Τα ονόματα των πολυεθνικών εταιρειών ή των κορυφαίων προϊόντων τους συχνά προφέρονται με αγγλική εκφορά σε βαθμό που δεν είναι αναγνωρίσιμα.
Η τελευταία τηλεοπτική διαφήμιση της Hyundai στη Βρετανία εστιάζει στον τρόπο προφοράς του ονόματος της εταιρείας. Και δεν είναι όπως το προφέρουν οι περισσότεροι Βρετανοί.
«Hyun-day», αναφέρεται στη διαφήμιση, διορθώνοντας την προφορά «Hy-un-dai» που χρησιμοποιείται συνήθως στο Ηνωμένο Βασίλειο.
«Είμαστε περήφανα Κορεάτες με πραγματικό χαρακτήρα και σκοπό», δήλωσε ο CEO της Hyundai Motor UK Ashley Andrew σε δελτίο Τύπου, εξηγώντας γιατί η προφορά έχει γίνει το επίκεντρο της διαφημιστικής καμπάνιας.
Όπως είπε, «το 2023 είναι η τέλεια στιγμή για να το προβάλουμε σωστά στο Ηνωμένο Βασίλειο», καθώς η επιδίωξη της διαφήμισης είναι να «ενθαρρύνει περισσότερους ανθρώπους να μάθουν για τη Hyundai».
Έτσι, λοιπόν, προφέρεται το όνομα του κολοσσού της αυτοκινητοβιομηχανίας της Νότιας Κορέας, αλλά τι γίνεται με άλλες παγκόσμιες εταιρείες;
Αdidas: άντ – ντας
«Adidas» είναι συντομογραφία του ονόματος του ιδρυτή της Adolf “Adi” Dassler. Η εταιρεία γεννήθηκε από μια κόντρα μεταξύ του Adolf και του αδελφού του Rudolf, ο οποίος ίδρυσε την Puma. Προφέρεται με έμφαση στην πρώτη συλλαβή.
Allianz: αλ – ι – άνζ
«Allianz» είναι, και ίσως δεν αποτελεί έκπληξη, η γερμανική λέξη για τη “συμμαχία”. Οι γερμανικές ρίζες της εταιρείας φαίνονται επίσης στο λογότυπό της, το οποίο είναι μια απλοποιημένη εικόνα του αετού που εμφανίζεται στο γερμανικό εθνόσημο.
Bvlgari: μπούλ – γκα – ρι
Η Bvlgari χρησιμοποιεί το λατινικό αλφάβητο στην ορθογραφία του, που σημαίνει ότι η προφορά είναι σαν το δεύτερο γράμμα να ήταν “u”. Η έμφαση δίνεται επίσης στην πρώτη συλλαβή της λέξης, σε αντίθεση με την τυπική ιταλική προφορά που τονίζει τη δεύτερη συλλαβή. Ο έλληνας κοσμηματοπώλης Σωτήριος Βούλγαρης ίδρυσε την Bvlgari στη Ρώμη το 1884.
Givenchy: ζι-βαν-σί
Η Givenchy ιδρύθηκε στη Γαλλία το 1952 από τον Hubert de Givenchy και ήταν υπό την ομπρέλα του κολοσσού ειδών πολυτελείας LVMH το 1988. Η LVMH έγινε η πρώτη εταιρεία στην Ευρώπη που έφτασε σε κεφαλαιοποίηση 400 δισεκατομμυρίων ευρώ (434 δισεκατομμύρια δολάρια) στις 17 Ιανουαρίου.
Hermès: ερ-μές
Αυτή γαλλική εταιρεία πολυτελών ειδών πήρε το όνομά της από τον ιδρυτή της, Thierry Hermès. Δεν προφέρεται όπως ο αρχαίος ελληνικός κήρυξ των θεών, Ερμής, σε αντίθεση με τη βρετανική εταιρεία παράδοσης παρόμοιας ορθογραφίας.
Huawei: (χ)ουά – γουέι
Ο ιδρυτής της Huawei, Ρεν Ζενγκφέι, φέρεται να βρήκε το όνομα της εταιρείας αφού είδε τη φράση «zhonghua youwei», η οποία μεταφράζεται χονδρικά ως «Η Κίνα έχει υπόσχεση», γραμμένη σε έναν τοίχο. Ο ήχος “h” στο μπροστινό μέρος της Huawei είναι σχεδόν αθόρυβος.
Ikea: ι-κέ-α
Η λέξη “Ikea” αποτελείται από τα αρχικά του ιδρυτή Ingavar Kamprad, της φάρμας στην οποία μεγάλωσε, Elmtaryd, και του κοντινού χωριού Agunnaryd.
