Καλημέρα σας κυρίες και κύριοι και καλή εβδομάδα. Σε αναταραχή το πολιτικό σκηνικό της χώρας, τα προωθούμενα νομοσχέδια της κυβέρνησης και ειδικά αυτό για τα ομόφυλα ζευγάρια, απειλούν τη συνοχή των κομμάτων. Το θέμα είναι να μην υπάρξουν αρνητικές συνέπειες σε άλλα μέτωπα και δη της οικονομίας και της πολιτικής σταθερότητας.

Ελληνική οικονομία: Υπαρκτές οι θετικές προοπτικές, αβεβαιότητα λόγω διεθνών μεταβολών και εσωτερικών προκλήσεων

*** Οι περισσότεροι αναλυτές και οικονομολόγοι, ξένοι κυρίως αλλά και έλληνες, δεν φείδονται θετικών διατυπώσεων για το μέλλον της ελληνικής οικονομίας κατά το τρέχον έτος, αλλά και για τα προσεχή 3-4 έτη, βασιζόμενοι σε μια σειρά από βάσιμους λόγους. Προειδοποιούν όμως ταυτόχρονα ότι οι μεταβαλλόμενες πολύ συχνά διεθνείς συνθήκες, αλλά και τα εσωτερικά διαρθρωτικά προβλήματα, καθώς και οι εσωτερικές αντιδράσεις, μπορεί να διαφοροποιήσουν άρδην το θετικό κλίμα και να εισαγάγουν και πάλι την ελληνική οικονομία σε εσωστρεφείς και αδιέξοδους κύκλους. Η οικονομία της Ελλάδας, περνώντας από τη βαθιά ύφεση το 2020 στην απότομη ανάκαμψη της διετίας 2021-2022, είδε το πραγματικό ΑΕΠ της να μεγεθύνεται και το 2023, με αποτέλεσμα να υπερκεράσει την Ευρωζώνη. Το γεγονός αυτό σαφώς είναι από μόνο του ενθαρρυντικό, αλλά χρειάζεται να διατηρηθεί, προκειμένου η χώρα να καλύψει την απόσταση που τη χωρίζει από την Ευρωζώνη σε όρους κατά κεφαλήν πραγματικού προϊόντος. Σύμφωνα με τα πρόσφατα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ και της Eurostat, ο πραγματικός ρυθμός μεγέθυνσης στο 9μηνο του 2023 διαμορφώθηκε στο 2,2% και ήταν ο έκτος υψηλότερος ανάμεσα στις χώρες της Ευρωζώνης. Στις πέντε πρώτες θέσεις ήταν χώρες της Ν. Ευρώπης, όπως η Μάλτα, η Ισπανία, η Κύπρος, η Πορτογαλία και η Κροατία, έχοντας επιδόσεις αντιστοίχως της τάξης του 6,5%, 2,6%, 2,5%, 2,3% και 2,3%. Στις πέντε τελευταίες -με εξαίρεση το Λουξεμβούργο και την Ιρλανδία- ήταν χώρες της Βορειας και Κεντρικής Ευρώπης, όπως η Εσθονία, η Λιθουανία, η Αυστρία, η Λετονία και η Φινλανδία με επιδόσεις αντίστοιχα της τάξης του -3,7%, -0,5%, -0,4%, -0,4% και -0,4%. Και με την Ευρωζώνη συνολικά στο 0,06%. Σύμφωνα με τη μέση εκτίμηση της αγοράς, το πραγματικό ΑΕΠ στην Ελλάδα εκτιμάται ότι ενισχύθηκε κατά 2,3% το 2023, ενώ για το 2024 προβλέπεται επιβράδυνση της ανάπτυξης στο 2,0%. Η προαναφερθείσα εκτίμηση για το 2024 είναι πιο συντηρητική από τις αντίστοιχες εκτιμήσεις της Κομισιόν (2,3%), του Προϋπολογισμού 2024 (2,9%) και της Τράπεζας της Ελλάδος (2,5%).

*** Παρά τη συνεχή πτώση του, το ποσοστό ανεργίας στην Ελλάδα εξακολουθεί να είναι το δεύτερο υψηλότερο ανάμεσα στις χώρες της Ευρωζώνης, με την Ισπανία στην πρώτη θέση. Σύμφωνα με τη μηνιαία έρευνα εργατικού δυναμικού της ΕΛΣΤΑΤ, το ποσοστό ανεργίας μειώθηκε στο 10,8% του εργατικού δυναμικού στο 11μηνο του 2023, από 12,4% το 2022. Παράλληλα, όμως, η απασχόληση ενισχύθηκε σε ετήσια βάση μόνο κατά 1,5% από 5,5% το 2022. Η μέση εκτίμηση της αγοράς για το ποσοστό ανεργίας στην Ελλάδα το 2023 διαμορφώνεται στο 11,1% (συντηρητική εκτίμηση βάσει των στοιχείων που έχουν δημοσιευτεί στο 11μηνο), ενώ για το 2024 προβλέπεται περαιτέρω συρρίκνωση στο 10,1%. Αρκεί βέβαια να αποκατασταθεί έστω και ελάχιστα η ροή χρήματος στην αγορά, προκειμένου να υπάρξουν και νέες θέσεις εργασίας.

*** Στο μέτωπο του πληθωρισμού, σαφώς βρισκόμαστε σε φάση αποκλιμάκωσης, κυρίως λόγω της πτώσης των τιμών των ενεργειακών αγαθών. Τα αγκάθια του τιμαρίθμου, όμως έχουν να κάνουν με τον πληθωρισμό στα τρόφιμα, που εξακολουθεί να είναι υψηλός, επιβαρύνοντας τον προϋπολογισμό των νοικοκυριών. Οι μόλις προ ημερών ανακοινώσεις της κυβέρνησης, κινούνται μεν σε θετική κατεύθυνση, αλλά μένει να φανεί η πραγματική επίπτωσή τους επί των τιμών στο ράφι, καθώς από πολλούς αμφισβητείται η αποτελεσματικότητά τους, παρά τις προθέσεις της κυβέρνησης να περιορίσει τουλάχιστον το φαινόμενο της ακρίβειας σε βασικά καταναλωτικά αγαθά. Σημαντικό στοιχείο αποτελεί επίσης το ότι, σύμφωνα με τη μέση εκτίμηση της αγοράς, αναμένεται αποκλιμάκωση του ελλείμματος τρεχουσών συναλλαγών και του λόγου δημοσίου χρέους προς το ΑΕΠ τα επόμενα χρόνια.

*** Όλα καλά μέχρι εδώ, ενώ υπάρχουν και άλλα θετικά, όπως η ανάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας και η καλή πορεία του Χρηματιστηρίου. Υπάρχουν όμως και εγγενή προβλήματα, άλλα μικρότερα και άλλα μεγαλύτερα. Η αναπτυξιακή δυναμική της οικονομίας αντιμετωπίζει περιορισμούς λόγω της μείωσης του οικονομικά ενεργού πληθυσμού και της υπογεννητικότητας, λόγω των χαμηλών ακόμα επενδύσεων, που εξακολουθούν να βασίζονται κατά ένα μεγάλο τους μέρος σε μη αναπτυξιακές επενδύσεις, ενώ προβλήματα χρόνια εμποδίζουν ακόμα και σήμερα την ανταγωνιστικότητα της οικονομίας. Επιπλέον κινδύνους για το 2024 συνιστούν μια πιθανή κλιμάκωση των εντάσεων στα πολεμικά μέτωπα Ουκρανίας και Μ. Ανατολής, μια μεγαλύτερη του αναμενομένου παραμονή των επιτοκίων στα τρέχοντα υψηλά επίπεδα λόγω μιας νέας έξαρσης του πληθωρισμού, όπως και η ασθενέστερη ανάκαμψη οικονομιών, που αποτελούν σημαντικούς εμπορικούς εταίρους μας. Αν υπάρξει δε και υστέρηση στην υλοποίηση του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, με ολοκληρωμένα σχέδια να μην προχωρούν για διάφορους λόγους, καθώς και επανάληψη των περυσινών φυσικών καταστροφών, γίνεται αντιληπτό ότι η νέα χρονιά, της οποίας τις πρώτες ημέρες διανύουμε, δεν θα είναι τόσο εύκολη όσο αυτή που έφυγε.

Η Ρωσία καταργεί το δολάριο στο εμπόριο σιτηρών – Ζήτησε από τους εταίρους της στην διευρυμένη ομάδα των BRICS να κάνουν το ίδιο

*** Σημαντικές εξελίξεις, που βάζουν φωτιά στο διεθνές εμπόριο, είχαμε την περασμένη εβδομάδα, τις οποίες τις καταγράψαμε μόνο σε λίγες γραμμές, καθώς η επικαιρότητα είχε και άλλες εξελίξεις και θέματ. Όμως, ένα γεγονός όπως αυτό που επηρεάζει δεκάδες πλούσιες και φτωχότερες χώρες και σχετίζεται με το εμπόριο σιτηρών, δε μπορεί να μην προκαλεί την προσοχή της διεθνούς κοινότητας, καθώς αλλάζουν οι όροι του παιχνιδιού ριζικά. Η Ρωσία, όπως πρώτα εδώ διαβάσατε, ζήτησε επιτακτικά από τους εταίρους της στην διευρυμένη πλέον ομάδα των BRICS, να εγκαταλειφθεί άμεσα το δολάριο ως νόμισμα στο εμπόριο σιτηρών και οι μεταξύ τους αγοραπωλησίες σιτηρών και οι συναλλαγές να διενεργούνται με τα εθνικά τους νομίσματα! Ήδη, σύμφωνα με πληροφορίες, μεγάλα φορτία και παραγγελίες μεταξύ αυτών των χωρών, γίνονται με τα εθνικά τους νομίσματα, ανατρέποντας τις συνθήκες δεκαετιών. Μάλιστα, ενόψει των ολοένα και επιταχυνόμενων συζητήσεων, για την καθιέρωση ενός άλλου ενιαίου νομίσματος από τη δική τους τράπεζα, στην οποία έχει αναφερθεί διεξοδικά η στήλη, το γεγονός αυτό προκαλεί έντονους προβληματισμούς στην “απέναντι ομάδα χωρών” που υποστηρίζουν το δολάριο. Η πανίσχυρη Ρωσική Ένωση Εξαγωγέων Σιτηρών (Rusgrain Union) έχει δημιουργήσει τη δική της πλατφόρμα συναλλαγών και θα εμπορεύεται τα σιτηρά χωρίς να χρησιμοποιεί το δολάριο, εξουδετερώνοντας την νομισματική κυριαρχία των ΗΠΑ.

*** Σύμφωνα με εκτιμήσεις της Ένωσης Rusgrain, οι πέντε χώρες BRICS στο τέλος του 2023 παρήγαγαν συνολικά 1,17 δισεκατομμύρια τόνους σιτηρών ετησίως (42% της παγκόσμιας παραγωγής) και κατανάλωσαν 1,1 δισεκατομμύρια τόνους (40% της παγκόσμιας κατανάλωσης). Μετά την είσοδο και νέων χωρών, η παραγωγή σιτηρών του ομίλου θα ανέλθει σε 1,23 δισεκατομμύρια τόνους ετησίως (44% του κόσμου) και η κατανάλωση θα πλησιάσει την παραγωγή, δηλαδή 1,22 δισεκατομμύρια τόνους (επίσης 44%). Στατιστικά, δηλαδή, το 25% του παγκόσμιο εμπορίου σιταριού είναι ρωσικό. Αλλά και οι άλλες ισχυρές χώρες των BRICS έχουν σημαίνοντα ρόλο στην παγκόσμια παραγωγή. Το 25% του εμπορίου καλαμποκιού είναι βραζιλιάνικο καλαμπόκι. Στη σόγια, το 58% του παγκόσμιου εμπορίου είναι βραζιλιάνικη παραγωγή. Η Κίνα είναι ο μεγαλύτερος αγοραστής καλαμποκιού και σιταριού, η Αίγυπτος είναι ο μεγαλύτερος εισαγωγέας σιταριού, με 12 εκατομμύρια τόνους ετησίως. Τώρα προστέθηκε η Σαουδική Αραβία, ο κύριος αγοραστής κριθαριού. Τα κράτη μέλη των BRICS αντιπροσωπεύουν ένα τεράστιο μέρος, και σε ορισμένες περιπτώσεις περισσότερο από το ήμισυ της αγοράς για αυτά τα γεωργικά προϊόντα. Ουσιαστικά, πρόκειται για τη δημιουργία της δικής τους πλατφόρμας συναλλαγών με διακανονισμούς σε οποιοδήποτε από τα νομίσματα των χωρών BRICS και στο μέλλον – σε ειδικό νόμισμα εκκαθάρισης στη Ρωσία ή σε μια από τις χώρες με ισχυρό χρηματοπιστωτικό σύστημα και ελεύθερα μετατρέψιμο νόμισμα εκτός από το δολάριο.
Επισημαίνω ότι η ομάδα των BRICS – που περιλαμβάνει τη Βραζιλία, τη Ρωσία, την Ινδία, την Κίνα και τη Νότια Αφρική – πρόσθεσε στις τάξεις της τους καθαρούς εισαγωγείς σιτηρών Αίγυπτο, Αιθιοπία, Ιράν, Σαουδική Αραβία και Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα (ΗΑΕ) το 2024, σχεδόν εξισώνοντας την παραγωγή και την κατανάλωση σιτηρών εντός της ομάδας.

«Σφήνα» σε μεγάλα έργα από τους μικρότερους κατασκευαστές, μέσω κοινοπραξιών – Διεκδικούν ολοένα και μεγαλύτερο μερίδιο

*** Διεκδικώντας ολοένα και μεγαλύτερα μερίδια από την πίτα των μεγάλων, μεσαίων και μικρότερου προϋπολογισμού δημοσίων έργων, οι μεσαίες και μικρότερου μεγέθους κατασκευαστικές εταιρείες έχουν επιλέξει – πέραν των επίσημων αιτημάτων τους, να αλλάξει το ισχύον καθεστώς συμμετοχής στις προκηρύξεις – την τακτική της δημιουργίας κοινοπραξιών, προκειμένου να έχουν και δικαίωμα συμμετοχής και τύχη στις τελικές επιλογές αναδόχων. Τελευταίο παράδειγμα αποτέλεσαν δύο σημαντικά έργα που δημοπρατήθηκαν προς το τέλος Δεκεμβρίου, η επέκταση της Ιόνιας Οδού στο τμήμα Ιωάννινα-Κακαβιά και η κατασκευή του οδικού άξονα Λαμία-Καρπενήσι. Για το μεν πρώτο έργο προσφορές έδωσαν οι: ΑΒΑΞ, ΤΕΡΝΑ, ΜΕΤΚΑ-ΑΚΤΩΡ και ΔΟΜΙΚΗ ΚΡΗΤΗΣ-ΕΚΤΕΡ-ΤΕΝΑ-ΕΡΕΤΒΟ-ΜΕΣΟΓΕΙΟΣ-ΟΔΟΣ. Αντίστοιχα για το Μακρακώμη-Τυμφρηστός οι: ΑΒΑΞ, ΤΕΡΝΑ, ΜΕΤΚΑ-ΑΚΤΩΡ, ΤΕΚΑΛ-TRACE-ΕΛΙΚΑ και ΔΟΜΙΚΗ ΚΡΗΤΗΣ-ΕΚΤΕΡ-ΤΕΝΑ-ΕΡΕΤΒΟ-ΜΕΣΟΓΕΙΟΣ-ΟΔΟΣ.

*** Το έργο Ιωάννινα – Κακαβιά συνολικού προϋπολογισμού 310 εκατ. ευρώ, είναι μήκους 70 χλμ και αποτελεί οδικό τμήμα του Δυτικού Άξονα. Είναι η συνέχεια της Ιόνιας Οδού από τα Ιωάννινα προς τα ελληνοαλβανικά σύνορα στην περιοχή της Κακαβιάς, διασχίζοντας τον νομό Ιωαννίνων. Ο άξονας αυτός θεωρείται ως ο δυτικότερος κάθετος άξονας της Εγνατίας Οδού και εντάσσεται στο κεντρικό Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών της χώρας. Είναι έργο ιδιαίτερης σημασίας για την Ήπειρο, τη Δυτική Ελλάδα, αλλά και τη Νοτιοανατολική Ευρώπη, καθώς πρόκειται να αναβαθμίσει τις προοπτικές μεταξύ της Ελλάδας και των χωρών των Νοτιοδυτικών Βαλκανίων, στους τομείς των μεταφορών, του εμπορίου, του τουρισμού και των logistics. Στα σημαντικά οφέλη περιλαμβάνονται επίσης η εξυπηρέτηση του αεροδρομίου των Ιωαννίνων, καθώς και του κύριου όγκου της κυκλοφορίας μεταξύ Αλβανίας – Ελλάδας

*** Όσον αφορά το μεγάλο τμήμα του οδικού άξονα Λαμία-Καρπενήσι, Μακρακώμη-Τυμφρηστός, η εκτιμώμενη αξία του, χωρίς ΦΠΑ, ανέρχεται σε 161,29 εκατ. ευρώ. Η διάρκεια του έργου ανέρχεται σε 57 μήνες. Η χρηματοδότηση του έργου θα γίνει από εθνικούς πόρους,ενώ υπάρχει πιθανότητα να χρηματοδοτηθεί από διαρθρωτικά προγράμματα της Ε.Ε. Αντικείμενο του διαγωνισμού είναι η μελέτη και η κατασκευή του έργου “Οδικός Άξονας Λαμία – Καρπενήσι, τμήμα Σύνδεση πέρατος παράκαμψης Μακρακώμης με ανατολικό μέτωπο Σήραγγας Τυμφρηστού” μήκους 30 km. Η αφετηρία του έργου είναι το πέρας του ανατολικού μετώπου της υφιστάμενης Σήραγγας Τυμφρηστού, ενώ το πέρας του είναι το δυτικό όριο της κατασκευασθείσας παράκαμψης Μακρακώμης.

Αισιοδοξία Μητσοτάκη για το πρόγραμμα «Κωνσταντίνος Δοξιάδης» για τους όρους δόμησης πανελλαδικά

*** Διάβασα με προσοχή, όπως και κάθε Κυριακή, τις διαδικτυακές εξαγγελίες και αναγγελίες δημοσιοποίησης σημαντικών κυβερνητικών αποφάσεων, που έχουν ευρύτατο αντίκτυπο στην κοινωνία, αλλά και στην οικονομία. Και στάθηκα ιδιαίτερα σε όσα ανέφερε για ένα φιλόδοξο πρόγραμμα, που ενδιαφέρει εκατοντάδες και χιλιάδες συμπολίτες μας και μακάρι να τρέξει όσο γίνεται πιο γρήγορα, για να σταματήσει αυτό το μπάχαλο με τις πολεοδομίες και το ελλιπές κτηματολόγιο-αφήνω στην άκρη σήμερα το ανύπαρκτο περιουσιολόγιο. Και αντιγράφω αυτολεξεί όσα ανέφερε ο πρωθυπουργός για το θέμα αυτό στην ανάρτησή του:

“… ξεχωρίζω το πρόγραμμα «Κωνσταντίνος Δοξιάδης», με βάση το οποίο όλη η επικράτεια θα αποκτήσει επιτέλους σύγχρονα πολεοδομικά σχέδια -μια εκκρεμότητα που απασχολεί εκατομμύρια πολίτες και δυστυχώς διαρκεί έναν ολόκληρο αιώνα! Τώρα, όμως, με χρηματοδότηση που ξεπερνά τα 400 εκ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης, δρομολογείται η σύνταξη ειδικών και τοπικών πολεοδομικών σχεδίων σε όλη την επικράτεια, που σημαίνει ότι θα καθοριστούν οριστικά οι χρήσεις γης, οι όροι δόμησης -εντός αλλά και εκτός σχεδίου- και φυσικά οι προστατευόμενες ζώνες κάθε περιοχής. Έτσι, θα λυθεί πια και το πρόβλημα του χαρακτηρισμού των δημοτικών δρόμων, κάτι που απασχολεί επί χρόνια ειδικά την ελληνική περιφέρεια. Είναι μία καίρια μεταρρύθμιση με αναπτυξιακό πρόσημο, καθώς απελευθερώνει ουσιαστικά τη νόμιμη δόμηση σε όλη την επικράτεια, τονώνει τις κατασκευές, ενισχύει την τοπική απασχόληση, αλλά και απεγκλωβίζει χιλιάδες ιδιοκτήτες από ένα γκρίζο καθεστώς αβεβαιότητας, δίνοντας προοπτική και πρόσθετη αξία στις περιουσίες τους», ανέφερε ο κ. Μητσοτάκης. Και προσέθεσε: «Και, φυσικά, όλα αυτά πια θα γίνονται με συγκεκριμένους κανόνες και με απαράβατη προτεραιότητα τον σεβασμό του περιβάλλοντος. Αξίζει να τονιστεί η μεγάλη καινοτομία της συγκεκριμένης παρέμβασης: η χρήση δηλαδή της τεχνολογίας για να εντοπίζεται σε πραγματικό χρόνο οτιδήποτε αυθαίρετο χτίζεται στην ελληνική επικράτεια».

Ενδιαφέρουν

*** Με σταθερά βήματα και χωρίς υπερβολές και ανούσιες εξάρσεις, η χρηματιστηριακή αγορά χτίζει τις προϋποθέσεις για υψηλότερα επίπεδα. Κρίσιμο στοιχείο, θα το ξαναπώ, η αύξηση της συμμετοχής των ξένων, ώστε να ενισχυθεί και ο τζίρος.

*** Έρχονται παρουσιάσεις, εδώ και εκτός, οπότε λογικά το ενδιαφέρον θα αναθερμανθεί, καθώς υπάρχει και το μέτωπο της Πειραιώς. Ρευστότητα υπάρχει στα χαρτοφυλάκια, αλλά φυσιολογικά υπάρχουν και οι αναθεωρήσεις στόχων και οι νέες επιλογές.

*** Σε δοκιμασία έχει υπεισέλθει η κυβέρνηση και η συνοχή της, εξαιτίας του νομοσχεδίου για τα ομόφυλα ζευγάρια. Θυμάστε τι σας έλεγα προ διμήνου, ότι η στάση της Εκκλησίας θα σκληρύνει επικίνδυνα; Υπάρχει, όμως, μία διάχυτη εντύπωση, ότι πολλοί βουλευτές (όλων των τάσεων και επιρροών) απλώς βρήκαν χρυσή ευκαιρία να διαφοροποιηθούν και να στείλουν ο καθένας το δικό του μήνυμα…

*** Είμαστε μακριά ακόμα από την πιθανή αναβάθμιση της πιστοληπτικής αξιολόγησης του δημοσίου και του ιδιωτικού τομέα, στοιχείο που θα βελτιώσει τη φήμη την αξιοπιστία της ελληνικής οικονομίας.Όπως μακριά βρίσκεται και η αναβάθμιση του Χρηματιστηρίου. Για το λόγο αυτό καλόν είναι οι προτέχοντες των πραγμάτων, να ανακρούσουν πρύμναν. Έχουμε πολύ δρόμο ακόμα…

*** Σε έκδοση Κοινού Ομολογιακού Δανείου, πενταετούς διάρκειας, ύψους έως 200 εκατ. ευρώ, προχωρά η Autohellas. Έναρξη της Δημόσιας Προσφοράς μεθαύριο Τετάρτη 17 Ιανουαρίου και λήξη Παρασκευή 19 Ιανουαρίου. Ο Όμιλος Autohellas αποτελεί σήμερα τον μεγαλύτερο ελληνικό όμιλο στις υπηρεσίες και στην εμπορία αυτοκινήτου, σε επίπεδο συνόλου ενεργητικού και κύκλου εργασιών, με τις δραστηριότητές του να καλύπτουν τους πυλώνες της: α) Ενοικίασης Αυτοκινήτων (Βραχυχρόνια και Μακροχρόνια Μίσθωση) στην Ελλάδα, β) Εμπορίας αυτοκινήτων (Εισαγωγή/ Διανομή/Λιανική Πώληση) στην Ελλάδα και γ) Διεθνούς Δραστηριότητας (Βραχυχρόνια και Μακροχρόνια Μίσθωση / Εμπορία Αυτοκινήτων). Η δραστηριότητα της ενοικίασης αυτοκινήτων επεκτείνεται μέσω θυγατρικών σε επιπλέον οκτώ (8) χώρες: την Πορτογαλία, τη Βουλγαρία, την Κύπρο, τη Ρουμανία, τη Σερβία, το Μαυροβούνιο, την Κροατία και την Ουκρανία. Σήμερα ο Όμιλος διαχειρίζεται στόλο που ξεπερνά τα 57.000 οχήματα και διαθέτει δίκτυο με περισσότερα από 160 σημεία εξυπηρέτησης διεθνώς (χωρίς να προσμετράται το δίκτυο των αντιπροσώπων), 50 εκ των οποίων βρίσκονται στα μεγαλύτερα αεροδρόμια των χωρών στις οποίες δραστηριοποιείται.

*** Τεράστια η θητεία του στον όμιλο και η συμβολή του σε όλο τον ασφαλιστικό κλάδο. Ο Χρήστος Γεωργακόπουλος αποχωρεί από τη θέση του Διευθύνοντος Συμβούλου μετά από 46 έτη ως Διευθύνων Σύμβουλος της Ευρωπαϊκής Πίστης και πρόσφατα της Allianz Ευρωπαϊκή Πίστη, γεγονός που τον καθιστά τον μακροβιότερο Διευθύνοντα Σύμβουλο στον χώρο της ασφάλισης στην Ελλάδα. Ο Βασίλης Χριστίδης αναλαμβάνει τη θέση του Διευθύνοντος Συμβούλου στην Allianz Ευρωπαϊκή Πίστη και ο Χρήστος Γεωργακόπουλος αναλαμβάνει τη θέση του Αντιπροέδρου του Διοικητικού Συμβουλίου.

*** Τα μισά (!!!) είναι “μαύρα”. Σύμφωνα με την ΑΑΔΕ το ποσό που δηλώθηκε στην εφορία στο δεκάμηνο Ιανουαρίου – Οκτωβρίου του 2023 από τους ιδιοκτήτες που δραστηριοποιούνται στη βραχυχρόνια μίσθωση αυξήθηκε κατά 33% από 510 εκατ. ευρώ σε 677,483 εκατ. ευρώ. Ποσό το οποίο υπολείπεται σημαντικά από τις εκτιμήσεις παραγόντων της αγοράς όπως της Grant Thornton, που υπολογίζεται την τουριστική δαπάνη στις βραχυχρόνιες μισθώσεις στα 1,38 δισ. ευρώ. Αντιλαμβάνεστε ότι εδώ συμβαίνει αυτό που γνωρίζουν όλοι, εκτός από το…υπουργείο Οικονομίας και τις Εφορίες. Η διαφορά μεταξύ δηλωθέντων εισοδημάτων και εκτιμήσεων υπάρχει, γιατί τα «μαύρα» .

*** *** Μια ακόμη επιτυχημένη χρονιά δυναμικής ανάπτυξης ολοκληρώθηκε για την AEGEAN, η οποία προσέφερε 18,5 εκατ. θέσεις το 2023, αυξημένες κατά 3,1 εκατ. συγκριτικά με το 2022, ενώ μετέφερε 15,5 εκατ. επιβάτες, αυξημένους κατά 3,2 εκατ., επιτυγχάνοντας αύξηση της τάξεως του 26% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος και καταγράφοντας νέο ιστορικό υψηλό. Ειδικότερα, στο δίκτυο εξωτερικού η AEGEAN προσέφερε 11,1 εκατ. θέσεις, περισσότερες κατά 2,2 εκατ. σε σχέση με το 2022. Αντίστοιχα, η εταιρεία μετέφερε 9,2 εκατ. επιβάτες, σημειώνοντας αύξηση κατά 29% συγκριτικά με το 2022. Αυξημένη κατά 22% εμφανίστηκε και η επιβατική κίνηση εσωτερικού, αποτυπώνοντας τη θετική επίπτωση της αυξημένης διασυνδεσιμότητας των νησιών μέσω Αθήνας, λόγω της διεύρυνσης του δικτύου εξωτερικού, αλλά και της δυναμικής ανάκαμψης της οικονομίας. Συνολικά, η μέση πληρότητα πτήσεων βελτιώθηκε σε 83,4% από 79,4% το 2022. Η διεύρυνση του δικτύου της AEGEAN, που ξεπέρασε τους 180 προορισμούς σε 49 χώρες, προσθέτοντας περισσότερους από 30 νέους προορισμούς εξωτερικού την καλοκαιρινή περίοδο, και ιδιαίτερα τη χειμερινή, αλλά και η αύξηση της προσφερόμενης χωρητικότητας με σχεδόν 2,2 εκατ. περισσότερες διαθέσιμες θέσεις εξωτερικού συγκριτικά με το 2022, συνέβαλαν στην ισχυρή δυναμική της ανάπτυξη και την επιτυχία που καταγράφηκε.

ΚΟΥΙΖ 1: Σε ποια τράπεζα υπάρχει μεγάλος αναβρασμός μεταξύ των υπαλλήλων της και ειδικά όσων αμείβονται πάνω από το μέσο όρο και γιατί;

ΚΟΥΙΖ 2: Σε ποιο κόμμα «ψάχνονται» να βρουν ποιος επιχειρηματίας άνοιξε γραμμή χρηματοδότησης αντίπαλης τάσης της προεδρικής; Μη βιαστείτε, δεν είναι τόσο προφανές όσο νομίζετε…

ΚΟΥΙΖ 3: Μόνο άντρες νομίζετε ότι έχουν…πυροσβεστικές ικανότητες; Πρόσφατες ολοστρόγγυλες ιστορίες αποδεικνύουν το αντίθετο… Αφήστε δε όταν πρόκειται για “αγαπησιάρικες” ιστορίες, που κινδυνεύουν να κλείσουν όχι μόνο σπίτια, αλλά ενίοτε και να γκρεμίσουν πολιτικές συμφωνίες…

Αυτά και σήμερα κυρίες μου και κύριοι. Σας εύχομαι μια καλή, δημιουργική και αποδοτική εβδομάδα. Την καλημέρα μου!

Διαβάστε ακόμη: