«Ο ”Δρομέας” του Βαρώτσου επιστρέφει από το Χίλτον στην πλατεία Ομονοίας», αυτό ήταν το πρωταπριλιάτικο αστείο που επέλεξε να κάνει η «Καθημερινή» το πρωί της Παρασκευής. Φυσικά, η φάρσα είχε ένα «πάτημα», καθώς η πρώτη θέση του «δρομέα» ήταν στην Ομόνοια. Η είδηση κοινοποιήθηκε από αρκετά ΜΜΕ αλλά και από αρκετούς αναγνώστες. Αξίζει να σημειωθεί ότι στο «κόλπο» ήταν και ο γλύπτης ο οποίος βρήκε το δημοσίευμα αρκετά επιτυχημένο.
Πότε τοποθετήθηκε ο «Δρομέας» του Κώστα Βαρώτσου
Το 1988 μπήκε ο «Δρομέας» του Κώστα Βαρώτσου στην πλατεία Ομονοίας, εκεί όπου ήταν κάποτε το σιντριβάνι, οι Αθηναίοι τον υποδέχθηκαν με έκπληξη. Μέχρι τότε δεν υπήρχε κανένα άλλο δημόσιο γλυπτό που να ενσαρκώνει το πνεύμα της σύγχρονης τέχνης με τέτοια ορμή. Οι περισσότεροι κάτοικοι τον αγάπησαν και δεν μπορούσαν να φανταστούν την πόλη δίχως αυτόν.
Έπειτα από μερικά χρόνια, λόγω της κατασκευής του μετρό, μετακινήθηκε απέναντι από το Χίλτον όπου και βρίσκεται μέχρι σήμερα. Ωστόσο το διάσημο γλυπτό από γυαλί μπορεί να επιστρέψει και πάλι στην Ομόνοια, όπως αποκαλύπτει στη στήλη ο καλλιτέχνης: «Έχει συμβεί και στο εξωτερικό να αλλάξουν έργα μου θέσεις όταν γίνεται μια ανάπλαση. Τώρα που η πλατεία έχει αναμορφωθεί, μου ζητήθηκε από τον Δήμο Αθηναίων να επιστρέψει ο “Δρομέας” στην αρχική του θέση. Έδωσα τη συγκατάθεσή μου και περιμένω να δω ποιο είναι το ακριβές σχέδιο της μεταφοράς του. Αλώστε δεν είναι και ένα εύκολο εγχείρημα».
Η ιστορία του του «Δρομέα»
Μια μεγάλη ιστορία του «Δρομέα» έχει μεγάλο ενδιαφέρον. Λίγοι από εμάς γνωρίζουν ότι όταν τοποθετήθηκε στην Ομόνοια η απόφαση ήταν να μείνει εκεί μονάχα ένα μήνα. Το γλυπτό είχε ενταχθεί σε μια καλλιτεχνική δράση δημόσιου χαρακτήρα με τίτλο δρώμενα, σε μια περίοδο όπου δήμαρχος ήταν ο Μιλτιάδης Εβερτ και την αντιδημαρχία Πολιτισμού είχε ο Σταύρος Ξαρχάκος.
Ο Βαρώτσος με σπουδές στην Ιταλία και ήδη διεθνή αναγνώριση είχε παρουσιάσει μερικά χρόνια πριν ένα αντίστοιχο γλυπτό, τον «Ποιητή» στη Λευκωσία, το πρώτο με γυαλί και σίδερο. Ειρωνεία της τύχης είναι ότι και αυτό είχε μπει για λίγο σε άχαρη θέση στον προμαχώνα Καράφα, δίπλα από την Πύλη Αμμοχώστου. Μετακινήθηκε το 2018 έπειτα από 35 χρόνια. Το νέο πόστο του είναι στον προμαχώνα του δημαρχείου της πόλης και έχει απευθείας διάλογο με την αναμορφωμένη πλατεία Ελευθερίας.
«Γενεαλογικά ο “Ποιητής” είναι ο πατέρας του “Δρομέα”, που ήταν να ονομαστεί “Ξένος”», είχε αναφέρει ο Βαρώτσος.
«Ήθελα να κάνω έναν άνθρωπο ο οποίος είναι αυτός ο ταξιδιώτης που μόλις τον συναντάς του λες “πότε ήρθες;” και η επόμενη ερώτηση που του κάνεις είναι “πότε φεύγεις;”. Είναι ο αέναος ταξιδιώτης. Ο άνθρωπος που αφήνει πίσω την ανάμνησή του. Είναι σχεδόν μοιραίο λοιπόν ο “Δρομέας” να μετακινείται συνεχώς και να μην μπορεί να βρει μια μόνιμη θέση», είπε ο γλύπτης ο οποίος είχε πολλές ενστάσεις όταν είχε ακουστεί πριν από λίγα χρόνια ότι το εμβληματικό έργο του μπορεί να πήγαινε στη Βόρεια Μακεδονία.
Εκτός από το έργο του Βαρώτσου πάντως ενδέχεται να τοποθετηθούν αλλού και κάποιες προτομές που βρίσκονταν σε κομβικά σημεία της πόλης, όπως η πλατεία Κολωνακίου ή το Πνευματικό Κέντρο, και έχουν τώρα βγει από τη θέση τους λόγω των έργων του μετρό.