Ένα ακόμη βήμα προς την ολοκλήρωση του νέου Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) γίνεται με την έναρξη της δημόσιας διαβούλευσης για τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του τμήματος Χανιά – Κίσσαμος, μήκους 30,4 χιλιομέτρων. Πρόκειται για τμήμα-κλειδί, το οποίο προβλέπεται να ενταχθεί στη σύμβαση παραχώρησης που έχει ήδη υπογραφεί για το έργο Χανιά – Ηράκλειο, με ανάδοχο τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.
Η έγκριση από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για την προώθηση του έργου, το οποίο εντάσσεται στον ευρύτερο στρατηγικό σχεδιασμό για τις υποδομές της Κρήτης, με στόχο τη βελτίωση της προσβασιμότητας και της οδικής ασφάλειας σε μια από τις πλέον τουριστικές περιοχές της χώρας.
Τεχνικά χαρακτηριστικά και αναπτυξιακό αποτύπωμα
Το νέο οδικό τμήμα ακολουθεί την υφιστάμενη χάραξη σε ποσοστό 69%, ενώ το υπόλοιπο θα αναπτυχθεί σε νέα διαδρομή. Η μελέτη προβλέπει μέση ταχύτητα 89 χλμ./ώρα, γεγονός που αναμένεται να βελτιώσει θεαματικά την κυκλοφοριακή ροή και να εξυπηρετήσει τουριστικές και λιμενικές υποδομές της δυτικής Κρήτης.
Το εκτιμώμενο κόστος του έργου κυμαίνεται μεταξύ 200 και 250 εκατομμυρίων ευρώ, ενώ εφόσον προστεθεί στο συνολικό πλάνο του ΒΟΑΚ, ο συνολικός προϋπολογισμός αγγίζει τα 2,5 δισ. ευρώ, καθιστώντας το ένα από τα μεγαλύτερα δημόσια έργα της χώρας, μαζί με τη Γραμμή 4 του μετρό της Αθήνας.
Η στρατηγική σημασία της Κισσάμου
Το βορειοδυτικό άκρο της Κρήτης δεν είναι απλώς ένας τουριστικός προορισμός. Η Κίσσαμος αποτελεί στρατηγικό κόμβο, τόσο για την τουριστική κίνηση προς Ελαφονήσι, Φαλάσαρνα, Γραμβούσα, όσο και για τη σύνδεση με το λιμάνι της Σούδας και το αεροδρόμιο Χανίων. Οι σημερινές οδικές υποδομές είναι ανεπαρκείς, κάτι που το νέο έργο έρχεται να αλλάξει δραστικά.
Εκτείνεται το δίκτυο σε όλη την Κρήτη – Εκκρεμότητα η Σητεία
Η προσθήκη του Χανιά – Κίσσαμος εντάσσεται σε ένα συνολικό σχέδιο μετασχηματισμού του οδικού δικτύου της Κρήτης. Ήδη υλοποιούνται τα έργα:
- Άγιος Νικόλαος – Νεάπολη (ως δημόσιο έργο)
- Νεάπολη – Χερσόνησος (μέσω ΣΔΙΤ)
- Χανιά – Ηράκλειο (με παραχώρηση)
Ο απώτερος στόχος είναι να δημιουργηθεί ένας ενιαίος, σύγχρονος και ασφαλής αυτοκινητόδρομος που θα διατρέχει όλο το νησί, από τα Χανιά μέχρι (τελικά) τη Σητεία, για την οποία αναμένεται να ξεκινήσουν μελέτες μόλις εξασφαλιστεί χρηματοδότηση.
Παράλληλα, στοχευμένες παρεμβάσεις οδικής ασφάλειας στον υφιστάμενο ΒΟΑΚ
Σε εξέλιξη βρίσκεται και ένα πρόγραμμα βραχυπρόθεσμων παρεμβάσεων οδικής ασφάλειας. Με βάση την εμπειρία από το έργο Πάτρα – Πύργος, όπου τα τροχαία δυστυχήματα μειώθηκαν κατά 80%, το υπουργείο ιεράρχησε επτά επικίνδυνα σημεία στον υφιστάμενο ΒΟΑΚ.
Οι πρώτες παρεμβάσεις ξεκινούν άμεσα σε δύο περιοχές:
- Κολυμπάρι – Χανιά
- Λινοπεράματα – ΧΥΤΑ Ηρακλείου
Ακολουθούν εντός του 2025 άλλες πέντε κρίσιμες ζώνες:
- Χανιά – Γεωργιούπολη
- Πέτρες – Ατσιπόπουλο
- Κίσσαμος – Κολυμπάρι
- Ρέθυμνο – Γεροπόταμος
- Γεροπόταμος – ΧΥΤΑ Ηρακλείου
Στόχος είναι η άμεση μείωση των τροχαίων, μέχρι την ολοκλήρωση του συνολικού άξονα.
Το μέλλον του ΒΟΑΚ διαμορφώνεται με σταθερά βήματα, συνδυάζοντας μακρόπνοες επενδύσεις υποδομής με πραγματικές παρεμβάσεις ασφάλειας – και η Κρήτη προετοιμάζεται να αποκτήσει τον σύγχρονο αυτοκινητόδρομο που επί δεκαετίες στερήθηκε.
Διαβάστε ακόμη:
- Νέα εφαρμογή προκαλεί αντιδράσεις: Οι γυναίκες βαθμολογούν δημόσια τους πρώην συντρόφους τους
- Πανελλαδικές Εξετάσεις 2025: Ποιες οι προτιμήσεις των υποψηφίων – Τα πέντε πρώτα τμήματα και τα ΑΕΙ που έμειναν με κενές θέσεις
- Δάγκωσέ με αν τολμάς: Οι θαλάσσιοι «κίνδυνοι» που κρύβονται κάτω από τα κύματα
- Βase jumping: Αυτό είναι το πιο επικίνδυνο extreme sport στον πλανήτη