Καθώς ο ελληνικός τουρισµός αναπτύσσεται, ολοένα και περισσότερες διεθνείς ξενοδοχειακές αλυσίδες επιδιώκουν να αυξήσουν το αποτύπωµά τους στην Ελλάδα.

Η διείσδυσή τους ως ποσοστό του συνολικού ξενοδοχειακού δυναµικού της χώρας παραµένει ιδιαίτερα χαµηλή σε σύγκριση µε το ευρωπαϊκό αλλά και τον διεθνή µέσο όρο και εντοπίζεται µόνο στις υψηλότερες κατηγορίες των τεσσάρων και κυρίως πέντε αστέρων.

Σε σύνολο 10.047 ξενοδοχείων στα τέλη του 2023 λειτουργούν 444.389 δωµάτια µε συνολικά 887.748 κλίνες, σύµφωνα µε το Ξενοδοχειακό Επιµελητήριο Ελλάδας. Οµως, µόνο 205 ξενοδοχεία, µε 29.204 δωµάτια λειτουργούν από 39 συνολικά διεθνείς ξενοδοχειακές αλυσίδες, σύµφωνα µε στοιχεία της GBR Consulting. Ο λόγος για διεθνείς αλυσίδες που δεν λειτουργούν στο πλαίσιο ενός ευρύτερου ταξιδιωτικού οργανισµού όπως για παράδειγµα η TUI.

Ενδιαφέρον

Τα τελευταία λίγα χρόνια όµως έχει αυξηθεί το διεθνές ενδιαφέρον και πολύ µεγάλες πολυτελείς αλυσίδες όπως η Mandarin, η One & Only, η Hilton Worldwide, η Six Senses και άλλες είτε έχουν ήδη κλείσει είτε εξετάζουν συµφωνίες για τη συνεργασία τους µε ελληνικές µονάδες υψηλής αξιολόγησης. Η εξέλιξη αποτελεί, σύµφωνα µε τους ειδικούς, προσαρµογή της χώρας στο διεθνές µοντέλο λειτουργίας των ξενοδοχείων, που πλέον διαχωρίζει την ιδιοκτησία του ακινήτου από τη διαχείριση του ξενοδοχείου και το branding του από µεγάλο οίκο φιλοξενίας. Μοντέλο που αντιδιαστέλλεται µε το παραδοσιακό για την Ελλάδα οικογενειακό µοντέλο ιδιοκτησίας και διαχείρισης των ξενοδοχείων. Το τελευταίο παραµένει ισχυρό σε ελληνικά brands που έχουν πλέον αποκτήσει διεθνή εµβέλεια όπως η Grecotel και το Mitsis Hotels και ακόµα περισσότερο στα ελληνικά brands που έχουν καταφέρει να επεκταθούν και στο εξωτερικό, όπως τα Ikos του οµίλου Sani/Ikos που λειτουργεί ήδη δύο ξενοδοχεία και τα επόµενα χρόνια θα λειτουργεί τέσσερα στη Δυτική Μεσόγειο και στην Ιβηρική.

Ωστόσο η χαµηλή ακόµα διείσδυση των ξένων ξενοδοχειακών αλυσίδων στην Ελλάδα αναµένεται να κινητοποιήσει περισσότερους τέτοιους οµίλους να αναζητήσουν συµφωνίες µε ελληνικές επιχειρήσεις.

Τα πεντάστερα

Αυτό είναι ήδη ορατό στα πολυτελή ξενοδοχεία. Με βάση τα στοιχεία της GBR Consulting, το 20% των πεντάστερων ξενοδοχείων, που διαθέτουν το 26% των δωµατίων της κατηγορίας, ελέγχεται από διεθνείς αλυσίδες ή συνεργάζεται µε τέτοιες, ενώ µόλις το 5% των τετράστερων ξενοδοχείων, που διαθέτουν το 11% των δωµατίων της κατηγορίας, έχει τέτοιες συνεργασίες.

Πριν από λίγες εβδοµάδες, τον φετινό Ιούλιο δηλαδή, η Hilton ανακοίνωσε ότι επέκτεινε το χαρτοφυλάκιό της στην Ελλάδα µε ακίνητα από τη συλλογή Small Luxury Hotels of the World (SLH), τα οποία είναι πλέον διαθέσιµα µέσω των καναλιών κρατήσεων του οµίλου. Η SLH διαθέτει 25 ξενοδοχεία στην Ελλάδα, αυξάνοντας τα συνολικά ξενοδοχειακά ακίνητα µε τα οποία συνεργάζεται η Hilton στη χώρα σε 34, µε πάνω από 2.200 δωµάτια. Περιλαµβάνει 8 ακίνητα της συλλογής Curio Collection και ένα Tapestry στα Χανιά. Με αυτή τη συµφωνία, η Hilton έχει εισέλθει στο top 10 των διεθνών αλυσίδων στην Ελλάδα.

Πώς διαµορφώνονται όµως τα µερίδια αγοράς αυτών των µεγάλων ξένων ξενοδοχειακών αλυσίδων σε όρους δωµατίων στο σύνολο των συγκροτηµάτων που έχουν τέτοιες συνεργασίες; Η Marriott International ελέγχει το µεγαλύτερο µερίδιο στην ελληνική αγορά, µε το 19% του συνολικού αριθµού να ελέγχεται από αυτήν και ακολουθούν µε 9% ο όµιλος Sani/Ikos και η Wyndham Hotels & Resorts. Στην επόµενη θέση είναι η Hilton Worldwide µε µερίδιο 7%. Από 5% µερίδιο ελέγχουν η HyattInternational, η Accor και η Domes Resorts. Ακόµα µερίδια αγοράς της τάξης του 4% εµφανίζονται να ελέγχουν η ισπανική Melia Hotels International και η InterContinental Hotels Group (IHG). Μικρότερα µερίδια ελέγχουν όµως 29 διεθνείς αλυσίδες που αθροιστικά αντιστοιχούν στο 28% των ξενοδοχείων µε τέτοιες συνεργασίες στην Ελλάδα.

Διαβάστε ακόμη: