Σοβαρή αύξηση στον αριθμό των θυμάτων από τροχαία δυστυχήματα καταγράφεται τα τελευταία χρόνια, σύμφωνα με στοιχεία που παρουσιάστηκαν στην εκπομπή «Σαββατοκύριακο από τις 5».
Ο πρόεδρος του Συλλόγου Πρόληψης Τροχαίων Ατυχημάτων, Γιάννης Λιονάκης, παρουσίασε αναλυτικά τα δεδομένα των τελευταίων ετών, υπογραμμίζοντας τη διαρκώς αυξανόμενη τάση:
2020: 524 θύματα
2021: 624 θύματα
2022: 654 θύματα
2023: 637 θύματα
2024: 665 θύματα
Η αύξηση αυτή αγγίζει το 26,9% μέσα σε μόλις τέσσερα χρόνια, με τον κ. Λιονάκη να επισημαίνει ότι οι αριθμοί αυτοί αφορούν όσους χάνουν τη ζωή τους άμεσα ή εντός ενός μήνα από το ατύχημα. Δεν περιλαμβάνονται όσοι καταλήγουν αργότερα, ούτε τα χιλιάδες άτομα που μένουν με σοβαρές αναπηρίες. Όπως ανέφερε, οι σοβαρά τραυματίες είναι έως και έξι φορές περισσότεροι από τα θύματα που καταγράφονται επίσημα.
Διαψεύδονται οι στόχοι για μείωση των τροχαίων
Η αύξηση των θυμάτων έρχεται σε αντίθεση με τις δεσμεύσεις της χώρας στο πλαίσιο της Λευκής Βίβλου για την Οδική Ασφάλεια του 2020, η οποία προέβλεπε ότι μέχρι το 2030 οι νεκροί από τροχαία θα μειωθούν κατά 50%. Αυτό σημαίνει ότι το 2030 ο αριθμός των θυμάτων θα έπρεπε να έχει μειωθεί στα 262 ετησίως.
Ωστόσο, όπως τόνισε ο κ. Λιονάκης, χωρίς ουσιαστική βελτίωση στην οδηγική παιδεία, αυτός ο στόχος δεν μπορεί να επιτευχθεί. “Αν δεν επενδύσουμε στην εκπαίδευση των νέων οδηγών και στην αλλαγή της οδηγικής μας κουλτούρας, δεν θα δούμε καλύτερες ημέρες στους δρόμους μας”, ανέφερε χαρακτηριστικά.
Οι υποδομές βελτιώθηκαν, η οδηγική συμπεριφορά όχι
Αν και οι βελτιώσεις στις οδικές υποδομές και οι νέοι αυτοκινητόδρομοι έχουν συμβάλει στη μείωση των τροχαίων, ο κ. Λιονάκης επεσήμανε ότι η οδηγική συμπεριφορά των Ελλήνων δεν έχει αλλάξει. “Οι παραβάσεις συνεχίζονται. Σε ελέγχους της Τροχαίας εντοπίζονται οδηγοί υπό την επήρεια αλκοόλ, υπερβολική ταχύτητα, χρήση κινητού κατά την οδήγηση, μη χρήση ζώνης και κράνους. Αυτό δείχνει ότι δεν μας πολυνοιάζει”, δήλωσε.
Παράλληλα, εξέφρασε προβληματισμό για την απουσία της Ελλάδας από διεθνείς διασκέψεις για την οδική ασφάλεια, καθώς η χώρα δεν εκπροσωπήθηκε ούτε στη σύσκεψη της Σουηδίας, ούτε στην πρόσφατη του Μαρόκου, όπου συμμετείχαν 101 υπουργοί, ο ΟΗΕ και ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας.
Τι πρέπει να αλλάξει – Προτάσεις για αυστηρότερη επιτήρηση
Ο κ. Λιονάκης ζήτησε σοβαρότερη επιτήρηση της κυκλοφορίας, είτε μέσω φυσικής παρουσίας της Τροχαίας είτε μέσω τεχνικών μέσων. Πρότεινε επίσης τη βελτίωση του συστήματος καταγραφής και είσπραξης κλήσεων, ώστε να αποστέλλονται ηλεκτρονικά, γεγονός που θα μπορούσε να περιορίσει τις παραβάσεις.
“Η οδική ασφάλεια πρέπει επιτέλους να αντιμετωπιστεί ως εθνική προτεραιότητα”, κατέληξε.
Διαβάστε ακόμη:
- Δένδιας: Eκφράζω την ευγνωμοσύνη μου στις γυναίκες των ΕΔ που υπηρετούν την πατρίδα μας
- Το Σαββατοκύριακο του ΕΝΦΙΑ: Για πρώτη φορά σε 12 δόσεις ο φόρος
- ΗΠΑ: Συζητούν με το Κονγκό την εκχώρηση δικαιωμάτων εξόρυξης ορυκτού πλούτου
- Πριγκίπισσα Σάρλοτ – Η δισεκατομμυριούχος διάδοχος της βασιλικής οικογένειας