Ένα έργο στρατηγικής σημασίας για ολόκληρη τη Νοτιοανατολική Ευρώπη μπαίνει στην τελική ευθεία. Όπως ανακοίνωσε ο Ευρωπαίος Επίτροπος για τις Βιώσιμες Μεταφορές και τον Τουρισμό, Απόστολος Τζιτζικώστας, τον Νοέμβριο θα υπογραφεί στις Βρυξέλλες το σύμφωνο συνεργασίας Ελλάδας – Βουλγαρίας – Ρουμανίας – Κομισιόν για τη δημιουργία του κάθετου άξονα υποδομών που θα ενώνει τις τρεις χώρες.

Ο κ. Τζιτζικώστας χαρακτήρισε το έργο «απόλυτη, πρώτη προτεραιότητα» για την Ευρωπαϊκή Ένωση, τονίζοντας ότι πρόκειται για την «επιτομή των διασυνοριακών προγραμμάτων υποδομών». Ο άξονας θα είναι σιδηροδρομικός και οδικός, περιλαμβάνοντας σύγχρονους αυτοκινητόδρομους και δίκτυα ταχείας κυκλοφορίας τρένων, τα οποία θα ενώσουν το Αιγαίο με τον Εύξεινο Πόντο και τη Μαύρη Θάλασσα.

Η συμφωνία προβλέπει σφιχτά χρονοδιαγράμματα και διακριτή ευθύνη κάθε χώρας για τα τμήματα που της αναλογούν, με στόχο την ολοκλήρωση του έργου σε πολλαπλά στάδια. Ο Επίτροπος τόνισε ότι ήδη από την πρώτη ημέρα ανάληψης των καθηκόντων του κάλεσε τους τρεις υπουργούς Μεταφορών σε σύσκεψη συντονισμού στις Βρυξέλλες, ώστε να προχωρήσουν άμεσα οι αναβαθμίσεις και οι νέες χαράξεις του άξονα.

Στρατηγική και εμπορική διάσταση

Ο νέος ευρωπαϊκός διάδρομος θα συνδέει ανατολικά τη Μολδαβία και την Ουκρανία, ενώ δυτικά θα ενώνεται με την υπόλοιπη Ευρώπη, προσφέροντας έναν ενιαίο εμπορικό διάδρομο μεταφορών από τα ελληνικά λιμάνια έως το κέντρο της ΕΕ.

«Η προοπτική για την Ελλάδα είναι τεράστια», τόνισε ο Επίτροπος, εξηγώντας ότι τα λιμάνια της χώρας μας θα λειτουργήσουν ως πύλες εισόδου για όλη την Ευρώπη. Ουσιαστικά, όπως είπε, «όλο το εμπόριο θα μπορεί να εκτελείται από την Ελλάδα προς το κέντρο της Ευρώπης αλλά και ανατολικά έως τη Μολδαβία και την Ουκρανία».

Πέρα από την εμπορική αξία, ο κ. Τζιτζικώστας υπογράμμισε και τη στρατιωτική σημασία του έργου, καθώς θα ενισχύσει την κινητικότητα στρατευμάτων και βαρέως εξοπλισμού σε περίπτωση κρίσης. «Η Ευρώπη πρέπει να αναπτύξει τις υποδομές που θα επιτρέπουν την ταχεία μεταφορά στρατιωτικών δυνάμεων», ανέφερε, συνδέοντας το έργο με τη νέα ευρωπαϊκή αρχιτεκτονική ασφάλειας που διαμορφώνεται υπό το βάρος των γεωπολιτικών εξελίξεων.

Η Θεσσαλονίκη στο επίκεντρο

Κεντρικό ρόλο στο σχέδιο κατέχει η Θεσσαλονίκη, που θα αποτελέσει το νότιο άκρο του κάθετου άξονα και σημείο σύνδεσης με το Βουκουρέστι. Σύμφωνα με τον Επίτροπο, η πόλη «θα αποκτήσει έναν κρίσιμο κόμβο σύνδεσης με την υπόλοιπη Ευρώπη, όχι μόνο για εμπορικούς και αμυντικούς λόγους, αλλά και για τον τουρισμό».

«Οι πολίτες και οι επισκέπτες θα μπορούν να χρησιμοποιούν τον άξονα για να ταξιδεύουν εύκολα από τη Θεσσαλονίκη προς την Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη», είπε χαρακτηριστικά, αναδεικνύοντας τον πολλαπλό ρόλο του έργου ως μοχλού ανάπτυξης για τις μεταφορές, τον τουρισμό και την περιφερειακή οικονομία.

Η χρηματοδότηση του έργου θα προέλθει από ευρωπαϊκούς και εθνικούς πόρους, με στόχο να εξασφαλιστεί σταθερότητα και ταχύτητα υλοποίησης. Το νέο δίκτυο αναμένεται να αποτελέσει πρότυπο ευρωπαϊκής συνεργασίας σε μια κρίσιμη γεωστρατηγική ζώνη, καθιστώντας την Ελλάδα πύλη διασύνδεσης τριών ηπείρων.

Διαβάστε ακόμη: