Η πρώτη εβδομάδα του Νοεμβρίου βρήκε «μποτιλιαρισμένα» στη «ράδα» του μεγάλου λιμανιού 36 πλοία με εγκλωβισμένα 42.000 εμπορευματοκιβώτια, είτε προς εισαγωγή, είτε προς εξαγωγή, λόγω της πολυήμερης απεργίας των εργαζομένων στον Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά.
Το κλείσιμο επί 8 ημέρες των προβλητών 2 και 3 του λιμανιού, που διαχειρίζεται η PCT-Cosco, παρέλυσε την εμπορευματική κίνηση, η οποία ήταν ήδη προβληματική για το σύνολο της εφοδιαστικής αλυσίδας, λόγω ελλείψεων στην αγορά, καθυστερήσεων στην παραγωγή και αυξήσεων στο ναυτιλιακό κόστος μεταφοράς.
Σύμφωνα με την ΣΕΠ Α.Ε. η ομαλοποίηση της φορτοεκφόρτωσης για τα 13 μεγάλα πλοία «mother ships containers» και τα 23 μικρότερα «feeders», που ξεκίνησαν κατά σειρά άφιξης την φορτοεκφόρτωση την 1η Νοεμβρίου, απαιτεί 15 με 20 ημέρες για την μεταφορά των κοντέινερ σε μικρότερα περιφερειακά λιμάνια, εντός και εκτός Ελλάδος. Το χειρότερο, όμως, ήταν ότι άλλα 14 πλοία παρέκαμψαν από τη ρότα τους τον Πειραιά και εκφόρτωσαν τα εμπορευματοκιβώτια με πρώτες ύλες και ευπαθή προϊόντα, που προοριζόντουσαν για την εγχώρια αγορά σε λιμάνια της Ιταλίας και της Τουρκίας.
Ως εκ τούτου, για να μεταφορτωθούν και να επαναπατριστούν τα εμπορεύματα, απαιτείται επιπρόσθετο κόστος, δημιουργούνται άγνωστες καθυστερήσεις στην παραλαβή και ελλείψεις με επιβαρύνσεις στη διάθεσή τους στην αγορά και στους καταναλωτές.
Ωστόσο, δεν είναι μόνον το αυξημένο κόστος που καλούνται να καταβάλλουν οι ελληνικές επιχειρήσεις για να παραλάβουν τα εμπορεύματά τους, αλλά και οι εξαγωγικές επιχειρήσεις που πρέπει να παραδώσουν με κίνδυνο να χάσουν χρονικές προθεσμίες και πελάτες στο εξωτερικό. Το επόμενο μεγάλο πρόβλημα είναι η έγκαιρη παραλαβή εμπορευμάτων στις αρχές Νοεμβρίου για να προετοιμαστεί η αγορά εν όψει των εορτών, αφού τον Δεκέμβριο για πολλές επιχειρήσεις του λιανεμπορίου υλοποιείται περίπου το 20-25% της εμπορικής κίνησης του έτους, που για πολλούς γνωστούς λόγους, ειδικά φέτος, είναι στόχος επιβίωσης.
Σε μία κρίσιμη χρονικά περίοδο όπου η μεταποίηση μετά βίας προμηθεύεται τις πρώτες ύλες, το εμπόριο τα εποχικά είδη της εορταστικής περιόδου και οι εξαγωγείς προσβλέπουν στο έντονο ενδιαφέρον των διεθνών αγορών για ελληνικά προϊόντα, κάθε μελλοντικός προσωρινός αποκλεισμός του εμπορικού τμήματος του λιμένος Πειραιώς θα είναι καταστροφικό πλήγμα, αφού έως το τέλος Δεκεμβρίου πραγματοποιείται το 70% του τζίρου των εξαγωγικών επιχειρήσεων.
Απαιτείται, λοιπόν, όλα τα εμπλεκόμενα μέρη να παραμείνουν υπέρμαχοι ενός καλόπιστου διαλόγου για την εξεύρεση λύσεων κοινής αποδοχής με βασική προϋπόθεση τη διαφύλαξη της συνεχούς και απρόσκοπτης λειτουργία των λιμενικών εγκαταστάσεων, πάντα βεβαίως με τους απαιτούμενους όρους υγιεινής και ασφάλειας. Η ελληνική αγορά βρίσκεται αντιμέτωπη με τον έντονο «κυματισμό» της εφοδιαστικής, το ενεργειακό κόστος και την εισαγόμενη ανατίμηση σε πρώτες ύλες και αγαθά, που προκαλούν καθυστερήσεις, ελλείψεις και επιβαρύνσεις, γιαυτό θα πρέπει να αποφεύγονται καταστάσεις κοινωνικού αυτοματισμού.
Ευχής έργο θα ήταν να αφουγκραστούν όλοι την αγωνία της κοινωνίας και της αγοράς και πριν φτάσουν σε απεργιακές κινητοποιήσεις να εξαντλούν τον διάλογο, διατηρώντας παράλληλα το λιμάνι σε λειτουργία, αποφεύγοντας αχρείαστες εντάσεις.
Η ζημιά στις μεταποιητικές και εμπορικές δραστηριότητες, αλλά και οι όποιες επιβαρύνσεις δημιουργούνται, τιμωρούν εμπόρους, βιοτέχνες, οδηγούς και όλους τους εργαζόμενους, που προσπαθούν να επανέλθουν σε ρυθμούς κανονικότητας. Ως γνωστόν, οι απεργιακές κινητοποιήσεις κηρύχθηκαν λόγω του τραγικού δυστυχήματος το απόγευμα της Δευτέρας 25 Οκτωβρίου, όταν δυστυχώς έχασε τη ζωή του ένας άτυχος εργαζόμενος.
Δεν θα αναφερθώ, όμως, καθόλου στους λόγους που προκάλεσαν την απεργία, γιατί είναι από μόνο του ένα μεγάλο κεφάλαιο του βιβλίου της νεώτερης ιστορίας του λιμανιού. Προτεραιότητα όλων τώρα είναι να μην ξανασυμβεί όχι θανατηφόρο, αλλά κάθε μορφής εργατικό ατύχημα στο λιμάνι, να επικρατήσει εργασιακή ειρήνη και να μην ξανακλείσει το λιμάνι για κανένα λόγο εν όψει των εορτών.