Σε… μαζικό ξεκαθάρισμα παλαιών αυτοκινήτων θα προχωρήσει το επόμενο διάστημα η ΕΕ με στόχο τα επόμενα χρόνια να κυκλοφορούν στους δρόμους της όσο το δυνατόν περισσότερα μοντέλα νέας αντιρρυπαντικής τεχνολογίας. Από το «πλαίσιο» αυτό δε θα μπορούσε φυσικά να απουσιάζει και η χώρα μας η οποία σημειωτέων, διαθέτει και τον παλαιότερο στόλο οχημάτων στην ΕΕ.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχει δώσει στη δημοσιότητα η ΕΕ, στη χώρα μας ο μέσος όρος ηλικίας του στόλου των επιβατικών Ι.Χ αυτοκινήτων είναι τα 17,3 έτη, τη στιγμή που ο αντίστοιχος στην ΕΕ είναι τα 12 έτη.

Λαμβάνοντας επίσης υπόψη μας ότι σχεδόν 3 εκατομμύρια οχήματα στην Ελλάδα δεν έχουν προσέλθει στα Κέντρα Τεχνικού Ελέγχου (ΚΤΕΟ) ώστε να περάσουν από την προβλεπόμενη διαδικασία και να αποκτήσουν τη βεβαίωση που πιστοποιεί την ικανότητά τους να κυκλοφορούν στους δρόμους με απόλυτη ασφάλεια και χωρίς να επιβαρύνουν δυσανάλογα το περιβάλλον, αντιλαμβάνεται κανείς, ότι η χώρα μας είναι ουραγός τόσο στην παλαιότητα του στόλου της όσο και στην ασφάλεια του.

Επειδή όμως και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες παρατηρούνται ανάλογα φαινόμενα, η ΕΕ θα εφαρμόσει άμεσα το μέτρο της υποχρεωτικής απόσυρσης των οχημάτων!

Τι εξετάζει η ΕΕ

Η Ευρωπαϊκή Ένωση, θα εφαρμόσει το μέτρο της υποχρεωτικής απόσυρσης εφαρμόζοντας πολύ αυστηρές προϋποθέσεις. Πρωτίστως, θα απαγορεύσει την κυκλοφορία στους δρόμους της σε αυτοκίνητα που δεν επιδέχονται επισκευής. Συγκεκριμένα, η πρόταση προβλέπει ότι αν ένα αυτοκίνητο βρίσκεται σε ακινησία για μεγάλο χρονικό διάστημα, τότε θεωρείται «απόβλητο».

Όσα αυτοκίνητα, δεν έχουν περάσει από τα ΚΤΕΟ για δυο συνεχή έτη ή έχουν «κοπεί» από την διαδικασία ελέγχου και οι ιδιοκτήτες τους δεν επιδιόρθωσαν τις βλάβες θα πηγαίνουν «καρφί» για ανακύκλωση.

Επιπλέον, εάν ένα παλαιό αυτοκίνητο έχει υποστεί σημαντική ζημιά στον κινητήρα ή στο κιβώτιο ή στο σύστημα κίνησης του, και η επισκευή αυτής της ζημιάς υπερβαίνει σε κόστος την αξία του, τότε το συνεργείο που έχει «εξετάσει» το όχημα θα είναι υποχρεωμένο, να το οδηγήσει στην ανακύκλωση!

Τι προτείνει η Ένωση Κατασκευαστών

Στο ίδιο πάνω κάτω πλαίσιο κινείται και η πρόταση που έχει καταθέσει στην ΕΕ και ο ACEA, το χρονοδιάγραμμα του οποίου προβλέπει τα εξής:
  • Tο 2026, πρέπει να αποσυρθούν, τα αυτοκίνητα προδιαγραφών ρύπων Euro1
  • Το 2030, θα αποσυρθούν τα αυτοκίνητα Euro2 (υπολογίζονται στα 17 εκατομμύρια)
  • Το 2034 θα πρέπει να τεθούν εκτός κυκλοφορίας, πάλι μέσω απόσυρσης, τα οχήματα προδιαγραφών ρύπων Euro3 (19,1 εκατομμύρια)
  • Το 2038 θα πρέπει να αποσυρθούν τα αυτοκίνητα τεχνολογίας Euro4 και από την επόμενη χρονιά θα ξεκινήσει η διαδικασία της απόσυρσης των αυτοκινήτων που πληρούν την οδηγία ρύπων Euro5, ώστε ο αριθμός τους το 2043 να έχει τερματιστεί.

Από το 2043 λοιπόν, θα μπορούν να κινούνται στους ευρωπαϊκούς δρόμους αυτοκίνητα προδιαγραφών Euro6 ή όσα είναι Euro7, τα οποία θα πρέπει σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα να αποσυρθούν και αυτά έως το 2050.

Με πιο απλά λόγια από το 2035 και μετά οι μόνοι κάτοχοι αυτοκινήτων με θερμικά συστήματα κίνησης που θα έχουν το κεφάλι τους ήσυχο είναι όλοι εκείνοι που τα οχήματά τους θα κινούνται αποκλειστικά με συνθετικά καύσιμα.

Ωστόσο, η ΕΕ δεν έχει κάνει προς το παρόν καμία αναφορά για το ποια θα είναι τα κίνητρα ή πόσο θα είναι το ποσό της επιδότησης -και αν θα υπάρξει τέτοιο- που θα δοθεί στους πολίτες για την αντικατάσταση των παλαιών οχημάτων τους.

Διαβάστε ακόμη: