Η αντιμετώπιση της εισιτηριοδιαφυγής αποτελεί κρίσιμο ζήτημα για την αποτελεσματικότητα των Δημόσιων Συγκοινωνιών και την οικονομική βιωσιμότητα του συστήματος.
Από τη μία υπάρχει το θέμα με τα διαφυγόντα κέρδη και από την άλλη η κοινωνική πρόκληση απέναντι στους νομιμόρφωνες πολίτες που πληρώνουν το εισιτήριο τους και ταυτόχρονα βλέπουν κάποιους «πονηρούς» να κυκλοφορούν τσάμπα.
Το υπουργείο Μεταφορών και ο αρμόδιος υπουργός Βασίλης Οικονόμου έχει προωθήσει μια ατζέντα ουσιαστικών αλλαγών για μία καλύτερη καθημερινότητα του πολίτη με στόχο κάθε μήνα να υπάρχει όσο γίνεται μεγαλύτερη εισπραξιμότητα από τα εισιτήρια, αφού όπως είναι ευνόητο όσο μειώνεται η εισιτηριοδιαφυγή, τόσο θα αυξάνεται η ελκυστικότητα των Δημόσιων Συγκοινωνιών και θα βελτιώνονται οι μετακινήσεις των πολιτών.
Όπως δείχνουν σήμερα τα στατιστικά ένας στους τρεις με τέσσερις επιβάτες στην Αθήνα και την Θεσσαλονίκη εισέρχεται στα ΜΜΜ δίχως να πληρώνει εισιτήριο, ενώ ειδικότερα για τη Θεσσαλονίκη, υπολογίζεται ότι «αρνητές εισιτηρίων» είναι περίπου τρεις στους τέσσερις επιβάτες.
Δεδομένης της οικονομικής ζημιάς που προκαλεί αυτή η πρακτική, προ ημερών ο ΟΑΣΘ, σε συνεργασία με το αρμόδιο υπουργείο, ανακοίνωσε επίσημα σειρά ενεργειών για την αντιμετώπισή της.
Ειδικότερα ο Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης προχωρά:
– Στον πολλαπλασιασμό ελέγχων και προστίμων, με τουλάχιστον 60 επιπλέον ελεγκτές. Στο πλαίσιο αυτό, ο ΟΑΣΘ προχωρά σε δημόσιο ηλεκτρονικό ανοιχτό διαγωνισμό, για την ανάθεση μέρους του έργου ελέγχου κομίστρου σε ανάδοχο. Για την εκτέλεση του έργου, ο ΟΑΣΘ ζητά τουλάχιστον 60 άτομα, τα οποία σε καθημερινή βάση θα διενεργούν ελέγχους, συνδράμοντας το έργο των ελεγκτών του Οργανισμού.
– Στην πιλοτική εφαρμογή του μέτρου της επιβίβασης μόνο από την μπροστινή πόρτα, σε δέκα λεωφορειακές γραμμές (θα ανακοινωθούν τις επόμενες μέρες).
– Στην τοποθέτηση ειδικής σήμανσης σε όλα τα λεωφορεία, η οποία προτρέπει στη χρήση εισιτηρίου και ταυτόχρονα προειδοποιεί για τα πρόστιμα.
– Στην προβολή του προβλήματος σε μαθητές δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, με στόχο την ευαισθητοποίησή τους και την ενδυνάμωση της κοινωνικής ευθύνης σε νεαρή ηλικία. Για τον λόγο αυτό οργανώνονται ενημερωτικές εκδηλώσεις σε σχολεία.
«Το πρόβλημα της εισιτηριοδιαφυγής είναι μεγάλο και υπαρκτό. Σε μεγάλο βαθμό οφείλεται σε μία κακή παράδοση που δημιουργήθηκε τα προηγούμενα χρόνια, όταν είχε σταματήσει ο έλεγχος κομίστρου. Σήμερα ο ΟΑΣΘ έχει πλέον αλλάξει επίπεδο και το κοινωνικό αγαθό που λέγεται αστικές συγκοινωνίες, έχει βελτιωθεί. Έτσι πλέον η μείωση της εισιτηριοδιαφυγής αποτελεί την πρώτη μας προτεραιότητα», δηλώνει ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΑΣΘ, Κώστας Ταγγίρης.
Αύξηση ελεγκτών σε Αθήνα
Το πρόβλημα της εισιτηριοδιαφυγής δεν έχει περάσει απαρατήρητο και από την ΣΤΑ.ΣΥ.,την εταιρεία λειτουργία του Μετρό και του Τραμ της Αθήνας, η οποία όπως είχε ανακοινώσει τον Ιανουάριο του 2024, τα τελευταία χρόνια έχει αυξήσει τον αριθμό των ελεγκτών, ενώ εδώ και λίγους μήνες έχει δημιουργήσει ειδικές ομάδες για την αποτροπή της παράνομης διέλευσης επιβατών από τις πύλες.
Επιπλέον, ο κ. Οικονόμου έχει αναφέρει ότι γίνονται προσπάθειες να μετατραπεί σε ιδιώνυμο αδίκημα η επίθεση σε ελεγκτή κομίστρου, όπως ακριβώς συμβαίνει με τους ελεγκτές της ΑΑΔΕ και του ΕΦΚΑ.
Επί της ουσίας, κάτι τέτοιο θα καθιστούσε την επίθεση σε ελεγκτή κομίστρου μια ιδιαίτερα επιβαρυντική για τον δράστη ενέργεια που επισύρει τις μέγιστες προβλεπόμενες ποινές και διώκεται αυτεπάγγελτα, δηλαδή χωρίς να απαιτείται κατάθεση μήνυσης από τους ελεγκτές.