Το τελευταίο διάστημα όλο και περισσότεροι τεχνολογικοί κολοσσοί λανσάρουν νέες, αναβαθμισμένες συσκευές smartphone. Πρόσφατα η Google λάνσαρε τα κινητά τηλέφωνα Pixel 9, ακολουθούμενη από την Apple που αποκάλυψε το iPhone 16.

Τον Ιούλιο, η Samsung κυκλοφόρησε τις τελευταίες εκδόσεις των αναδιπλούμενων τηλεφώνων της, τα Z Flip6 και Z Fold6. Η Huawei παρουσίασε στην Κίνα το Mate XT, το οποίο διαθέτει δύο αναδιπλώσεις που διπλώνουν την οθόνη σε τρία μέρη.

Με τις πωλήσεις smartphone να επιβραδύνονται παγκοσμίως, το μάρκετινγκ βασίζεται σε πιο εντυπωσιακές λειτουργίες. Ο Tim Cook της Apple υποσχέθηκε ότι το iPhone16 θα «επαναπροσδιορίσει το τι μπορεί να κάνει ένα smartphone», ό,τι κι αν σημαίνει αυτό. Ο αντιπρόεδρος διαχείρισης προϊόντων της Google, Brian Rakowski, μίλησε με λυρισμό για τον «εκπληκτικό» σχεδιασμό του «πανέμορφου» Pixel 9.

Η Huawei στις ανακοινώσεις της σημειώνει ότι «κάθε σημαντική ανακάλυψη και επιτυχία της εταιρείας προέρχεται από την πίστη στα όνειρα».

Τόσο η Apple όσο και η Google έχουν προχωρήσει πολύ σε ενσωματωμένες λειτουργίες Τεχνητής Νοημοσύνης. Ο νέος Magic Editor της Google μπορεί να προσθέσει περιεχόμενο παραγόμενο από AI σε υπάρχουσες φωτογραφίες, καθώς και να αφαιρέσει τα κομμάτια που δεν θέλετε.

Το Apple Intelligence στο iPhone16 περιλαμβάνει την τεχνολογία της OpenAI του ChatGPT και ενσωματώνεται στην ψηφιακή βοηθό Siri, η οποία πάντως, όπως υποστηρίζουν πολλοί, χρειάζεται εδώ και καιρό μια αναβάθμιση.

Πόσο απαραίτητες είναι οι νέες αυτές λειτουργίες;

Ο ειδικός σε θέματα κινητών τηλεφώνων Ben Wood, από την εταιρεία ερευνών CCS Insight, δήλωσε ότι ενώ τα χαρακτηριστικά Τεχνητής Νοημοσύνης στοχεύουν στο να κάνουν την ψηφιακή ζωή ευκολότερη, δεν είναι απαραίτητα στην κορυφή της λίστας επιθυμιών όλων των καταναλωτών.

«Νομίζω ότι οι περισσότεροι άνθρωποι γνωρίζουν πλέον τι θέλουν από ένα τηλέφωνο, με ένα από τα πιο σημαντικά να είναι η κάμερα», υποστηρίζει.

Αυτό το γνωρίζουν και οι σχεδιαστές τηλεφώνων. Οι τεχνικές προδιαγραφές της κάμερας κάθε νέας συσκευής είναι συνήθως βελτιωμένες σε σχέση με την προηγούμενη γενιά. Ωστόσο αυτό δεν εγγυάται περισσότερες πωλήσεις.

«Αυτό που σίγουρα συμβαίνει είναι ότι οι άνθρωποι κρατούν τα τηλέφωνά τους για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα. Το 2013 πωλούνταν 30 εκατομμύρια τηλέφωνα ετησίως», προσθέτει ο Wood, σημειώνοντας πως «φέτος θα πωληθούν περίπου 13,5 εκατομμύρια».

Τις πωλήσεις επηρεάζουν η κρίση του κόστους ζωής που οδηγεί σε περιορισμούς δαπανών, το περιβαλλοντικό κόστος των κινητών τηλεφώνων που περιέχουν πολύτιμα μέταλλα αλλά και η αυξανόμενη τάση, ιδιαίτερα μεταξύ των γονέων και των νέων, να προσπαθούν να απομακρυνθούν εντελώς από τα smartphones.

Σε πολλές χώρες, όπως και στην Ελλάδα, οι μαθητές απαγορεύεται να χρησιμοποιούν τα κινητά τους τηλέφωνα όσο είναι στο σχολείο ενώ το δίκτυο κινητής τηλεφωνίας EE συνιστά τα παιδιά κάτω των 11 ετών να μην έχουν καθόλου smartphones.

Η Dr Sasha Luccioni, ερευνήτρια στην εταιρεία Τεχνητής Νοημοσύνης Hugging Face, λέει ότι μέχρι στιγμής το μήνυμα αυτό δεν φαίνεται να περνάει, καθώς ναι μεν γίνεται μεγάλη συζήτηση για «ψηφιακή νηφαλιότητα» αναφορικά με τον τρόπο με τον οποίο κατασκευάζουμε και χρησιμοποιούμε την τεχνολογία αλλά οι σχεδιαστές smartphone πηγαίνουν προς την ακριβώς αντίθετη κατεύθυνση, όπως εξηγεί.

Η Samsung, μεταξύ άλλων, τονίζει ότι «οι χρήστες μπορούν να επιλέξουν τον τρόπο με τον οποίο χρησιμοποιούν τα Galaxy τηλέφωνά τους, προσαρμόζοντάς τα καλύτερα στις ανάγκες τους. Για παράδειγμα, οι λειτουργίες ψηφιακής ευεξίας επιτρέπουν στους χρήστες να επιλέγουν ποιες λειτουργίες χρησιμοποιούν, πότε τις χρησιμοποιούν και για πόσο χρονικό διάστημα, όπως ο καθορισμός ενός ορίου χρόνου οθόνης σε συγκεκριμένες εφαρμογές που θέλουν να περιορίσουν».

Μια εταιρεία που ακούει τις αυξανόμενες εκκλήσεις για μειωμένη λειτουργικότητα των τηλεφώνων είναι η φινλανδική εταιρεία HMD, η οποία εξακολουθεί να κατασκευάζει κινητά τηλέφωνα Nokia, βασικών λειτουργιών. Τον περασμένο μήνα λάνσαρε ένα τηλέφωνο με θέμα την Barbie σε συνεργασία με την εταιρεία παιχνιδιών Mattel, το οποίο δεν έχει apps, ούτε κατάστημα εφαρμογών, ούτε selfie κάμερα, παρά μόνο ένα παιχνίδι ενώ για μουσική, διαθέτει μόνο ραδιόφωνο FM.

Έχει υπολογιστεί ότι φέτος στη Βρετανία αναμένεται να πωληθούν περίπου 400.000 feature phones, εκτίμηση η οποία εάν επαληθευτεί, μπορεί να μην εκθρονίσει το iPhone από την κορυφή των πωλήσεων σε όλο τον κόσμο, αλλά δεν θα πρόκειται για μια κακή θέση στην αγορά.

Τελικά ναι ή όχι στα smartphones;

«Νομίζω ότι αυτό που πάντα ξεχνάμε είναι ότι υπάρχει ένας τεράστιος αριθμός πλεονεκτημάτων από τη χρήση των smartphones», λέει ο Pete Etchells, καθηγητής ψυχολογίας και επιστημονικής επικοινωνίας στο πανεπιστήμιο Bath Spa, ο οποίος έχει ερευνήσει και γράψει εκτενώς για τον χρόνο που διαθέτουμε μπροστά από την οθόνη του κινητού.

«Έχουμε την τάση να εστιάζουμε πολύ περισσότερο στα αρνητικά. Αξίζει πάντα να έχουμε κατά νου ότι πρόκειται για τεχνολογίες ευκολίας. Μας βοηθούν. Υπάρχουν και κάποιες καλές πτυχές τους», τονίζει.

Διαβάστε ακόμη: