Το ράλι ανόδου στη ναυλαγορά των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων συνεχίζεται, με τα κέρδη να βρίσκονται σε ιλιγγιώδη ύψη, και σύμφωνα με τους αναλυτές τα καλύτερα… έρχονται.
Σύμφωνα με οικονομικούς αναλυτές τα συνολικά κέρδη των εταιριών του κλάδου θα κυμανθούν το 2021 από 80 έως 100 δισεκατομμύρια δολάρια! Οι ναύλοι το β’ τρίμηνο είναι ακόμη καλύτεροι σε σύγκριση με το α’ τρίμηνο παρά το κυκλοφοριακό κομφούζιο που δημιούργησε το ατύχημα του Ever Given στο Σουέζ και τα προβλήματα που δημιούργησε στο κινεζικό λιμάνια Yantian το νέο κύμα πανδημίας της COVID 19.
Ο Όμιλος της COSCO, για παράδειγμα, το α’ εξάμηνο του 2021 παρουσίασε έσοδα ύψους 5,7 δισεκατομμυρίων δολαρίων, που σημαίνει ότι το β’ τρίμηνο του 2021 τα κέρδη του είναι αυξημένα κατά 40% σε σύγκριση με το 2020. Τα κέρδη του Ομίλου το α’ εξάμηνο είναι 3,7 φορές μεγαλύτερα σε σύγκριση με όλο το 2020!
Εν τω μεταξύ, το κόστος των ναύλων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, ιδιαίτερα από την Άπω Ανατολή προς την Ευρώπη, διατηρείται σε υψηλά επίπεδα δημιουργώντας οικονομικά προβλήματα στις επιχειρήσεις. Ειδικά το κόστος θαλάσσιας μεταφοράς από την Ασία έχει υπερτριπλασιαστεί και αυτό έχει δημιουργήσει ανησυχίες στην Ευρώπη και στις ΗΠΑ, που βλέπουν να ενδυναμώνεται συνεχώς ο ρόλος που διαδραματίζει η Κίνα στην παγκόσμια αλυσίδα τροφοδοσίας.
Πιο συγκεκριμένα, το κόστος μεταφοράς ενός κοντέινερ 40 ποδών από την Ασία στην Ευρώπη έχει αυξηθεί από τα 2.000 δολάρια τον Νοέμβριο του 2020, κοντά στα 11.000 δολάρια σήμερα, και αυτό οφείλεται στη μεγάλη έλλειψη κοντέινερ. Ακόμη και σήμερα δεν υπάρχουν εμπορευματοκιβώτια άδεια για να μεταφέρουν τον ολοένα αυξανόμενο εμπορικό όγκο. Οι εισαγωγείς και οι εξαγωγείς αντιμετωπίζουν τεράστια προβλήματα από το αυξημένο κόστος, ενώ έχουν διαταραχθεί οι αλυσίδες εφοδιασμού.
Eυρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού
Οι αυξητικές τάσεις στις τιμές spot ανά μονάδα TEU, αλλά και οι πιέσεις που δέχθηκε και δέχεται η εφοδιαστική αλυσίδα, ώθησαν την ESC και την CLECAT να προσφύγουν με από κοινού επιστολή τους στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού, καλώντας την να εξετάσει τις πρακτικές τιμολόγησης και κρατήσεων εν μέσω της συνεχιζόμενης διαταραχής στην αλυσίδα εφοδιασμού με εμπορευματοκιβώτια. Και οι δύο φορείς υποστήριξαν ότι υπάρχει παραβίαση των υφιστάμενων συμβάσεων, η θέσπιση παράλογων όρων για την αποδοχή κρατήσεων και οι αυξήσεις των επιτοκίων πάνω από εκείνες που συμφωνήθηκαν στις συμβάσεις. Η Ομοσπονδιακή Ναυτιλιακή Επιτροπή των ΗΠΑ εξετάζει πιθανές κυρώσεις μετά από αναφορές ότι οι ναυτιλιακές εταιρείες δεν προμηθεύουν εμπορευματοκιβώτια στους εξαγωγείς γεωργικών προϊόντων της χώρας σε εσωτερικές τοποθεσίες, γεγονός που, επίσης, διατηρεί αυξημένες χρεώσεις ανά TEU. Οι ναυτιλιακές εταιρίες, εκ των οικονομικών αποτελεσμάτων που δημοσιοποίησαν για το προηγούμενο έτος, αποδείχθηκε ότι χειρίστηκαν με επιδεξιότητα την κρίση της πανδημίας διασφαλίζοντας τις μέγιστες δυνατές πληρότητες στα πλοία, σε συνάρτηση με τις μειωμένες τιμές των ναυτιλιακών καυσίμων. Σύμφωνα με τις τελευταίες εκτιμήσεις, η εξομάλυνση των ροών σε «κενά» εμπορευματοκιβώτια θα αρχίσει να γίνεται σταδιακά ορατή υπό τον «φόβο» της παρέμβασης των ρυθμιστικών αρχών σε Κίνα, Ε.Ε. και ΗΠΑ. Οι ναύλοι στην αγορά των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων έχουν εκτοξευθεί σε επίπεδα-ρεκόρ, που είχαν να καταγραφούν από το 2008, παραμονές της κατάρρευσης της Lehman Brothers. Παράλληλα, έχουν ανεβεί και οι αξίες των πλοίων, με αποτέλεσμα το τελευταίο διάστημα να πραγματοποιούνται αγοραπωλησίες που αποφέρουν κέρδη ακόμα και 80% μέσα σε λίγους μήνες.
Ναυλομεσιτικές πηγές αναφέρουν πως τα ημερήσια έσοδα των μεγάλων πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων έχουν υπερδιπλασιαστεί από το καλοκαίρι και μετά, ενώ οι ναύλοι για τα μικρότερα έχουν αυξηθεί στο ίδιο διάστημα κατά 50%. Πλοία ηλικίας 10 ετών που αγοράστηκαν στις αρχές του 2020 για 10 εκατ. δολάρια πουλήθηκαν λίγο πριν εκπνεύσει ίδιος χρόνος στα 18 εκατ. δολ. Με βάση τα δεδομένα του ναυλομεσιτικού οίκου Clarksons, η αξία ενός πλοίου δυναμικότητας 8.000 εμπορευματοκιβωτίων ηλικίας 10 ετών έχει εκτοξευθεί από 15 εκατ. στα τέλη του 2016 στα 36 εκατ. δολ. σήμερα.
Τα κέρδη εταιριών ελληνικών συμφερόντων
Μεταξύ των ναυτιλιακών ομίλων που επωφελούνται από την άνοδο αυτή των ναύλων και των αξιών βρίσκονται πολλές ελληνικές επιχειρήσεις όπως η Costamare, η Danaos, η Technomar, η Navios, η Lomar, και πολλές ακόμα. Τα ναύλα είναι στα υψηλότερα επίπεδα από το 2009, ενώ έχουν μπει πολλές νέες παραγγελίες. Προς το τέλος του 2019 η μεταφορά ενός “κουτιού” 20 κυβικών ποδών, το λεγόμενο TEU, από Ασία για Ευρώπη ή Μεσόγειο, κόστιζε 600-700 δολάρια. Σήμερα η μεταφορά αυτή έχει πάει στα 3.700-3.900.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του UNCTAD –Διάσκεψη των Ηνωμένων Εθνών για το Εμπόριο και την Ανάπτυξη– το θαλάσσιο εμπόριο μειώθηκε κατά 4,1% το 2020. Όμως οι προβλέψεις για το 2021 είναι αισιόδοξες, αφού προβλέπουν ανάπτυξη κατά 4,8% με την προϋπόθεση ότι η παγκόσμια οικονομία θα ανακάμψει.
Επίσης, μόνο μέσα στους τρεις πρώτους μήνες του 2021 υπεγράφησαν 138 νέα συμβόλαια ναυπήγησης πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, συνολικής χωρητικότητας 1,4 εκατ. TEU. Το συνολικό βιβλίο παραγγελιών των container ships αριθμεί 424 πλοία, συνολικής μεταφορικής ικανότητας 3,7 εκατ. TEU. Οι νέες παραγγελίες αντιπροσωπεύουν 38% σε TEU και 33% σε αριθμό πλοίων.
Με την έναρξη της πανδημίας οι εταιρίες liners έδεσαν πλοία τους, έστειλαν άλλα σε μακρινά δρομολόγια, ακύρωσαν δρομολόγια. Η τακτική αυτή μείωσε την προσφερόμενη χωρητικότητα και αυτό είχε ως αποτέλεσμα ακριβότερα ναύλα άρα και κέρδη και μείωση κόστους καυσίμων.
Το ΤΟΡ 5 ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακών εταιριών με ισχυρό στόλο από πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, σύμφωνα με την Marine Information Services, είναι:
Costamare της οικογένειας Κωνσταντακόπουλου με 77 πλοία
Danaos του δρ Ιωάννη Κούστα με 65,
Technomar του Γιώργου Γιουρούκου με 56,
Lomar του Γιώργου Λογοθέτη με 52
Navios της Αγγελικής Φράγκου με 40, και Contships Management Inc του Νίκου Πατέρα με επίσης 40 πλοία.