Η ρυθμιστική αρχή ανταγωνισμού της Βρετανίας ξεκίνησε την Πέμπτη έρευνα σχετικά με τα τεράστια οικοσυστήματα κινητής τηλεφωνίας της Apple και της Google, προκειμένου να διαπιστώσει αν οι τεχνολογικοί κολοσσοί παραβιάζουν τους νέους αυστηρούς κανόνες ψηφιακού ανταγωνισμού του Ηνωμένου Βασιλείου.
Η Αρχή Ανταγωνισμού και Αγορών του Ηνωμένου Βασιλείου δήλωσε ότι ανοίγει διπλή έρευνα και για τους δύο αμερικανικούς τεχνολογικούς κολοσσούς για να αξιολογήσει κατά πόσον κατέχουν «στρατηγικό καθεστώς αγοράς» στα αντίστοιχα οικοσυστήματα κινητής τηλεφωνίας, συμπεριλαμβανομένων των λειτουργικών συστημάτων, των καταστημάτων εφαρμογών και των προγραμμάτων περιήγησης που βασίζονται σε smartphone.
Οι αρχές θα «διερευνήσουν τον αντίκτυπο στους ανθρώπους που χρησιμοποιούν κινητές συσκευές και στις χιλιάδες επιχειρήσεις που αναπτύσσουν καινοτόμες υπηρεσίες ή περιεχόμενο, όπως εφαρμογές για αυτές τις συσκευές», δήλωσε η CMA.
«Η Apple πιστεύει σε ακμάζουσες και δυναμικές αγορές όπου η καινοτομία μπορεί να ανθίσει», δήλωσε εκπρόσωπος της Apple στο CNBC. «Αντιμετωπίζουμε τον ανταγωνισμό σε κάθε τομέα και δικαιοδοσία όπου δραστηριοποιούμαστε και η εστίασή μας είναι πάντα η εμπιστοσύνη των χρηστών μας».
«Μόνο στο Ηνωμένο Βασίλειο, η οικονομία των εφαρμογών iOS υποστηρίζει εκατοντάδες χιλιάδες θέσεις εργασίας και δίνει τη δυνατότητα σε μικρούς και μεγάλους προγραμματιστές να προσεγγίσουν τους χρήστες σε μια αξιόπιστη πλατφόρμα», πρόσθεσε ο εκπρόσωπος της Apple. «Θα συνεχίσουμε να συνεργαζόμαστε εποικοδομητικά με την CMA καθώς προχωρούν οι εργασίες της για το θέμα αυτό».
Νέες εξουσίες
Η CMA έχει πλέον ενισχυμένες ρυθμιστικές εξουσίες μετά την έναρξη ισχύος ενός νέου νόμου του Ηνωμένου Βασιλείου, που ονομάζεται νόμος για τις ψηφιακές αγορές, τον ανταγωνισμό και τους καταναλωτές (Digital Markets, Competition and Consumers Act, ή DMCC), στις αρχές του τρέχοντος έτους.
Ο DMCC αποσκοπεί στην πρόληψη της αντιανταγωνιστικής συμπεριφοράς στις ψηφιακές αγορές. Μπορεί να ορίσει μεγάλες εταιρείες που έχουν σημαντική ισχύ στην αγορά σε μια συγκεκριμένη ψηφιακή δραστηριότητα ως έχουσες «στρατηγικό καθεστώς αγοράς».
Η CMA έχει πλέον την εξουσία να επιβάλλει αλλαγές για την αποτροπή πιθανής αντιανταγωνιστικής συμπεριφοράς από κάθε επιχείρηση στην οποία έχει δοθεί το καθεστώς στρατηγικής αγοράς.
Σύμφωνα με τη ρυθμιστική αρχή, σχεδόν όλες οι κινητές συσκευές που πωλούνται στο Ηνωμένο Βασίλειο είναι προεγκατεστημένες είτε με το λειτουργικό σύστημα iOS της Apple είτε με το λειτουργικό σύστημα Android της Google και τα καταστήματα εφαρμογών και τα προγράμματα περιήγησης έχουν είτε αποκλειστική είτε ηγετική θέση στις πλατφόρμες τους σε σύγκριση με εναλλακτικά προϊόντα και υπηρεσίες.
Σχεδόν το σύνολο (94%) των ατόμων ηλικίας 16 ετών και άνω – περίπου 56 εκατομμύρια καταναλωτές – στο Ηνωμένο Βασίλειο έχουν σήμερα πρόσβαση σε smartphone και ο μέσος Βρετανός περνά περίπου τρεις ώρες την ημέρα χρησιμοποιώντας μια κινητή συσκευή, πρόσθεσε η CMA.
Ο οργανισμός δήλωσε ότι θα εξετάσει τρία βασικά ζητήματα, συμπεριλαμβανομένης της έκτασης του ανταγωνισμού μεταξύ των οικοσυστημάτων κινητής τηλεφωνίας της Apple και της Google, της πιθανής αξιοποίησης της ισχύος των τεχνολογικών κολοσσών στην αγορά σε άλλες δραστηριότητες και της πιθανής εκμεταλλευτικής συμπεριφοράς.
«Πιο ανταγωνιστικά οικοσυστήματα κινητής τηλεφωνίας θα μπορούσαν να προωθήσουν νέες καινοτομίες και νέες ευκαιρίες σε ένα ευρύ φάσμα υπηρεσιών που χρησιμοποιούν εκατομμύρια άνθρωποι, είτε πρόκειται για καταστήματα εφαρμογών, είτε για προγράμματα περιήγησης είτε για λειτουργικά συστήματα», ανέφερε η Σάρα Καρντέλ, διευθύνουσα σύμβουλος της CMA, σε δήλωσή της την Πέμπτη.
«Ο καλύτερος ανταγωνισμός θα μπορούσε επίσης να δώσει ώθηση στην ανάπτυξη εδώ στο Ηνωμένο Βασίλειο, με τις επιχειρήσεις να μπορούν να προσφέρουν νέους και καινοτόμους τύπους προϊόντων και υπηρεσιών στις πλατφόρμες της Apple και της Google», πρόσθεσε η Καρντέλ.