Στην κερδοφορία επέστρεψε ο Όμιλος Vivartia καθώς συνεχίζεται το πλάνο τακτοποίησης και μετασχηματισμού των τομέων δραστηριότητας του με στόχο να καταστούν ελκυστικοί και εν τέλει να ανοίξουν το δρόμο της κεφαλαιοποίησης κερδών απ’ τον ιδιοκτήτη CVC.

Ως “εργαλεία” προς αυτή την κατεύθυνση χρησιμοποιούνται αποεπενδύσεις, όπως αυτή της United Milk στη Βουλγαρία πέρυσι, εξαγορές, συγχωνεύσεις θυγατρικών, αναδιάταξη των επιμέρους Ομίλων αλλά και αναδιάρθρωση δανεισμού, με τελευταίον αυτόν της Δωδώνη ύψους 75 εκατ. ευρώ τον περασμένο Μάρτιο.

Σύμφωνα με τις οικονομικές καταστάσεις που αναρτήθηκαν χθες και υπογράφονται απ’ τη διοίκηση υπό τον Πρόεδρο κ. Παναγιώτη Θρουβάλα και τον διευθύνοντα σύμβουλο κ. Θανάση Παπανικολάου, οι πωλήσεις του Ομίλου κατέγραψαν αύξηση 9% το 2023 και έφθασαν τα 902,6 εκατ. ευρώ, έναντι 827,7 εκατ. ευρώ το 2022.

Σημειωτέον πως τα οικονομικά αποτελέσματα του 2022 έχουν αναμορφωθεί προκειμένου να να είναι συγκρίσιμα μετά και την απορρόφηση της μητρικής Venetiko Holdings απ’ την Vivartia πέρυσι τέτοιο καιρό συμπεριλαμβάνοντας ουσιαστικά και τον κλάδο τυροκομικών της Δωδώνη.

«Αιχμή» για την αύξηση των πωλήσεων αποτέλεσε πέρυσι ο κλάδος Εστίασης (Όμιλος Goody’s) που χάρη στην αύξηση των τουριστικών ροών είδε τις δικές του πωλήσεις να αυξάνονται σε ένα χρόνο κατά 27,4 εκατ. ευρώ. Αύξηση πωλήσεων κατά 18,4 εκατ. ευρώ είχε ο Κλάδος των τυροκομικών, κατά 17,8 εκατ. ευρώ  ο Κλάδος των Κατεψυγμένων λαχανικών και ζυμών, και κατά 11,6 εκατ. ευρώ ο Κλάδος Γαλακτοκομικών, εξαιρουμένων των ενδοομιλικών απαλοιφών.

Τα μικτά κέρδη από συνεχιζόμενες δραστηριότητες κατά τη χρήση 2023 παρουσίασαν αυξήθηκαν στα 257,4 εκατ. ευρώ από 212,8 εκατ. τη χρήση 2022, και το μικτό περιθώριο κέρδους βελτιώθηκε και διαμορφώθηκε σε 28,5% έναντι 25,7% το 2022 ως αποτέλεσμα του χαμηλότερου κόστους ενέργειας και σημαντικών επενδύσεων στην προσπάθεια περιορισμού του παραγωγικού κόστους. Και πάλι όμως παραμένει σε μικρότερα επίπεδα σε σχέση με το 2021.

Τα EBITDA, συμπεριλαμβανομένου του ΔΠΧΑ 16 από συνεχιζόμενες δραστηριότητες, αυξήθηκαν στα 91,9 εκατ. ευρώ από 53,4 εκατ. ευρώ με βασικούς άξονες την αύξηση των εξαγωγών και την τουριστική κίνηση.

Μάλιστα η αύξηση των πωλήσεων σε συνδυασμό με την μείωση του κόστους ενέργειας και τον περιορισμό του παραγωγικού κόστους, οδήγησαν τον Όμιλο σε προ φόρων κέρδη 10,6 εκατ. ευρώ έναντι ζημιών 18,5 εκατ. ευρώ το 2022, παρά την αύξηση κατά 10,5 εκατ. ευρώ των καθαρών χρηματοοικονομικών εξόδων του Ομίλου (43,2 εκατ. ευρώ το 2023 έναντι 32,7 εκατ. ευρώ το 2022) ως αποτέλεσμα των αυξημένων επιτοκίων βάσης.

Το τελικό αποτέλεσμα έδειξε καθαρά κέρδη από συνεχιζόμενες δραστηριότητες ύψους 2,99 εκατ. ευρώ για τη χρήση 2023, έναντι ζημιών 21,67 εκατ. ευρώ κατά το 2022 στα οποία εάν προστεθούν και τα 9,6 εκατ. ευρώ κερδών απ’ τις “διακοπείσες δραστηριότητες” (από την πρώην θυγατρική της Βουλγαρίας United Milk που πουλήθηκε στον Ομιλο Ελληνικά Γαλακτοκομεία) τότε τα καθαρά κέρδη της χρονιάς φθάνουν τα 12,58 εκατ. ευρώ έναντι ζημιών 23,1 εκατ. ευρώ ένα χρόνο πριν.

Υπενθυμίζεται ότι η ΔΕΛΤΑ πούλησε την United Milk έναντι 69 εκατ. ευρώ περίπου με το κέρδος από την συναλλαγή να φθάνει τα 31,48 εκατ. ευρώ, όπως προκύπτει απ’ τις οικονομικές καταστάσεις.

Οι συσσωρευμένες ζημιές του Ομίλου πάντως στο τέλος της χρήσης 2023 ήταν στα 76,73 εκατ. ευρώ αλλά με το σύνολο των ιδίων κεφαλαίων, μετά και την απορρόφηση της μητρικής Venetiko Holdings τέτοιο καιρό πέρυσι, να βελτιώνεται στα 146,46 εκατ. ευρώ, από 134,28 εκατ. ευρώ ένα χρόνο πριν.

Τα δάνεια

Από τις οικονομικές καταστάσεις επίσης προκύπτει ότι η μητρική έλαβε νέο δάνειο ύψους 25 εκατ. ευρώ, γεγονός που αποτυπώνεται στα χρηματικά διαθέσιμα του Ομίλου τα οποία στο τέλος του 2023 ήταν στα 101,2 εκατ. ευρώ. Το νέο βραχυπρόθεσμο ομολογιακό δάνειο, το οποίο καλύφθηκε από την Τράπεζα Πειραιώς, συνδέεται και με την απόφαση για εξαγορά της μειοψηφίας 22,37% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας SI Foods Holdings, μητρικής του Ομίλου Δωδώνη.

Μία συναλλαγή που ολοκληρώθηκε στις 31 Ιανουαρίου 2024. Επίσης η ΔΕΛΤΑ ήταν αυτή που υπέγραψε νέο ομολογιακό δάνειο με τη συγκεκριμένη τράπεζα ύψους 14,3 εκατ. ευρώ προκειμένου να χρησιμοποιηθεί για την εξόφληση υφιστάμενου αλληλόχρεου λογαριασμού με την Τράπεζα Πειραιώς.

Επίσης το Μάρτιο του 2024, η Δωδώνη ΑΕ προέβη σε αναχρηματοδότηση του συνόλου σχεδόν του τραπεζικού της δανεισμού (€ 75 εκατ.) με έκδοση κοινοπρακτικού ομολογιακού δανείου που καλύφθηκε από τις Τράπεζες Πειραιώς και Eurobank με ευνοϊκότερους όρους χρηματοδότησης και επταετή διάρκεια.

Σύμφωνα με τις οικονομικές καταστάσεις ο συνολικός δανεισμός του Ομίλου κατά την 31/12/2023 είχε μειωθεί στα 645,4 εκατ. ευρώ, από 679,2 εκατ. ευρώ ένα χρόνο πριν, κυρίως λόγω της αποπληρωμής ποσού 55 εκατ. ευρώ περίπου απ’ τον Ομιλο Γαλακτοκομικών έπειτα απ’ την πώληση της United Milk. Εξ αυτών τα 496,54 εκατ. ευρώ περίπου αφορούν μακροπρόθεσμες δανειακές υποχρεώσεις και 148,89 εκατ. ευρώ βραχυπρόθεσμες.

Μάλιστα απ’ τις οικονομικές καταστάσεις προκύπτει πως ο Όμιλος σε τρεις περιπτώσεις παραβίασε τις υποχρεώσεις που απορρέουν απ’ τους όρους των κοινοπρακτικών δανείων μετά την αναδιάρθρωση του 2021, ωστόσο και για τις τρεις περιπτώσεις οι πιστώτριες τράπεζες παρείχαν waiver (απαλλαγή) για την τήρηση των συγκεκριμένων χρηματοοικονομικών δεικτών.

Συγκεκριμένα υπήρξαν: i) υπέρβαση του συμβατικού ορίου των κεφαλαιουχικών δαπανών του Κλάδου Καταψυγμένων και του Κλάδου Εστίασης, ii) υπέρβαση του δείκτη κάλυψης τόκων του Ομίλου Γαλακτοκομικών, iii) υπέρβαση του ορίου διάθεσής περιουσιακών στοιχείων του Κλάδου Εστίασης.

Οι επιδόσεις ανά Κλάδο

Σε ο,τι αφορά τις επιμέρους επιδόσεις του Ομίλου, σύμφωνα με τις οικονομικές καταστάσεις, οι πωλήσεις του κλάδου γαλακτοκομικών υπό τη ΔΕΛΤΑ κατά την περυσινή χρήση αυξήθηκαν κατά 4,4% και διαμορφώθηκαν σε 274,6 εκατ. ευρώ, από 263,0 εκατ. ευρώ το 2022. Ο κλάδος διατήρησε τα σημαντικά μερίδια αγοράς του σχεδόν σε όλες τις κατηγορίες προϊόντων που δραστηριοποιείται.

Ειδικότερα, σε αρκετές κατηγορίες, όπως το λευκό γάλα ψυγείου, το βρεφικό – παιδικό γιαούρτι, και το σοκολατούχο γάλα, η ΔΕΛΤΑ παρουσίασε οριακή μείωση στα μερίδιά σε όγκο και αξία εντός του 2023, ενώ στις κατηγορίες Χυμών Ψυγείου και Τσάι παρουσίασε αντιθέτως, οριακή αύξηση των μεριδίων σε όγκο και σε αξία. Τον Ιούνιο 2023 λάνσαρε στη κατηγορία των επιδορπίων νέα προϊόντα, τις πουτίγκες πρωτεΐνης, κερδίζοντας κατά το δεύτερο εξάμηνο την πρώτη θέση με μερίδιο σε αξία.

Έτσι τα Κέρδη προ Φόρων, Τόκων, Αποσβέσεων και Χρηματοοικονομικών Αποτελεσμάτων Έτσι τα EBITDA από συνεχιζόμενες δραστηριότητες διαμορφώθηκαν σε 20 εκατ. ευρώ το 2023 έναντι 0,5 εκατ. ευρώ το 2022, επηρεασμένα σημαντικά από τις μειώσεις τιμών ενέργειας και ενεργειών περιορισμού του παραγωγικού κόστους, καθώς και από μη επαναλαμβανόμενες δαπάνες που σχετίζονται με κινήσεις αναδιάρθρωσης του οργανισμού σε διοικητικό και παραγωγικό επίπεδο και πραγματοποιήθηκαν εντός του συγκριτικού έτους 2022.

Σύμφωνα με τις οικονομικές καταστάσεις από την εξαγορά του 70% της Κουρέλας Γαλακτοκομικά ΑΕ, που ολοκληρώθηκε το Μάιο του 2023 προέκυψε υπεραξία 4,7 εκατ. ευρώ και από την εξαγορά της Cold Sin 5,9 εκατ. ευρώ.

Κατεψυγμένα

Ο Κλάδος  Κατεψυγμένων κατέγραψε το 2023 αύξηση του κύκλου εργασιών της τάξεως του 8,7% σε σχέση με τη προηγούμενη χρήση, ο οποίος διαμορφώθηκε σε 223,3 εκατ. ευρώ έναντι 205,5 εκατ. ευρώ το 2022. Σύμφωνα με τη διοίκηση του Ομίλου, «οι έντονες πληθωριστικές πιέσεις επηρέασαν σημαντικά την κατανάλωση στο 2023, δημιουργώντας έντονη συρρίκνωση στο πρώτο πεντάμηνο, η οποία αποκαταστάθηκε σημαντικά στους μήνες που ακολούθησαν έως το κλείσιμο του έτους».

Οι εταιρείες του Κλάδου Κατεψυγμένων κατόρθωσαν να διατηρήσουν την ηγετική τους θέση με αύξηση των πωλήσεων αφενός σε όγκο και στις τρεις κατηγορίες λαχανικών, ζυμών και φρέσκων σαλατών και αφετέρου σε αξία στις κατηγορίες ζυμών και σαλατών, ενώ, παρουσίασε οριακή απώλεια σε αξία στην κατηγορία των λαχανικών ως απόρροια της στήριξης προς τους καταναλωτές με απορρόφησή σημαντικού μέρους των ανατιμήσεων σε Aύλες.

Επίσης οι εξαγωγές του Κλάδου αυξήθηκαν σημαντικά (κατά 18,2%) σε σχέση με το 2022 και πλέον αντιπροσωπεύουν το 32,9% των πωλήσεων του Ομίλου. Αναλυτικά, η αύξηση στα κατεψυγμένα λαχανικά ήταν 10,6%, ενώ για τις καταψυγμένες ζύμες η αύξηση ανήλθε σε 19,0%.

Έτσι τα Κέρδη προ Φόρων, Τόκων, Αποσβέσεων και Χρηματοοικονομικών Αποτελεσμάτων διαμορφώθηκαν σε 33,3 εκατ. ευρώ το 2023 αυξημένα κατά 16,4% έναντι του 2022 (28,6 εκατ. ευρώ).

Κατά την περυσινή χρήση η Μπαρμπα Στάθης  προχώρησε στην εξαγορά του 80% των μετοχών και του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας Χαλβατζής Μακεδονική ΑΒΕΕ και του αποκλειστικού δικαιώματος εξαγοράς του υπολειπόμενου 20% εντός 2 ετών. Από την εν λόγω συναλλαγή προέκυψε υπεραξία ύψους € 5,2 εκατ. Επίσης στην «εκπνοή» του 2023 είχε εγκριθεί απ’ τις αρμόδιες Αρχές η συγχώνευση  των θυγατρικών εταιρειών του Ομίλου, Μιχαήλ Αραμπατζής ΑΒΕΕ (Ελληνική Ζύμη) με απορρόφηση της εταιρείας Αλεσις ΑΒΕΕ (Χρυσή Ζύμη).

Οι εταιρείες του Κλάδου συνέχισαν την αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό των παραγωγικών τους υποδομών, πραγματοποιώντας συνολικές επενδύσεις ύψους 10,3 εκατ. ευρώ μέσα στο 2023. Οι επενδύσεις αφορούν μεταξύ άλλων νέες γραμμές παραγωγής κατεψυγμένων λαχανικών, φυτικών γευμάτων και ζυμών, συσκευαστικές μηχανές, πλήρως αυτοματοποιημένους ψυκτικούς θαλάμους, καθώς και ηλιακούς συλλέκτες.

Εστίαση

Ο Κλάδος Εστίασης της Vivartia, επηρεασμένος από τη θεαματική αύξηση του τουρισμού, τόσο του εγχώριου μέσα από την αύξηση της κίνησης σε αυτοκινητόδρομους και σε πλοία, όσο και του εισαγόμενου μέσα από την αύξηση της κίνησης σε αεροδρόμια, παρουσίασε ανάκαμψη στον κύκλο εργασιών του στη χρήση 2023 κατά 12,9% και διαμορφώθηκε σε 240,7 εκατ. ευρώ από 213,3 εκατ. ευρώ το 2022.

Τα Κέρδη προ Φόρων, Τόκων, Αποσβέσεων και Χρηματοοικονομικών Αποτελεσμάτων διαμορφώθηκαν σε 35,4 εκατ. ευρώ το 2023 από 23,5 εκατ. ευρώ το 2022,  συμπεριλαμβανομένου και του ΔΠΧΑ 16.

Η διοίκηση του Ομίλου διαχειρίστηκε τις προκλήσεις με ευελιξία υλοποιώντας παράλληλα το στρατηγικό της πλάνο με βάση τους κάτωθι δύο κεντρικούς άξονες:

-Την ενίσχυση της παρουσίας του Ομίλου στον τομέα των ταξιδιωτικών υπηρεσιών, μέσα από τα διαφορετικά concepts που έχει αναπτύξει και τα οποία καλύπτουν όλες τις ανάγκες των σύγχρονων ταξιδιωτών,

-Την προϊοντική καινοτομία με την εισαγωγή νέων κατηγοριών προϊόντων στο σύνολο των σημάτων, πάντα σύμφωνα με τις διεθνείς διατροφικές τάσεις, ενώ παράλληλα ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στους τομείς της ψηφιακής ανάπτυξης των σημάτων και της ενίσχυσης συνεργιών με στρατηγικούς συνεργάτες με στόχο την αύξηση της προσφοράς προστιθέμενης αξίας προς τον πελάτη.

Κλάδος Τυροκομικών

Τέλος, ο κύκλος εργασιών του κλάδου τυροκομικών αυξήθηκε πέρυσι κατά 12,1% και διαμορφώθηκε στα 170,2 εκατ. ευρώ από 151,8 εκατ. ευρώ το 2022. Η εταιρεία διατήρησε την ηγετική της θέση στην εγχώρια αγορά φέτας με μερίδιο 13,3%, αντίστοιχο με το 2022, ενώ παράλληλα ενίσχυσε την παρουσία της στο εξωτερικό, αυξάνοντας τις πωλήσεις «επώνυμων προϊόντων φέτας και γιαούρτης σε χώρες όπως οι ΗΠΑ, η Αυστραλία, η Ολλανδία και η Ισπανία.

Οι ιστορικά υψηλές τιμές όλων των τύπων γάλακτος (νωπού πρόβειου, κατσικίσιου και αγελαδινού γάλακτος), του κόστους μεταφορών και των υλικών συσκευασίας, σε συνδυασμό με τη συνειδητή επιλογή της διοίκησης να μη μετακυληθεί το σύνολο του αυξημένου κόστους στον τελικό καταναλωτή, επηρέασαν αρνητικά τα Κέρδη προ Φόρων, Τόκων, Αποσβέσεων και Χρηματοοικονομικών Αποτελεσμάτων τα οποία παρέμειναν σταθερά έναντι της προηγούμενης χρήσης και διαμορφώθηκαν σε 4,1 εκατ. ευρώ το 2023.

Επίσης η εταιρεία τροποποίησε σημαντικά την τιμολογιακή της πολιτική αγοράς αιγοπρόβειου γάλακτος στο 2023, προκειμένου να προσαρμοστεί στις εξαιρετικά αυξημένες τιμές γάλακτος και να διασφαλίσει τον απαραίτητο όγκο γάλακτος για την προσεχή γαλακτοκομική περίοδο από Έλληνες παραγωγούς.

Προοπτικές

Σύμφωνα με τη διοίκηση του Ομίλου «το 2024 αποτελεί μια ιδιαίτερη χρονιά καθώς οι πολεμικές συρράξεις στην Ουκρανία και στη Λωρίδα της Γάζας δεν αναμένεται να σταματήσουν, ενώ παράλληλα ο συνδυασμός των πληθωριστικών πιέσεων και της μειωμένης καταναλωτικής δαπάνης έχουν αρχίσει να δημιουργούν συνθήκες οικονομικής αβεβαιότητας».

Σε κάθε περίπτωση η ίδια θα συνεχίσει να υλοποιεί το μέσο-μακροπρόθεσμο στρατηγικό της πλάνο. Οι βασικοί άξονες του σχεδίου είναι:

Α) Η προσφορά προϊόντων και υπηρεσιών υψηλής ποιότητας και προστιθέμενης αξίας προς τους καταναλωτές σε προσιτές όμως τιμές,

Β) Διατήρηση και ενδυνάμωση της ηγετικής θέσης όλων των κλάδων στην Ελλάδα, μέσω της ανάπτυξης και ενδυνάμωσης των δικτύων τους και μέσω νέων προϊοντικών πρωτοβουλιών και καινοτομιών.

Γ) Συνεχής αναβάθμιση της εμπειρίας των καταναλωτών μέσω του ψηφιακού μετασχηματισμού και αύξηση των επιπέδων προτίμησης και πιστότητας τους (loyalty schemes), μέσω εργαλείων και υπηρεσιών που απαντούν στις σύγχρονες καταναλωτικές ανάγκες,

Δ) Εξ’ ορθολογισμό και βελτιστοποίηση του λειτουργικού τους μοντέλου και κατά συνέπεια ισχυροποίηση της χρηματοοικονομικής τους θέσης, μέσα από στοχευμένες επενδυτικές κινήσεις και αποτελεσματικότερη διαχείριση του λειτουργικού τους κόστους.

Ε) Την περαιτέρω επέκταση της παρουσίας των κλάδων του Ομίλου σε ευρύτερες γεωγραφικές ζώνες ενδιαφέροντος και την ενίσχυση των εξαγωγών σε νέες αγορές και ηπείρους, μέσω της σύναψης συνεργασιών με στρατηγικούς εταίρους.

ΣΤ) Την περαιτέρω ανάπτυξη και ενδυνάμωση του Ομίλου μέσα από στοχευμένες στρατηγικές κινήσεις που θα οδηγήσουν στην δημιουργία προστιθέμενης αξίας για όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη.

Διαβάστε ακόμη: