Αντικρουόμενα σήματα εκπέμπει ο ελληνικός τουρισμός στο ξεκίνημα της φετινής σεζόν, με τις μεγάλες πόλεις να ενισχύονται, αλλά παραδοσιακούς καλοκαιρινούς προορισμούς – όπως η Σαντορίνη – να καταγράφουν σημαντικές απώλειες. Το Διεθνές Αεροδρόμιο της Αθήνας κατέγραψε άνοδο 8,5% το πρώτο πεντάμηνο του 2025, ενώ αντίθετα το αεροδρόμιο της Σαντορίνης σημείωσε πτώση 24%, αποτυπώνοντας το πλήγμα της σεισμικής δραστηριότητας του Φεβρουαρίου και την υπερκορεσμένη εικόνα του νησιού.

Η Fraport Greece, που διαχειρίζεται 14 περιφερειακά αεροδρόμια, αναφέρει ήπια αύξηση (+2,5%) στην επιβατική κίνηση το διάστημα Ιανουαρίου–Μαΐου, με σαφή διάκριση ανάμεσα σε Αθήνα–Θεσσαλονίκη (θεαματική άνοδος) και τουριστικά νησιά (στασιμότητα ή κάμψη). Η Μύκονος χάνει περίπου 3%, ενώ Πάρος και Κως εμφανίζουν σημάδια κόπωσης.

Σε επίπεδο χώρας, οι διεθνείς αφίξεις στο πρώτο τετράμηνο αυξήθηκαν κατά 6,5%, φτάνοντας τα 3,2 εκατομμύρια επισκέπτες, ενώ το θερινό πρόγραμμα πτήσεων δείχνει άνοδο προσφερόμενων θέσεων κατά 5,5% (28,5 εκατομμύρια θέσεις).

Παρά τα θετικά μεγέθη, ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ Γιάννης Παράσχης προειδοποιεί ότι δεν μπορεί να θεωρείται αυτονόητη η διατήρηση υψηλών ρυθμών ανάπτυξης, καθώς απαιτείται ενίσχυση υποδομών, βιωσιμότητα, καλύτερες εργασιακές συνθήκες και στρατηγικός σχεδιασμός. Όπως τονίζει, «ο μεγαλύτερος κίνδυνος είναι η αντίληψη ότι ο κλάδος λειτουργεί στον αυτόματο».

Την ίδια ώρα, η Σαντορίνη – παρά τα ρεκόρ της τελευταίας δεκαετίας – βιώνει την πιο δύσκολη περίοδο, με τις απώλειες επιβατών να ξεπερνούν το 24% στο πεντάμηνο, ενώ οι θέσεις εισερχόμενων πτήσεων έχουν μειωθεί κατά 12,6%. Παρά το ενισχυμένο ξενοδοχειακό δυναμικό (74 ξενοδοχεία 5 αστέρων και πάνω από 25.000 κλίνες Airbnb), το νησί φαίνεται να φτάνει στα όρια της φέρουσας ικανότητάς του.

Το τελικό πρόσημο για το 2025 εκτιμάται θετικό, όμως η ασύμμετρη κατανομή της τουριστικής ζήτησης αναδεικνύει την ανάγκη για νέο αναπτυξιακό μοντέλο με στόχο την ισορροπημένη τουριστική ανάπτυξη και τη μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα.

Διαβάστε ακόμη: