2020 υπήρξε μια χρονιά αναμονής και το 2021 μια χρονιά που λύθηκαν όλες οι εκκρεμότητες, το 2022 θα πρέπει να είναι η χρονιά των έργων.

Εδώ στο ypodomes.com καταγράφουμε εδώ και πάνω από 15 χρόνια την πορεία ενός κλάδου που παραδοσιακά είναι ένας στυλοβάτης της ελληνικής οικονομίας. Βιώσαμε την πολυετή κρίση που δοκίμασε αντοχές και δυνάμεις, είδαμε προσπάθειες από κυβερνήσεις να κρατήσουν ζωντανό τον κλάδο, καταγράψαμε την ίδια την προσπάθεια της αγοράς να διατηρηθεί σε βιώσιμη κατάσταση, νιώσαμε την αγωνία της πολλές φορές.

Η έναρξη του 2022 βρίσκει αδιαμφισβήτητα τον κλάδο των κατασκευών σε μια καλύτερη κατάσταση με πολλές ελπίδες για ένα έτος που θα βελτιώσει περαιτέρω την κατάσταση στον χώρο. Νέες δυσκολίες και προκλήσεις έχουν κάνει την εμφάνιση τους. Πλέον δεν υπάρχει έλλειψη έργων, υπάρχει όμως η τρομακτική αύξηση των πρώτων υλών που δημιουργεί ένα πνιγηρό περιβάλλον.

Προβάδισμα ΑΒΑΞ και Άκτωρ-Αρχιρόδον για τα 370 εκατ. ευρώ!

Μια νέα δυναμική

Υπάρχει όμως και μια δυναμική που την νιώθει όλος ο κλάδος. Το 2021 είπαμε παραπάνω πως υπήρξε η χρονιά που λύθηκαν εκκρεμότητες ετών. Στο υπουργείο ΥΠΟΜΕ το 2021 ήταν μια εργώδης χρονιά. Η βελτίωση του νόμου 4412, η έναρξη της επένδυσης του Ελληνικού, η υπογραφή και έναρξη της γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας, η υπογραφή για το Πάτρα-Πύργος, η υπογραφή για το βόρειο τμήμα του Ε65, ήταν κάποια από τα κορυφαία ζητήματα στον κλάδο.

Φέτος στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει τεθεί ψηλά ο πήχης. Θα πρέπει να προχωρήσουν και ολοκληρωθούν διαγωνισμοί ετών όπως ο ΒΟΑΚ, η υποθαλάσσια Σαλαμίνας αλλά και μεγάλες ΣΔΙΤ όπως το flyover, ο άξονας Καλαμάτα-Μεθώνη, τα 17 σχολεία στην Κ.Μακεδονία, το Φράγμα Χαβρία, τα Δικαστικά Μέγαρα στην Μακεδονία, το νέο κτίριο της Γ.Γ.Υποδομών κ.α.

Τα έργα στις μεγάλες ΔΕΚΟ

Οι μεγάλες ΔΕΚΟ του υπουργείου ΥΠΟΜΕ έχουν επίσης ένα ογκώδες αντικείμενο έργων. Το 2022 είναι η χρονιά που θα ωριμάσει η πρώτη επέκταση του Μετρό που θα δημοπρατηθεί μετά το 2017 και αναφερόμαστε στην επέκταση της γραμμής 2 προς Ίλιον. Στην Αττικό Μετρό επίσης είναι η χρονιά που θα πρέπει να κλείσουν οι εκκρεμότητες με το Μετρό Θεσσαλονίκης και να μπουν οι βάσεις για την αντίστροφη μέτρηση το 2023.

Να συνεχιστούν οι μελέτες για τις μελλοντικές επεκτάσεις στην Αθήνα της γραμμής 4 προς Μαρούσι/Εθνική Οδό, προς Πετρούπολη, της γραμμής 2 προς Γλυφάδα, του νέου κλάδου της γραμμής 1 προς το Νιάρχος και τη νέα γραμμή 5 Ακαδημία-Ευαγγελισμός-Δάφνη.

Στην ΕΡΓΟΣΕ το 2022 θα είναι η χρονιά των υπογραφών έξι μεγάλων έργων. Σταδιακά από τον Ιανουάριο θα υπογραφούν τα έργα για την ηλεκτροκίνηση στο Λάρισα-Βόλος, την σηματοδότηση στο Θεσσαλονίκη-Ειδομένη, την ηλεκτροκίνηση στο Κιάτο-Αίγιο και Παλαιοφάρσαλος-Καλαμπάκα, την Β`φάση έργων εκσυγχρονισμού στον Κεντρικό Σταθμό της Αθήνας και τη νέα γραμμή Κιάτο-Αίγιο.

Επίσης στην Καρόλου θα ξεκινήσουν τα έξι νέα μεγάλα έργα που θα συνδέσουν τα λιμάνια της Ραφήνας, του Λαυρίου, της Πάτρας, της Αλεξανδρούπολης, της Θεσσαλονίκης και της Καβάλας με το δίκτυο.

Το Ελληνικό

Αν νομίζετε όμως ότι εδώ σταματά το μέτρημα για το 2022, θα πρέπει να διαβάσετε παρακάτω. Η μεγάλη επένδυση του Ελληνικού υπόσχεται πως το 2022 θα είναι επίσης μια παραγωγική κατασκευαστικά χρονιά.

Σύντομα θα ανακοινωθεί ο ανάδοχος των έργων για τα μεγάλα έργα υποδομής που περιλαμβάνουν και την υπογειοποίηση της Λ.Ποσειδώνος ύψους άνω των 250 εκατ. ευρώ. Η συνέχεια έχει την ολοκλήρωση του διαγωνισμού για τον Marina Tower και ξεκινούν διαγωνισμοί για το Marina Galleria, το Vouliagmenis Mall κ.α. Παράλληλα η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ προετοιμάζεται για την μεγάλη επένδυση του 1 δισ. ευρω που αφορά το καζίνο στο Ελληνικό, το μεγαλύτερο αυτοτελές κτιριακό έργο της χώρας.

Μέσα στο 2022 περιμένουμε επίσης να ενεργοποιηθούν και νέες συμφωνίες με developers για νέα κατασκευαστικά αντικείμενα. Το έργο στο Ελληνικό μόλις ξεκίνησε.

Και άλλα έργα

Μέσα στο 2022 θα δούμε και άλλα έργα να ενεργοποιούνται. Έχουμε τις μεγάλες ΣΔΙΤ του μισού δισ. ευρώ για φοιτητικές εστίες στα Πανεπιστήμια Θράκης, Κρήτης, Θεσσαλίας, το κτίριο της Ακαδημίας Αθηνών, την Πολιτεία Καινοτομίας. Αυτά τα έργα συνολικά είναι άνω του 1 δισ. ευρώ.

Παράλληλα περιμένουμε την ενεργοποίηση τριών μεγάλων αστικών παρεμβάσεων: το Κυβερνητικό Πάρκο στην ΠΥΡΚΑΛ (που συναντά όμως και αντιδράσεις), τη διπλή ανάπλαση σε Βοτανικό/Αλεξάνδρας, τη Β`φάση που θα ολοκληρώσει την ανάπλαση Φαλήρου και θα χαρίσει στην περιοχή ένα μεγάλο παράκτιο πάρκο.

Στη Θεσσαλονίκη προετοιμάζονται οι μεγάλες αναπλάσεις της ΔΕΘ, της πλατείας Αριστοτέλους, το εμβληματικό έργο ανάπλασης του παραλιακού μετώπου, το νέο γήπεδο του ΠΑΟΚ κ.α. Εδώ μιλάμε για projects που περιμένουμε να ενεργοποιηθούν.

Το 2022 όμως υπόσχεται πως θα δούμε μεγάλα έργα να μπαίνουν στη ζωή μας. Κορυφαίο δείγμα είναι η λειτουργία της επέκτασης της γραμμής 3 μέχρι το Δημοτικό Θέατρο του Πειραιά που ολοκληρώνει την “μπλε” γραμμή. Μέσα στη χρονιά θα λειτουργήσει και η εμβληματική Μονάδα Ηλεκτροπαραγωγής “Αγιος Νικόλαος” στη Βοιωτία που θα συνδράμει στην επάρκεια ηλεκτροδότησης της χώρας.

Η νέα χρονιά ξεκινά με τους καλύτερους οιωνούς. Στο αβέβαιο περιβάλλον της συνεχιζόμενης επέλασης της πανδημίας αλλά και της κρίσης που προκαλούν οι τιμές στην ενέργεια και στις πρώτες ύλες, ο κατασκευαστικός κλάδος βιώνει μετά από πολλά χρόνια συνθήκες πραγματικής ανάπτυξης και ευημερίας.

Το πέρασμα στην ψηφιακή εποχή με εργαλεία όπως το ΒΙΜ θα τα δούμε να γίνονται σταδιακά καθημερινότητα αν όχι αναγκαιότητα στον σχεδιασμό και υλοποίηση έργων. Φέτος όμως είναι και μια χρονιά που θα δούμε τις μεγάλες εταιρείες του κλάδου να μεγαλουργούν, αλλά και την αγωνία όλων των υπόλοιπων εταιρειών να πάρουν μέρος σε αυτό το πολλά υποσχόμενο έτος για τον κλάδο και τη χώρα.

Αν ξεκινά με τέτοιες προοπτικές το νέο αυτό έτος, μεγάλη ελπίδα θα είναι η ανάπτυξη που προσδοκάται να απλωθεί ισόρροπα τόσο στην αγορά, όσο και γεωγραφικά και να δούμε τις κατασκευές να γίνονται και πάλι ο Άτλαντας της ελληνικής οικονομίας.