search

ΑΓΟΡΕΣ

UBS: Αναθεωρεί προς τα πάνω τις προβλέψεις για το ΑΕΠ το 2022- Στο 6,4% από 5,7%

Αναθεωρεί προς τα πάνω την εκτίμηση της για το ελληνικό ΑΕΠ η UBS και προβλέπει ότι ο ρυθμός μεγέθυνσης της ελληνικής οικονομίας θα κλείσει στο 6,4% το 2022, έναντι 5,7% που ήταν η…

UBS

Αναθεωρεί προς τα πάνω την εκτίμηση της για το ελληνικό ΑΕΠ η UBS και προβλέπει ότι ο ρυθμός μεγέθυνσης της ελληνικής οικονομίας θα κλείσει στο 6,4% το 2022, έναντι 5,7% που ήταν η προηγούμενη της πρόβλεψη. Οι λόγοι της αναθεώρησης σύμφωνα με την ελβετική τράπεζα είναι δύο. Πρώτον, η ισχυρότερη διαδοχική αύξηση του ΑΕΠ το β’ τρίμηνο του 2022 συνεπάγεται μεταφορά ανάπτυξης κατά 620 μονάδες βάσης για το 2022. Δεύτερον, τα οικονομικά στοιχεία του γ΄ τριμήνου παρέμειναν αρκετά εύρωστα: τόσο η εγχώρια παραγωγή όσο και οι λιανικές πωλήσεις σημείωσαν σημαντική άνοδο τον Ιούλιο-Αύγουστο σε σχέση με το β΄ τρίμηνο.

Η ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας

Το ίδιο μήνυμα μεταφέρουν και τα στοιχεία σε ετήσια βάση: ο κύκλος εργασιών των επιχειρήσεων αυξήθηκε κατά 50,1% σε ετήσια βάση τον Ιούλιο-Αύγουστο (β΄τρίμηνο 44,7% σε ετήσια βάση) και η αύξηση των πιστώσεων επίσης επιταχύνθηκε (6,1% σε ετήσια βάση τον Σεπτέμβριο έναντι 4,2% ετησίως τον Ιούνιο).

Τα διαθέσιμα στοιχεία για το 4ο τρίμηνο υποδηλώνουν υποχώρηση της δυναμικής: η επιχειρηματική εμπιστοσύνη υποχώρησε απότομα στα επίπεδα των αρχών του 2021, και πτωτικά κινείται και ο δείκτης PMI .

«Προβλέπουμε τώρα αύξηση του ΑΕΠ κατά 2,5% για την Ελλάδα το 2023» σημειώνει η UBS «κυρίως λόγω της στασιμότητας στην Ευρωζώνη. Προβλέπουμε ανάκαμψη σε 3,5% το 2024.»

Υπάρχουν δύο βασικά χαρακτηριστικά των ελληνικών μακροοικονομικών μεγεθών που θα μπορούσαννα συμβάλουν στη διατήρηση της ανάπτυξης, εξηγεί η ελβετικη τράπεζα. Πρώτον, η Ελλάδα βρίσκεται σε προχωρημένο στάδιο απορρόφησης των πόρων από το ευρωπαϊκό Ταμείο Ανάκαμψης, στηριζόμενη στο πρόγραμμα Ελλάδα 2.0: Η Ελλάδα εξασφάλισε προκαταβολή το Αύγουστο του 2021 και έχει ήδη υποβάλει το αίτημα για τη δεύτερη πληρωμή. Αυτά τα κεφάλαια θα ανέλθουν συνολικά σε 11 δισ. ευρώ από τα 30,5 δισ. ευρώ που είναι διαθέσιμα. Η Ελλάδα έχει ήδη δρομολογήσει έργα αξίας 13,5 δισ. ευρώ, που θα χρηματοδοτηθούν από τα ευρωπαϊκά κονδύλια και επενδυτικά έργα αξίας 8,2 δισ. ευρώ, τα οποία θα χρηματοδοτηθούν εν μέρει από δάνεια του ΤΑΙΠΕΔ. Το πρόγραμμα Ελλάδα 2.0 θα μπορούσε να ενισχύσει το ΑΕΠ κατά 2 ποσοστιαίες μονάδες το 2023, σύμφωνα με τις κυβερνητικές εκτιμήσεις. Δεύτερον, ενώ τα ελληνικά νοικοκυριά δέχονται πιέσεις στα εισοδήματά τους από τον υψηλό πληθωρισμό, υπάρχουν οι ακόλουθοι ελαφρυντικοί παράγοντες το 2023:

α) η αγορά εργασίας (η απασχόληση είναι η υψηλότερη από τις αρχές του 2011)

β) η συνεχιζόμενη δημοσιονομική στήριξη (στο προσχέδιο του προϋπολογισμού καταγράφονται μέτρα στήριξης αξίας 13 δισ. ευρώ ή περίπου 5,7% του ΑΕΠ για την ηλεκτρική ενέργεια και το φυσικό αέριο)

γ) προγραμματισμένες αυξήσεις στις συντάξεις κατά 7%

δ) πιθανή αύξηση του κατώτατου μισθού τον Μάιο του 2023 (μετά από μια αύξηση κατά 10% σε δύο στάδια το 2022)

ε) τα νοικοκυριά έχουν ακόμα 10% του ΑΕΠ αποταμιεύσεις σε καταθέσεις διαθέσιμες για να καταφύγουν σε αυτές.

Η πορεία του πληθωρισμού

Ο πληθωρισμός είναι πιθανό να έχει φθάσει στο σημείο κορύφωσης τον Σεπτέμβριο, καθώς η προκαταρκτική μέτρηση του ΔΤΚ στην Ελλάδα δείχνει ότι έχει υποχωρήσει στο 9,8% σε ετήσια βαση τον Οκτώβριο από 12,1% τον Σεπτέμβριο.

Καθώς ο δομικός πληθωρισμός ήταν πολύ υποτονικός στην Ελλάδα (4,9% τον Σεπτέμβριο) και οι επιδράσεις των τιμών της ενέργειας/ τροφίμων θα πρέπει να γίνουν αποπληθωριστικές, αναμένουμε, λένε οι αναλυτές της UBS, ότι ο πληθωρισμός θα μειωθεί με ταχείς ρυθμούς από περίπου 10% κατά μέσο όρο το 2022 σε περίπου 4% το 2023 και στη συνέχεια σε 2% το 2024.

Πρωτογενές πλεόνασμα στον προϋπολογισμό το επόμενο έτος

Η εκτέλεση του προϋπολογισμού παραμένει πολύ ισχυρή στην Ελλάδα το 2022: το πρωτογενές δημοσιονομικό ισοζύγιο κατέγραψε ένα μικρό πλεόνασμα 37 εκατ. ευρώ την περίοδο Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου. Ένα μεγάλο μέρος της υπεραπόδοσης των φορολογικών εσόδων προέρχεται από τον ΦΠΑ και τους φόρους εισοδήματος. Η τρέχουσα εκτέλεση με χαμηλότερο ρυθμό των ενεργειακών επιδοτήσεων για το Νοέμβριο-Δεκέμβριο αυξάνει την πιθανότητα το πρωτογενές δημοσιονομικό έλλειμμα να είναι χαμηλότερο από τον στόχο της κυβέρνησης
του -1,7% του ΑΕΠ.

Η ελληνική κυβέρνηση προβλέπει ότι το πρωτογενές ισοζύγιο θα κινηθεί σε πλεόνασμα 0,7% του ΑΕΠ το 2023. Ο βασικός κίνδυνος, κατά την άποψή μας, σημειώνει η UBS, είναι ότι δεν υπάρχει αρκετός δημοσιονομικός χώρος (1 δισ. ευρώ) για να καλύψει πρόσθετη ζήτηση δαπανών/ή ένα έλλειμμα στα έσοδα. «Οι προβλέψεις μας είναι λίγο πιο αισιόδοξες,» τονίζουν οι αναλυτές της ελβετικής τράπεζας,«δεδομένων των παραδοχών μας για την ανάπτυξη.»

Δημόσιο χρέος

Όσον αφορά το δημόσιο χρέος εκτιμούν ότι θα μπορούσε να μειωθεί στο 159% του ΑΕΠ το 2023, μετά από 167% του ΑΕΠ που θα διαμορφωθεί το 2022. Το Υπουργείο Οικονομικών σχεδιάζει να εκδώσει ομόλογα αξίας 8 δισ. ευρώ το επόμενο έτος, που είναι στα ίδια επίπεδα με αυτά που έχει αντλήσει η Ελλάδα μέχρι στιγμής το 2022. Στοχεύει επίσης να αποπληρώσει δάνεια αξίας 2,7 δισ. ευρώ από το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας στις αρχές του 2023.

Η κυβέρνηση έχει καταθέσεις ύψους 33 δισ. ευρώ περίπου στην Τράπεζα της Ελλάδος. Για το 2024, προβλέπει ότι η Ελλάδα θα επιστρέψει σε επίπεδο πρωτογενούς πλεονάσματος ύψους 1,5% του ΑΕΠ και το δημόσιο χρέος να μειωθεί περαιτέρω στο 152% του ΑΕΠ. Το επόμενο ορόσημο για τις αγορές είναι ο χρόνος μιας πιθανής αναβάθμισης της πιστοληπτικής ικανότητας της Ελλάδας σε επενδυτική βαθμίδα.

«Δεδομένης της εγγύτητας των εκλογών του Ιουλίου 2023», καταλήγουν οι αναλυτές «πιστεύουμε ότι οποιαδήποτε αναβάθμιση της πιστοληπτικής ικανότητας θα μπορούσε να συμβεί το νωρίτερο το δεύτερο εξάμηνο του 2023.»

Διαβάστε ακόμη: