Το διαγωνιστικό παζλ του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) συμπληρώνεται. Ο διαγωνισμός για το τρίτο τμήμα από τη Νεάπολη ως τον Άγιο Νικόλαο ξεκινά, με προϋπολογισμό 186 εκατ. ευρώ. Η έναρξη και η ολοκλήρωση του τεράστιου έργου, συνολικού προϋπολογισμού 1,8 δισ. ευρώ θα γίνει τμηματικά. Σύμφωνα με τον σχεδιασμό του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, που τα δύο τελευταία χρόνια έβαλε μπρος τις μηχανές, προκειμένου να λύσει το κουβάρι των μελετών, της χάραξης και της περιβαλλοντικής αδειοδότησης του έργου, που θα μετρά 300 χλμ. από την Κίσσαμο Χανίων ως τη Σητεία, τα δύο ανατολικά τμήματα θα ολοκληρωθούν ως το τέλος του 2025, ενώ η παραχώρηση από Χανιά ως Νεάπολη το 2028.
Η μετατροπή του τμήματος από τη Νεάπολη ως τον Άγιο Νικόλαο σε αυτοκινητόδρομο, με τη μελέτη για την αναβάθμισή του να έχει ανατεθεί ήδη από το 2007 αφορά στη μελέτη και κατασκευή, με διαπλάτυνση της υφιστάμενης οδού, μήκους 14 χλμ. Το συγκεκριμένο τμήμα αποτελεί τη συνέχεια προς τα ανατολικά του τμήματος «Χερσόνησος – Νεάπολη», το οποίο θα υλοποιηθεί με βελτίωση της διατομής και της γεωμετρίας της υφιστάμενης σήμερα εθνικής οδού.
Με απόφαση του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, κ. Κώστα Καραμανλή, εγκρίθηκε, στις 30 Δεκεμβρίου 2021, η διενέργεια ανοικτού διαγωνισμού μέσω ΕΣΗ∆ΗΣ, με κριτήριο ανάθεσης την πλέον συμφέρουσα από οικονομική άποψη προσφορά βάσει τιμής, για τη σύναψη δημόσιας σύμβασης. Ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 186 εκατ. ευρώ (με Φ.Π.Α. 24%). Ακόμη, εγκρίθηκαν η μέθοδος της μελέτης και κατασκευής του έργου, καθώς και η συμπερίληψη στα έγγραφα της σύμβασης απαιτήσεων οικονομικής και χρηματοοικονομικής επάρκειας και τεχνικής και επαγγελματικής ικανότητας.
Η απόφαση
Αναλυτικά, όπως περιγράφεται στην απόφαση, το έργο, που έχει χαρακτηριστεί από τον περασμένο Αύγουστο ως Εθνικού Επιπέδου, περιλαμβάνει τη βελτίωση – διαπλάτυνση του υφιστάμενου τμήματος Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος σε τετράιχνη αρτηρία με δυο λωρίδες κυκλοφορίας και ΛΕΑ ανά κατεύθυνση, διαχωρισμένου καταστρώματος κυκλοφορίας, συνολικού πλάτους 22,50 m.
Στο αντικείμενο περιλαμβάνεται, μεταξύ άλλων, η εκτέλεση των κάθε είδους χωματουργικών εργασιών, τεχνικών έργων όπως γέφυρες, Cut & Cover, διαβάσεις, κ.ά., έργα ευστάθειας πρανών και βελτίωσης συμπεριφοράς των έργων έναντι υποχωρήσεων, οδοστρωσίας, ασφαλτικών, σήμανσης (κατακόρυφης και οριζόντιας), ασφάλισης, περίφραξης των οδικών έργων, αποχέτευσης – αποστράγγισης, ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων, εγκατάστασης και συντήρησης πρασίνου, αποκατάστασης δικτύων ΟΚΩ.
Επίσης, με δικαίωμα προαίρεσης υπέρ του ∆ημοσίου, περιλαμβάνεται και η βελτίωση διατομής και γεωμετρίας της παλαιάς εθνικής οδού στο εν λόγω τμήμα, για την εξυπηρέτηση της κυκλοφορίας κατά τη διάρκεια της κατασκευής του αυτοκινητόδρομου και των συνοδών έργων.
Το έργο διαθέτει ήδη εγκεκριμένες προκαταρτικές μελέτες τεχνικών, οριστική γεωλογική μελέτη, αξιολογήσεις γεωτεχνικών ερευνών, γεωτεχνικές μελέτες ορυγμάτων και τεχνικών έργων και μελέτη οδοποιίας αρτηρίας, παράλληλων έργων, μελέτη Α/Κ Νεάπολης, Λιμνών και ανισόπεδου κόμβου Αγίου Νικολάου, καθώς και μελέτη Αποχέτευσης – Αποστράγγισης.
Σημειώνεται ότι προκειμένου η κατασκευή να προχωρήσει με καλούς ρυθμούς και χωρίς καθυστερήσεις, έχουν ήδη εκδοθεί σειρά αποφάσεων για επείγουσες αναγκαστικές απαλλοτριώσεις ακινήτων. Στόχος εξάλλου της αναβάθμισης του εν λόγω τμήματος σε αυτοκινητόδρομο με διαπλάτυνση της υφιστάμενης οδού και εν γένει της κατασκευής του ΒΟΑΚ είναι η αύξηση της ασφάλειας των σημερινών και μελλοντικών μετακινήσεων και η περαιτέρω ανάπτυξη της Κρήτης.