Η κλιματική στρατηγική του Ηνωμένου Βασιλείου δέχεται νέο κύμα συστάσεων, καθώς η Επιτροπή Κλιματικής Αλλαγής (CCC) δημοσίευσε ανανεωμένες εκτιμήσεις που θα μπορούσαν να επηρεάσουν την κυβερνητική πολιτική για την απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στον ρόλο των βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων (SAF) και στη σχέση τους με την προβλεπόμενη αύξηση της επιβατικής κίνησης, επηρεάζοντας ενδεχομένως την επέκταση του αεροδρομίου Χίθροου.

Η CCC, ανεξάρτητος φορέας που συμβουλεύει την κυβέρνηση, εκτιμά πλέον ότι η παραγωγή SAF θα είναι μεγαλύτερη από ό,τι είχε προβλεφθεί, προσφέροντας μια κρίσιμη λύση στη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα των αερομεταφορών. Αυτό διαφοροποιεί την προηγούμενη στάση της επιτροπής, η οποία ήταν πιο επιφυλακτική όσον αφορά την αύξηση της χωρητικότητας των αεροδρομίων.

Σύμφωνα με τον προσωρινό πρόεδρο της CCC, Piers Forster, η πολιτική της επιτροπής είναι πλέον λιγότερο αυστηρή σχετικά με τη χωρητικότητα των αεροδρομίων, καθώς δεν υπάρχει άμεση σύνδεση μεταξύ χωρητικότητας και επιβατικής κίνησης. Ωστόσο, η κυβέρνηση ενδέχεται να χρειαστεί να εφαρμόσει μέτρα για τον περιορισμό της ζήτησης, εάν οι τεχνολογίες απαλλαγής από τον άνθρακα δεν προχωρήσουν με τον απαιτούμενο ρυθμό.

Η κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου, υπό τον πρωθυπουργό Κιρ Στάρμερ, επιδιώκει να ισορροπήσει μεταξύ της κλιματικής πολιτικής και της οικονομικής ανάπτυξης. Υποστηρίζει, μεταξύ άλλων, την προσθήκη ενός τρίτου διαδρόμου στο Χίθροου, που αναμένεται να αυξήσει τη χωρητικότητα του αεροδρομίου κατά 40 εκατομμύρια επιβάτες. Παράλληλα, η κυβέρνηση αναμένεται να εγκρίνει την επέκταση του αεροδρομίου Γκάτγουικ, ενώ και το αεροδρόμιο του Λούτον ενδέχεται να αυξήσει τη χωρητικότητά του.

Οι περιβαλλοντικές οργανώσεις έχουν εκφράσει ανησυχίες για τον αντίκτυπο της αύξησης της αεροπορικής κίνησης στους στόχους μηδενικών εκπομπών άνθρακα. Παρόλο που η CCC αύξησε την πρόβλεψή της για τη χρήση SAF στο 38% έως το 2050 (από 25% στην προηγούμενη έκθεσή της), πολλές τεχνολογίες παραμένουν σε πειραματικό στάδιο και δεν έχουν αποδείξει την αποτελεσματικότητά τους σε μεγάλη κλίμακα.

Η επιτροπή εκτιμά ότι η ζήτηση για αεροπορικές μεταφορές θα αυξηθεί κατά 28% έως το 2050, φτάνοντας τα 402 εκατομμύρια επιβάτες, ωστόσο οι υψηλότερες τιμές εισιτηρίων λόγω των περιβαλλοντικών επιβαρύνσεων και των επενδύσεων σε SAF και δέσμευση άνθρακα ενδέχεται να περιορίσουν αυτήν την αύξηση.

Στο ευρύτερο πλαίσιο, το Ηνωμένο Βασίλειο εξακολουθεί να επενδύει σε τεχνολογίες καθαρής ενέργειας, με στόχο η ηλεκτρική ενέργεια να είναι σχεδόν πλήρως απαλλαγμένη από τον άνθρακα έως τη δεκαετία του 2040. Ωστόσο, η επιτροπή προειδοποιεί ότι η επίτευξη των κλιματικών στόχων θα απαιτήσει σημαντικές επενδύσεις τα επόμενα χρόνια.

Οι περιβαλλοντικές οργανώσεις, όπως η Friends of the Earth, αμφισβητούν την αισιοδοξία της CCC, υποστηρίζοντας ότι η βιομηχανία των αερομεταφορών θα χρησιμοποιήσει αυτές τις εκτιμήσεις ως επιχείρημα για τη συνέχιση της επέκτασης των αεροδρομίων, παρά τους κινδύνους για το κλίμα.

Τελικά, η συζήτηση για την κλιματική στρατηγική του Ηνωμένου Βασιλείου αναδεικνύει το διαχρονικό δίλημμα μεταξύ οικονομικής ανάπτυξης και περιβαλλοντικής προστασίας. Η κυβέρνηση, η βιομηχανία και οι περιβαλλοντικοί φορείς καλούνται να βρουν τη χρυσή τομή που θα επιτρέψει τόσο την αεροπορική ανάπτυξη όσο και τη διατήρηση της δέσμευσης για ένα πιο βιώσιμο μέλλον.

Διαβάστε ακόμη: