Μαθαίνουμε, ότι στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχουν ήδη έτοιμη τη λίστα με τα έργα υπό ένταξη στο Ευρωπαϊκό Ταμείο Ανάκαμψης, τα οποία αναμένεται να χρηματοδοτηθούν με 13 δισ. ευρώ περίπου, από το σύνολο των 32 δισ. ευρώ που θα εισπράξει η Ελλάδα.
Σημειώνεται ότι υπάρχουν ακόμη 40 δισ. ευρώ από το Πολυετές Δημοσιονομικό Πλαίσιο που θα διατεθούν μέσα από δράσεις του ΕΣΠΑ και της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής για την επόμενη εξαετία. Άρα αθροιστικά, μιλάμε για ένα ποσό της τάξεως των 72 δισ. ευρώ. Οι πόροι αυτοί, λοιπόν, για να πιάσουν τόπο, θα πρέπει να χρηματοδοτήσουν ουσιαστικές διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις και πραγματικά αναπτυξιακά έργα, που έχει ανάγκη. Φαίνεται όμως τελικά, ότι μάλλον έχουν ανοίξει την “όρεξη” κάποιων, διότι μαθαίνουμε πως, στη σχετική λίστα, έχουν ενταχθεί και έργα, που κάλλιστα θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν “δεινόσαυροι”, όπως η περιβόητη υποθαλάσσια ζεύξη Σαλαμίνας-Περάματος, οι επεκτάσεις Αττικής Οδού, και το βόρειο τμήμα του Ε65!
Για τα δύο πρώτα έργα θα μιλήσουμε άλλη φορά, αλλά αυτό που συμβαίνει με τον Ε65, πραγματικά δεν έχει προηγούμενο. Δεν θα αναφερθούμε σε ολόκληρη την “αμαρτωλή” ιστορία αυτού του αυτοκινητόδρομου, αλλά, εδώ και μήνες είναι γνωστό πως ασκούνται ασφυκτικές πιέσεις, από τα εργολαβικά συμφέροντα στα οποία έχει παραχωρηθεί ο Ε65, τόσο στα αρμόδια υπουργεία, όσο και στις Βρυξέλλες, προκειμένου η Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού, η γνωστή DG COMM, να δώσει την έγκρισή της για την απευθείας ανάθεση του έργου της κατασκευής του εκκρεμούς βόρειου τμήματος του αυτοκινητόδρομου, ως δημόσιο έργο, και όχι με τη μέθοδο της παραχώρησης. Με άλλα λόγια, την κατασκευή να την χρηματοδοτήσουν κρατικοί, εν προκειμένω, κοινοτικοί πόροι!
Για να ξέρετε γιατί μιλάμε, το κόστος κατασκευής του βόρειου τμήματος του Ε65 έχει εκτιμηθεί σε περίπου 400 εκατ. ευρώ, ενώ το κόστος συντήρησης για τα επόμενα χρόνια, επιπλέον 350 εκατ. ευρώ. Σύνολο 700-750 εκατ. ευρώ, τα οποία επιδιώκεται να χρηματοδοτηθούν από τα ταμεία του Κράτους, χωρίς κανένα ρίσκο για την κοινοπραξία των παραχωρησιούχων.
Και φαίνεται ότι βρέθηκε και η “πηγή” χρηματοδότησης, προκειμένου να καμφθεί η DG COMM. Το Ευρωπαϊκό Ταμείο Ανάπτυξης, το οποίο όμως δημιουργήθηκε, ως απάντηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις βαρύτατες οικονομικές επιπτώσεις, που προκάλεσε η πανδημία του κορωνοϊού. Όχι για να χρηματοδοτεί έργα “δεινόσαυρους”!