Σε χαμηλά επίπεδα εξακολουθούν να κινούνται οι τιμές των υγρών καυσίμων στη χώρα μας, τόσο λόγω της εξασθενημένης ζήτησης, όσο –κυρίως- λόγω της διεθνούς συγκυρίας ένεκα και της πανδημίας.

Η  ελληνική αγορά πλήττεται λόγω του lockdown από τη δραστική μείωση στην επιχειρηματική δραστηριότητα, στις μεταφορές και τον τουρισμό.

Για το λόγο αυτό σήμερα η αμόλυβδη βενζίνη πωλείται μεσοσταθμικά σε όλη τη χώρα προς 1,467 ευρώ το λίτρο, η σούπερ αμόλυβδη των 100 οκτανίων προς 1,649 ευρώ, το ντίζελ κίνησης προς 1,215 ευρώ (μαζί με τον πράσινο φόρο στα 3 λεπτά ανά λίτρο), το πετρέλαιο θέρμανσης στο 0,875 ευρώ (πολύ χαμηλή τιμή στο καταχείμωνο με πολύ κρύο σχεδόν σε όλη την χώρα άρα και υψηλή ζήτηση) και το υγραέριο κίνησης προς 0,784 ευρώ το λίτρο, όλες οι τιμές με ενσωματωμένο το ΦΠΑ του 24%. Ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης σε βενζίνες και πετρέλαια είναι στα 700 και 410 ευρώ ανά χίλια λίτρα αντίστοιχα. Εξαίρεση το θέρμανσης που μέχρι τις 30 Απριλίου θα έχει μειωμένο ΕΦΚ στα 280 ευρώ ανά 1000 λίτρα.  

Την ίδια στιγμή το αργό πετρέλαιο τύπου brent βρίσκεται στα 54,75 δολάρια το βαρέλι και το δολάριο σχεδόν στα 1,21 ευρώ.

Οι τιμές αυτές που κυμαίνονται σχεδόν 24-25% κάτω σε σχέση με τις τιμές καυσίμων στις αρχές του 2019, ενώ και μέχρι το Μάρτιο η πτώση θα είναι της τάξεως του 28% ίσως και παραπάνω. Προς το παρόν το σκηνικό είναι  η …χαρά του καταναλωτή αλλά προκαλεί προβληματισμό και διεργασίες διεθνώς στις πολυεθνικές (και κατ’ επέκταση στα ελληνικά διυλιστήρια).

«Υπάρχει η   δυσάρεστη πιθανότητα ισχυρών παρασκηνιακών πιέσεων στους πετρελαιοπαραγωγούς για μείωση των παραγόμενων ποσοτήτων και αύξηση των τιμών» τονίζει προς το radar.gr   κορυφαίο στέλεχος της πετρελαϊκής αγοράς και συμπληρώνει: «άλλωστε η ιστοσελίδα σας έχει γράψει αναλυτικά για τις κόντρες Ρωσίας-Σαουδικής Αραβίας στο πλαίσιο του διευρυμένου  OPEC με τον Βλαντιμίρ Πούτιν να προσπαθεί να περάσει τη δική του γραμμή για μείωση και τους Σαουδάραβες να αντιδρούν σθεναρά. Να δούμε πού θα βγει η κόντρα τώρα που η διακυβέρνηση Μπάιντεν θα ασχοληθεί σοβαρότερα με το θέμα από ότι ο Τράμπ».

Η μείωση κατανάλωσης στην ΕΕ και οι προβλέψεις για τις τιμές καυσίμων το 2021 και 2022

Η κατανάλωση καυσίμων σε ολόκληρη την ΕΕ έχει μειωθεί σημαντικά λόγω των lockdown των τελευταίων εβδομάδων ενώ η κατανάλωση, σύμφωνα με όσα προβλέπουν οι αναλυτές, είναι απίθανο να αυξηθεί σημαντικά κατά το επόμενο τρίμηνο.

Όσον αφορά στο 2020, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς το 12μηνο αναμένεται να κλείσει με σημαντική πτώση στην κατανάλωση βενζίνης (στο -15%) και του πετρελαίου κίνησης (-9%).

Ωστόσο, οι χαμηλές θερμοκρασίες στην  Ευρώπη  οδήγησε σε αύξηση της κατανάλωσης του πετρελαίου θέρμανσης. Στην Ελλάδα,   το 2020 θα κλείσει με άνοδο 15% για το θέρμανσης σε σχέση με το 2019 αλλά παρόλα αυτά οι τιμές βρίσκονται χαμηλά.

Σύμφωνα με την Raystad Energy, η αγορά και οι τιμές καυσίμων κινούνται πτωτικά  καθώς αυτή τη στιγμή βρισκόμαστε στην πρώτη φάση των εμβολιασμών.

Η παγκόσμια προσφορά και ζήτηση πετρελαίου θα καταγράψουν άνοδο κατά τη διάρκεια του 2021 και του 2022, ενώ τα παγκόσμια αποθέματα θα συνεχίσουν να μειώνονται για το μεγαλύτερο διάστημα τη επόμενης διετίας, όπως εκτιμά η Αμερικανική Υπηρεσία Πληροφοριών Ενέργειας (ΕΙΑ) ενώ αναμένει ότι οι τιμές του brent θα κινηθούν κατά μέσο όρο στα 53 δολάρια το βαρέλι.

Η παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου αναμένεται να επανέλθει στα προ πανδημίας επίπεδα σε ενάμιση χρόνο δηλαδή  το δεύτερο εξάμηνο του 2022, με τη μέση ζήτηση να προβλέπεται ότι θα διαμορφωθεί στα 101,08 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα, κάτι που μεταφράζεται σε αύξηση κατά 3,3 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα σε σχέση με τα σημερινά δεδομένα.

Δείτε εδώ πώς κινήθηκε η αγορά καυσίμων το 2020 στην Ελλάδα

https://radar.gr/article/51133/nok-aoyt-oi-poliseis-venzinis-kai-ntizel-apo-ta-lockdown