Lancôme: λάν-κόμ
Πιστεύεται ευρέως ότι το όνομα “Lancôme” εμπνεύστηκε από τα ερείπια ενός γαλλικού κάστρου, του Le Château de Lancosme. Το λογότυπο της εταιρείας, ένα τριαντάφυλλο, αντικατοπτρίζει τα λουλούδια που φύονται στην περιοχή.
Moët & Chandon: μού-ετ ε σαν-ντόν
Σε αντίθεση με την τυπική γαλλική προφορά, υπάρχει ένας σκληρός ήχος “T” στο τέλος του “Moët”. Ο ιδρυτής του μεγαλύτερου κατασκευαστή σαμπάνιας στον κόσμο, ο Claude Moët, ήταν ολλανδικής κληρονομιάς, γεγονός που εξηγεί την ανώμαλη προφορά.
Nike: νάι -κι
Ο πρόεδρος της Nike Phillip Knight επιβεβαίωσε την επίσημη προφορά της μάρκας αθλητικών ειδών σε μια επιστολή του το 2014, αφού δύο θαυμαστές του ζήτησαν να κυκλώσει τη σωστή φωνητική γραφή της λέξης. Το όνομα της εταιρείας εμπνεύστηκε από τη Nike, την ελληνική θεά της νίκης.
Nutella: νου-τέ-λα
Η Nutella ανακοίνωσε την επίσημη προφορά του αλείμματος φουντουκιού της ένα χρόνο μετά τη Nike, όταν η μάρκα συμπεριέλαβε μια φωνητική ορθογραφία στις συχνές ερωτήσεις του ιστότοπού της. Η λέξη είναι ένας συνδυασμός του «καρυδιού» και του λατινικού επιθέματος «ella», που σημαίνει γλυκό.
Porsche: πόρ-σε
Οι βρετανοί συνήθως αγνοούν το “e” όταν λένε “Porsche», ενώ οι Αμερικανοί τείνουν να προφέρουν το όνομα της πολυτελούς αυτοκινητοβιομηχανίας όπως ήθελε ο γερμανός ιδρυτής της, με ένα ηχητικό «e». Η Porsche φέρει το όνομα του ιδρυτή της, Ferdinand Porsche.
Tag Heuer: τακ χόια
Παρά το όνομα αυτής της ωρολογοποιίας σύμφωνα με τους γερμανικούς κανόνες προφοράς, το “Tag” σημαίνει Techniques d’Avant Garde, το οποίο στα γαλλικά σημαίνει “τεχνικές avant garde”. Heuer είναι το επώνυμο του ιδρυτή της εταιρείας, Edouard Heuer.
Volkswagen: φόλκσ-βάα-γκεν
Το “Volkswagen” μεταφράζεται από τα γερμανικά σε “το αυτοκίνητο του λαού”, το οποίο αντανακλά τον μακροχρόνιο στόχο της εταιρείας να είναι ένα καθημερινό αυτοκίνητο για τις μάζες.
Τι υπάρχει σε ένα όνομα;
Όπως η Hyundai, όλο και περισσότερες μάρκες εστιάζουν στην πολιτιστική τους κληρονομιά ως τρόπο προώθησης ορισμένων αξιών και το όνομα μιας εταιρείας μπορεί να είναι ένας τρόπος για να το αναδείξει αυτό.
Αλλά αυτό δεν είναι το μόνο κίνητρο πίσω από τη σωστή εκφώνηση, σύμφωνα με τη Rachel Aldighieri, διευθύνουσα σύμβουλο στο Data & Marketing Association του Ηνωμένου Βασιλείου.
«Όλο και περισσότεροι από εμάς παίρνουμε τις πληροφορίες μας μέσω ήχου… Επομένως, είναι σημαντικό να μπορείτε να αναγνωρίζετε και να κατανοείτε μια επωνυμία από διαφημιστική οπτική όσο και όταν την ακούτε», είπε στο CNBC.
Έρευνα της DMA από το 2020 διαπίστωσε ότι το 27% των τακτικών ακροατών podcast που συμμετείχαν στην έρευνα συμφώνησαν ότι ανακάλυψαν νέες μάρκες μέσω της διαφήμισης podcast, η οποία βασίζεται στο ότι οι ακροατές μπορούν να αναγνωρίσουν το όνομα μιας εταιρείας.
Και ακόμη κι αν μια διαφήμιση όπως της Hyundai δεν κάνει τους ανθρώπους να αλλάξουν αμέσως την προφορά τους, κάνει τους ανθρώπους να μιλήσουν.
«Οι άνθρωποι μπορεί να αρχίσουν να αλλάζουν [την προφορά τους]», είπε ο Aldighieri, «αλλά αυτό που θα κάνουν είναι να αρχίσουν να μιλάνε μεταξύ τους γι’ αυτό».
Διαβάστε ακόμη: