Η διαδικασία ανάθεσης του έργου για τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) στο τμήμα Χανιά – Ηράκλειο φτάνει στο τελικό στάδιο, καθώς το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ανακοίνωσε την οριστική ανάδειξη της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ως αναδόχου. Απομένουν οι τυπικές εγκρίσεις, με την υπογραφή της σύμβασης να αναμένεται μέσα στις επόμενες εβδομάδες.
Απαραίτητες διαδικασίες πριν από την έναρξη εργασιών
Πριν την επίσημη έναρξη των κατασκευαστικών εργασιών, απαιτούνται σημαντικά βήματα. Η έγκριση της σύμβασης από το Ελεγκτικό Συνέδριο αποτελεί βασική προϋπόθεση, καθώς διασφαλίζει τη νομιμότητα του διαγωνισμού. Παράλληλα, εκκρεμούν οι απαλλοτριώσεις, οι οποίες πρέπει να ολοκληρωθούν εγκαίρως ώστε να αποδοθεί το σύνολο των εκτάσεων που θα απαιτηθούν για την υλοποίηση του έργου.
Στο Συμβούλιο της Επικρατείας εκδικάζονται προσφυγές από τους δήμους Ηρακλείου και Μαλεβιζίου, που ζητούν τροποποιήσεις στη χάραξη και την προσθήκη επιπλέον κόμβων. Οποιαδήποτε καθυστέρηση στην εξέταση αυτώντων αιτημάτων θα μπορούσε να επηρεάσει το χρονοδιάγραμμα.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα διαδραματίσει επίσης ρόλο στην εξέλιξη του έργου, καθώς απαιτείται η έγκρισή της από τις αρμόδιες διευθύνσεις DG Comp και DG Move, ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωση με τους κανόνεςανταγωνισμού και μεταφορών.
Χρηματοδοτική δομή και τραπεζική συμμετοχή
Η κατασκευή του τμήματος Χανιά – Ηράκλειο έχει προϋπολογισμό που υπερβαίνει τα 2 δισ. ευρώ και θα καλυφθεί μέσω σύνθετου χρηματοδοτικού σχήματος. Οι ελληνικές συστημικές τράπεζες, δηλαδή η Εθνική, η Alpha Bank, η Eurobank και η Πειραιώς, συμμετέχουν στη χρηματοδότηση, με την τελευταία να αναλαμβάνει τον ρόλο του συντονιστή.
Κομβικό στοιχείο του σχεδιασμού αποτελεί το Πρόγραμμα Κοινού Εξασφαλισμένου Ομολογιακού Δανείου, ύψους 1,3 δισ. ευρώ, που θα καλύψει μεγάλο μέρος του κόστους. Ταυτόχρονα, θα συναφθούν εξειδικευμένες συμβάσεις, όπως η Αντιστάθμιση Κινδύνου Επιτοκίων, για την προστασία από μεταβολές στα επιτόκια, καθώς και συμβάσεις υπεργολαβίας για τη μελέτη, κατασκευή, συντήρηση και λειτουργία του έργου.
Χαρακτηριστικά και χρονοδιάγραμμα
Ο νέος αυτοκινητόδρομος θα έχει μήκος 157,5 χλμ., δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση, λωρίδες έκτακτης ανάγκης και ανισόπεδους κόμβους. Προβλέπεται να περιλαμβάνει σήραγγες και γέφυρες, βελτιώνοντας τη συνδεσιμότητα των μεγάλων πόλεων της Κρήτης. Η χρηματοδότηση περιλαμβάνει 200 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.
Η περίοδος παραχώρησης ανέρχεται σε 35 χρόνια, εκ των οποίων τα πρώτα πέντε θα αφορούν τις μελέτες και την κατασκευή. Οι εργασίες υπολογίζεται να ξεκινήσουν μετά την ολοκλήρωση όλων των διαδικασιών, με στόχο τη σταδιακή παράδοση τμημάτων προς χρήση.
Οφέλη για την Κρήτη
Το νέο οδικό έργο αναμένεται να μειώσει τον χρόνο μετακίνησης μεταξύ των πόλεων και να βελτιώσει την οδική ασφάλεια. Οι σημερινές συνθήκες στον ΒΟΑΚ έχουν χαρακτηριστεί επισφαλείς, με υψηλό αριθμό τροχαίων ατυχημάτων. Με την αναβάθμιση του δικτύου, θα υπάρξει σημαντική μείωση των δυστυχημάτων και ταυτόχρονα καλύτερη εξυπηρέτηση κατοίκων και επισκεπτών.
Υπόλοιπα τμήματα του ΒΟΑΚ
Εκτός από το τμήμα Χανιά – Ηράκλειο, προχωρούν και άλλα τμήματα του οδικού άξονα. Το Χερσόνησος – Νεάπολη, μήκους 22,5 χλμ., υλοποιείται μέσω Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), με ανάδοχο την κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ.
Το τμήμα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος, μήκους 14,5 χλμ., προχωρά ως δημόσιο έργο με ανάθεση στην AKTOR. Στόχος είναι η συνολική ολοκλήρωση του νέου ΒΟΑΚ εντός της επόμενης δεκαετίας, καθιστώντας το ένα από τα σημαντικότερα έργα υποδομής στην Ελλάδα.
Πρόχειρη, δυσλειτουργική και ακριβή! Η νέα πλατφόρμα του Χρηματιστηρίου εξοργίζει τους χρήστες
Η πρόσφατη ανανέωση της ιστοσελίδας του Ελληνικού Χρηματιστηρίου έχει προκαλέσει πλήθος αντιδράσεων από επενδυτές και χρήστες που τη χρησιμοποιούν καθημερινά. Αντί για ένα σύγχρονο εργαλείο πληροφόρησης, πολλοί τη βρίσκουν δυσλειτουργική, αισθητικά ακατάστατη και ακατάλληλη για τον ρόλο που καλείται να επιτελέσει.
Σχεδιασμός που μπερδεύει
Ένα από τα πρώτα στοιχεία που προκάλεσαν εντύπωση ήταν η κεντρική εικόνα της Ακρόπολης. Πολλοί χρήστες ανέφεραν ότι αρχικά δεν ήταν σίγουροι αν μπήκαν στην ιστοσελίδα του χρηματιστηρίου ή σε κάποια κρατική σελίδα προώθησης τουρισμού. Αντί για έναν επαγγελματικό και
τεχνοκρατικό σχεδιασμό, η αισθητική της σελίδας φαίνεται να δίνει έμφαση σε ένα γενικότερο εταιρικό προφίλ, αντί να προσφέρει άμεση και ευκρινή χρηματιστηριακή πληροφόρηση.
Επιπλέον, παρατηρείται ασυνέπεια στη μορφοποίηση του περιεχομένου, με μεγάλες και μικρές γραμματοσειρές να δυσκολεύουν την ανάγνωση. Αυτό κάνει τη χρήση της πλατφόρμας κουραστική, ενώ η πλοήγηση χαρακτηρίζεται από πολλούς χρήστες ως περίπλοκη και λιγότερο
λειτουργική σε σχέση με την προηγούμενη εκδοχή.
Έλλειψη χρηματιστηριακών δεδομένων
Η σημαντικότερη κριτική αφορά τον ρόλο της ιστοσελίδας ως πηγής πληροφόρησης για τις μετοχές και τις αγορές. Αντί να επικεντρώνεται στην προσφορά έγκυρων και άμεσα διαθέσιμων χρηματιστηριακών δεδομένων, δίνει την εντύπωση μιας γενικής παρουσίασης του χρηματιστηρίου και των διαδικασιών του.
Χρήστες επισημαίνουν ότι η ιστοσελίδα δεν εξυπηρετεί τις ανάγκες των επενδυτών που αναζητούν πληροφορίες για τις μετοχές, τα στατιστικά στοιχεία και τα ιστορικά δεδομένα. Ένα χαρακτηριστικό πρόβλημα που έχει ήδη εντοπιστεί είναι η έλλειψη της στήλης με την ποσοστιαία
μεταβολή στις αναφορές τιμών κλεισίματος των μετοχών, ένα στοιχείο που θεωρείται κρίσιμο για όσους παρακολουθούν τις αγορές.
Επιπλέον, η αλλαγή στον τρόπο παρουσίασης των δεδομένων φαίνεται να δημιουργεί ζητήματα και για όσους χρησιμοποιούν αυτοματοποιημένα συστήματα καταγραφής τιμών. Όπως αναφέρουν επενδυτές, οι νέες φόρμες δεδομένων δεν είναι συμβατές με παλαιότερα προγράμματα, γεγονός που απαιτεί επιπλέον προσαρμογές και τεχνικές παρεμβάσεις.
Οικονομικές ανησυχίες και διοικητική κριτική
Το κόστος της ανανέωσης της ιστοσελίδας παραμένει άγνωστο, γεγονός που δημιουργεί απορίες στους μετόχους της εισηγμένης εταιρείας. Πολλοί εκφράζουν την ανησυχία τους για το αν η δαπάνη που απαιτήθηκε ανταποκρίνεται στο αποτέλεσμα που παραδόθηκε. Κάποιοι χρήστες
χαρακτηρίζουν τη δουλειά «πρόχειρη» και «ατελή», με την αίσθηση ότι έγιναν αλλαγές για τις αλλαγές, χωρίς να ληφθούν υπόψη οι ανάγκες των χρηστών.
Η κριτική δεν περιορίζεται μόνο στην ποιότητα της ιστοσελίδας, αλλά επεκτείνεται και στη διοίκηση της εταιρείας. Χρήστες αναφέρονται στη διακυβέρνηση του Ελληνικού Χρηματιστηρίου, σχολιάζοντας αρνητικά τη διαχείριση των οικονομικών πόρων και τις αμοιβές της διοίκησης.
Συγκεκριμένα, γίνεται λόγος για υπερβολικές απολαβές του διευθύνοντος συμβούλου, ο οποίος, σύμφωνα με καταγγελίες, διπλασίασε τον μισθό του μετά την ανάληψη της θέσης του.
Απαίτηση για διορθώσεις
Οι αντιδράσεις συνεχίζονται, με αρκετούς χρήστες να ζητούν άμεσες βελτιώσεις και επαναφορά βασικών λειτουργιών. Το Χρηματιστήριο Αθηνών, ως κεντρικός φορέας της ελληνικής κεφαλαιαγοράς, οφείλει να διαθέτει μια ιστοσελίδα αντάξια του ρόλου του. Εάν η πλατφόρμα δεν
ανταποκρίνεται στις ανάγκες των επενδυτών, ενδέχεται να επηρεάσει αρνητικά την αξιοπιστία του θεσμού και να δυσκολέψει τη χρήση της από όσους τη χρειάζονται καθημερινά.
Η διαχείριση των παραπόνων και η προσαρμογή στις απαιτήσεις των χρηστών θα είναι κρίσιμη για την επιτυχία αυτής της αλλαγής. Μένει να φανεί εάν η διοίκηση του Χρηματιστηρίου θα ανταποκριθεί στα σχόλια και θα προχωρήσει σε βελτιώσεις, ή αν οι αντιδράσεις θα συνεχιστούν με αμείωτη ένταση.
Μήπως ο Πάνος Γερμανός και η Olympia Group σχεδιάζουν πλήρη αποχώρηση από τη Lamda
Η εταιρεία συμφερόντων του Τρύφωνα Νάτση απέκτησε 4 εκατ. μετοχές της Lamda Development από το πακέτο των 5.766.100 που διέθεσε πρόσφατα η Voxcove των Πάνου Γερμανού και Βασίλη Κάτσου. Η κίνηση αυτή εντείνει τις εικασίες για το αν ο Πάνος Γερμανός και η Olympia Group σχεδιάζουν πλήρη αποχώρηση από τη Lamda, καθώς υπήρχαν ήδη σχετικές αναφορές τους προηγούμενους μήνες. Η αγορά παρακολουθεί τις εξελίξεις, καθώς η μεταβίβαση μεγάλων μετοχικών ποσοστών εγείρει ερωτήματα για τη σταθερότητα των μετόχων και τις μελλοντικές κινήσεις στη διοίκηση της εταιρείας. Μέχρι στιγμής, δεν έχει διευκρινιστεί αν η Voxcove θα διατηρήσει την εναπομείνασα θέση της ή αν πρόκειται για σταδιακή αποεπένδυση.
Η Aktor ενισχύει δυναμικά τη θέση της στον κλάδο των παραχωρήσεων
Η Aktor υπέβαλε μη δεσμευτική προσφορά για την εξαγορά της Άκτωρ Παραχωρήσεις, θυγατρικής της Ελλάκτωρ, με το Διοικητικό Συμβούλιο της τελευταίας να της δίνει αποκλειστικότητα στις διαπραγματεύσεις έως τις 30 Απριλίου 2025. Η κίνηση αυτή ενισχύει τη θέση της Aktor στον κλάδο των παραχωρήσεων, καθώς η Άκτωρ Παραχωρήσεις συμμετέχει σε μεγάλα έργα, όπως η Ολυμπία Οδός και η Γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου. Παράλληλα, η Aktor Holdings συνεχίζει την επέκτασή της σε υποδομές, ενέργεια και real estate. Έχει προχωρήσει σε εξαγορές ακινήτων, επενδύσεις σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και νέες κατασκευές. Το οικονομικό της πλάνο περιλαμβάνει αύξηση κύκλου εργασιών στα 3,2 δισ. ευρώ έως το 2030. Η εξαγορά της Άκτωρ Παραχωρήσεις και η στρατηγική της Aktor θα κρίνουν τη μελλοντική δυναμική της στον κατασκευαστικό τομέα και τις υποδομές.
Η Attica Group κατέγραψε σημαντική αύξηση του κύκλου εργασιών της το 2024
Η Attica Group κατέγραψε σημαντική αύξηση του κύκλου εργασιών της το 2024, φτάνοντας τα €747,8 εκατ. από €588,3 εκατ. το 2023. Παρότι τα EBITDA ανήλθαν σε €96,3 εκατ. (€126,4 εκατ. το 2023), τα καθαρά κέρδη μειώθηκαν σε €17,5 εκατ., λόγω μη επαναλαμβανόμενων εξόδων ύψους €28,2 εκατ. που σχετίζονται με τη συγχώνευση της ΑΝΕΚ. Η εταιρεία συνεχίζει την ανανέωση του στόλου της, την πράσινη μετάβαση και την ψηφιοποίηση των δραστηριοτήτων της. Σημαντικές επενδύσεις ύψους €162 εκατ. πραγματοποιήθηκαν για την αγορά πλοίων, ξενοδοχειακές επεκτάσεις και περιβαλλοντικές αναβαθμίσεις. Το μεταφορικό έργο αυξήθηκε με 7,29 εκατ. επιβάτες (+12,3%) και 1,3 εκατ. Ι.Χ. (+25%). Παράλληλα, η εταιρεία απέκτησε δεύτερο ξενοδοχείο στη Νάξο και αύξησε τη συμμετοχή της στην ΕΤΑΝΑΠ. Για το 2025, η Attica Group στοχεύει στη βελτιστοποίηση των συνεργειών με την ΑΝΕΚ, στην περαιτέρω ψηφιοποίηση και στη βελτίωση της αποδοτικότητας των πλοίων.
Attica Bank: Νέο ιστορικό ρεκόρ κερδών στο δ’ τρίμηνο – Αύξηση 100% των EBITDA το 2024
Η Attica Bank κατέγραψε σημαντική αύξηση των EBITDA το 2024, τα οποία διπλασιάστηκαν στα €43,9 εκατ. από €21,9 εκατ. το 2023. Εξαιρώντας τη συνεισφορά της Παγκρήτιας Τράπεζας, τα EBITDA ανήλθαν σε €39,6 εκατ., σημειώνοντας άνοδο 81%. Τα επαναλαμβανόμενα λειτουργικά έσοδα αυξήθηκαν κατά 53% φτάνοντας τα €142,3 εκατ., ενώ χωρίς την Παγκρήτια διαμορφώθηκαν σε €111,9 εκατ. (+20%). Τα καθαρά έσοδα από τόκους αυξήθηκαν 44% ετησίως, ενώ τα καθαρά έσοδα από προμήθειες έφτασαν τα €19 εκατ. (+112%). Οι συνολικές καταθέσεις ανήλθαν στα €6,1 δισ., με δείκτη κάλυψης ρευστότητας 301%. Ο δείκτης μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων (NPE) μειώθηκε δραστικά σε 2,8% από 56,9% το 2023, ενώ η αύξηση μετοχικού κεφαλαίου ύψους €735 εκατ. ενίσχυσε την κεφαλαιακή επάρκεια της τράπεζας. Με νέες εκταμιεύσεις €2,29 δισ., η Attica Bank συνεχίζει τη στρατηγική τηςανάπτυξης και μείωσης των κόκκινων δανείων.
Dimand: Σημαντική αύξηση (€40 εκατ.) στα κέρδη προ φόρων το 2024
Η Dimand παρουσίασε σημαντική αύξηση κερδών προ φόρων στους μετόχους της, φτάνοντας τα €40 εκατ. το 2024 από €17 εκατ. το 2023 (+135%). Η Καθαρή Αξία Ενεργητικού (NAV) αυξήθηκε σε €180 εκατ., ενώ ενισχύθηκε η κεφαλαιακή διάρθρωση και η επενδυτική δραστηριότητα. Το συνολικό χαρτοφυλάκιο περιλαμβάνει 13 επενδυτικά έργα με εκτιμώμενη ακαθάριστη αξία ανάπτυξης €1,02 δισ. Η εταιρεία ολοκλήρωσε σημαντικές συναλλαγές, όπως η μεταβίβαση ακινήτων στη Θεσσαλονίκη και την Αθήνα, καθώς και η πώληση μετοχών σε επιχειρηματικό πάρκο. Για το 2025, η Dimand σχεδιάζει νέες αποεπενδύσεις, ανάπτυξη ακινήτων με ορίζοντα 2026-2030 και αξιοποίηση του Skyline. Εξετάζει νέες ευκαιρίες στον τομέα της ανάπτυξης και εκμετάλλευσης ακινήτων, αυτόνομα ή μέσω στρατηγικών συνεργασιών.
Διαβάστε ακόμη:
- Attica Bank: Εντυπωσιακή αύξηση 100% στα επαναλαμβανόμενα κέρδη
- Attica Group: Αύξηση τζίρου 27% στα €747,8 εκατ. το 2024
- Ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης – Κύπρου – Σε τι ελπίζει η Ελλάδα
- Οι τέσσερις «μνηστήρες» του TikTok και η προθεσμία της ByteDance