Αντίστροφη μέτρηση για το τέλος της μεταμνημονιακής εποπτείας της χώρας θα σημάνει η τελευταία και κρίσιμη 14η αξιολόγηση, που ξεκινά την τρέχουσα εβδομάδα σε επίπεδο τεχνικών κλιμακίων και θα ολοκληρωθεί στις 6 Απριλίου, στο ραντεβού που θα έχει το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης με τους επικεφαλής των θεσμών.

Σε μία εξαιρετικά αβέβαιη περίοδο για την οικονομία λόγω των παρενεργειών που προκαλεί ο πόλεμος στην Ουκρανία, με τους κινδύνους να παραμονεύουν και τις προβλέψεις να διαδέχονται η μία την άλλη, θα τεθεί επί τάπητος η πρόοδος της Ελλάδας σε μια σειρά από ορόσημα και μεταρρυθμίσεις που έχει δεσμευτεί από το 2018 και βρίσκονταν σε εκκρεμότητα, με στόχο να ολοκληρωθεί η απαγκίστρωση από την εποπτεία.

Ωστόσο, σε αυτή τη χρονική στιγμή, ο βαθμός υλοποίησης των προαπαιτούμενων είναι καθοριστικής σημασίας, αφού θα κρίνει την έξοδο της χώρας από το ειδικό καθεστώς ελέγχου και την έναρξη μιας νέας περιόδου κανονικότητας για την ελληνική οικονομία.

Σήμα στις αγορές για επενδυτική βαθμίδα

Η επιτυχής έκβαση της τελευταίας αξιολόγησης θα είναι και ένα ηχηρό μήνυμα προς τις αγορές και τους οίκους αξιολόγησης ότι η Ελλάδα έχει αλλάξει πλέον και με τη… βούλα σελίδα χάρη στην τεράστια πρόοδο που πέτυχε και δικαιούται να επανακτήσει την πολυπόθητη επενδυτική βαθμίδα που απώλεσε στην κρίση του 2010.

Το τέλος της ενισχυμένης εποπτείας δεν σημαίνει βέβαια και το τέλος κάθε ελεγχου. Οπως προβλέπεται η χώρα θα αξιολογείται, αλλά θα περάσει στο καθεστώς της μεταπρογραμματικής παρακολούθησης, όπως ισχυει με τις άλλες χώρες που εντάχθηκαν σε πρόγραμμα σαν την Κύπρο, την Πορτογαλία, την Ιρλανδία και την Ισπανία, έως ότου εξοφλήσει το 75% της χρηματοδοτικής βοήθειας που έλαβε. Κάτι που προγραμματίζεται να έχει επιτευχθεί το 2059.

Η μεταπρογραμματική παρακολούθηση που πραγματοποιείται σε πιο χαλαρό πλαίσιο προβλέπει έλεγχο ανά εξάμηνο.

13η αξιολόγηση: Η ατζέντα, τα ορόσημα και οι τελευταίες εκκρεμότητες

Εκταμιεύεται το καλοκαίρι 1,5 δισ.

Παράλληλα, σε αυτή την τελευταία αξιολόγηση θα συζητηθεί και ο χρόνος αποδέσμευσης των δύο τελευταίων δόσεων που εκκρεμούν από την επιστροφή των κερδών των ελληνικών ομολόγων. Η ελληνική πλευρά θα ζητήσει να δρομολογηθεί και η εξόφληση των δύο δόσεων που απομένουν.

Η μία δόση αφορά την τελευταία αξιολόγηση που θα εκταμιευθεί από το συμβούλιο υπουργών τον Ιούνιο, ενώ η άλλη δοση εκκρεμεί από το 2019 και όλες οι πληροφορίες συγκλίνουν ότι θα συγχωνευθεί με την τελευταία δόση. Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα, εάν όλα εξελιχθούν ομαλά, να εκταμιευθεί το καλοκαίρι ένα ποσό της τάξης του 1,5 δισ. ευρώ.

Νωρίτερα, στις αρχές Απριλίου θα έχει αποπληρωθεί τελικά το υπόλοιπο των 1,9 δισ. ευρώ προς το Διεθνές Νομισματικό Ταμείου αλλά και η πρώτη δόση ύψους 2,65 δισ. ευρώ του διμερούς δανείου του πρώτου μνημονίου. Η δεύτερη δόση των 2,65 δισ. ευρώ, η οποία κανονικά ήταν προγραμματισμένη να αποπληρωθεί το 2023 θα πληρωθεί, περί τα τέλη Δεκεμβρίου.

Τα ορόσημα

Οι θεσμοί θα εξετάσουν την πορεία και εάν τηρούνται τα χρονοδιαγράμματα υλοποίησης μιας σειράς δεσμεύσεων που συμφωνήθηκαν στο πλαίσιο της 13ης έκθεσης αξιολόγησης.

Ειδικότερα θα ελεγχθούν:

  • Το νέο μισθολόγιο στο δημόσιο με χρονοδιάγραμμα έως τον Απρίλιο του 2022. · Η δημιουργία της ενιαίας ψηφιακής πύλης (gov.gr)
  • Οι προπαρασκευαστικές εργασίες για τον νόμο για την τριτοβάθμια εκπαίδευση με ορόσημο το Μάιο του 2022.
  • Η μεταρρύθμιση των επιδομάτων αναπηρίας, με ορόσημο τα τέλη Μαρτίου 2022.
  • Η Ενεργοποίηση της σύμβασης παραχώρησης της Εγνατίας που προβλέπεται να ολοκληρωθεί έως τα τέλη του 2022.
  • Η επικύρωση των δασικών χαρτών, η οποία πρέπει να ξαναρχίσει τον Μάιο του 2022. Στόχος να έχει έχει ολοκληρωθεί ουσιαστικά έως τον Ιούλιο του 2022.
  • Το νέο πληφορικό σύστημα της ΑΑΔΕ «eispraksis» το οποίο αντιμετώπισε καθυστερήσεις λόγω ζητημάτων που επιλύθηκαν και έχει ως στόχο εφαρμογής τον Ιούνιο του 2022.
  • Η μεταρρύθμιση της πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας. Πρέπει να έχει ολοκληρωθεί το αργότερο μέχρι τη δημοσίευση της 14η έκθεσης ,ήτοι τον προσεχή Μάιο.
  • Η ολοκλήρωση της μεταρρύθμισης του πλαισίου επιθεωρήσεων για την εποπτεία των οικονομικών δραστηριοτήτων και των αγορών προϊόντων.
  • Η δημοσίευση της πρόσκλησης υποβολής προσφορών για το ολοκληρωμένο σύστημα διαχείρισης υποθέσεων για αστικές και ποινικές υποθέσεις που έχει ορόσημο τον Μάρτιο.
  • Η υιοθέτηση του νέου Κώδικα για την οργάνωση της Δικαιοσύνης που επίσης έχει καθυστέρηση. Ο νέος στόχος που έχει τεθεί είναι έως τα τέλη Απριλίου
  • Η απαιτούμενη παράγωγη νομοθεσία για τη λειτουργία της μονάδας JustStat του Υπουργείου Δικαιοσύνης που αναμένεται να εγκριθεί με εννέα μήνες καθυστέρηση, έως τα τέλη Μαρτίου.
  • Αρκετές δράσεις πολιτικής παραμένουν πίσω όσον αφορά τον χρηματοπιστωτικό τομέα και κυρίως η εκκαθάριση των εκκρεμών υποθέσεων του Ν Κατσέλη που δεν προβλέπεται πριν από τα τέλη του 2023, η εκκαθάριση του συνόλου των εκκρεμών κρατικών εγγυήσεων έως τα μέσα του 2023 και τα μέσα του 2024, αντίστοιχα. Οσον αφορα το μεταβατικό σχήμα προστασίας για ευάλωτους οφειλέτες με κύρια κατοικία που κρίνεται αναγκαίο και αποτελούσε μία βασική δέσμευση υλοποιήθηκε, καθώς η σχετική ρύθμιση περιλαμβάνεται στο νομοσχέδιο για τον ΕΝΦΙΑ που ψηφίστηκε από τη Βουλή.