Σύμφωνα με πληροφορίες έως τις 14 Απριλίου θα έχει σταλεί ο φάκελος στην Κομισιόν με το πώς βλέπει η Αθήνα το πλάνο με τις δράσεις και τα έργα που θα ενταχθούν προς χρηματοδότηση στο Ταμείο Ανάκαμψης.
Εν τω μεταξύ στο μεσοδιάστημα θα έχουν ολοκληρωθεί μια σειρά από τεχνικές επεξεργασίες σε συνεργασία με κοινοτικούς τεχνοκράτες για τα προτεινόμενα έργα. Ουσιαστικά δράσεις και σχέδια που δύσκολα θα λάβουν «πράσινο φως» απεντάσσονται ώστε να μη χαθεί στη συνέχεια πολύτιμος χρόνος.
Παράλληλα προχωράει μια η αναλυτική κοστολόγηση των προτεινόμενων επενδύσεων και μεταρρυθμίσεων, από ανεξάρτητο εκτιμητή (Grant Thornton). Μέχρι τώρα έχει ολοκληρωθεί σε ποσοστό άνω του 50% του Σχεδίου. Επίσης εξελίσσονται και οι περιβαλλοντικές μελέτες, που συνοδεύουν τις προτεινόμενες δράσεις και είναι απαραίτητες για να μπορέσουν τα έργα να μπουν κάτω από την «ομπρέλα» του Ταμείου. Η όλη διαδικασία γίνεται από την PwC και έχει ήδη σε μεγάλο βαθμό ολοκληρωθεί, έτσι ώστε και σε αυτό το κρίσιμο πεδίο, να μην υπάρχουν επιφυλάξεις από τους Ευρωπαίους τεχνοκράτες.
Η τελική σύνθεση της Ελληνικής πρότασης
Με την ολοκλήρωση όλων αυτών των διαδικασιών θα γίνει και η τελική σύνθεση της ελληνικής πρότασης με όλα τα χρονικά ορόσημα των προτεινόμενων δράσεων αλλά και τις συνδέσεις με τις απαιτούμενες μεταρρυθμίσεις. Όταν υποβληθεί το σχέδιο θα χρειαστεί ένα δίμηνο περίπου μέχρι η Κομισιόν να κάνει τις παρατηρήσεις της, να το αξιολογήσει και να το προωθήσει στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, το οποίο θα πρέπει να το εγκρίνει εντός ενός μήνα.
Τούτων δοθέντων και χωρίς εκπλήξεις με καθυστερήσεις, η τελική έγκριση του ελληνικού Σχεδίου θα έχει γίνει το αργότερο στις 10 Ιουλίου, ενώ ως τον Αύγουστο, η Ελληνική Δημοκρατία θα έχει υπογράψει τη σχετική Σύμβαση και θα εκταμιευθεί η προκαταβολή που υπολογίζεται σε περίπου 4 δισ ευρώ. (Ο .. συμβολισμός χρόνου με τον Αύγουστο του 2015 … μόνο τυχαίος είναι.)
Βέβαια εν τω μεταξύ θα αρχίσουν να γίνονται έργα με χρηματοροές από το ΠΔΕ που στη συνέχεια θα καλυφθούν από τα κοινοτικά χρήματα
. Π.χ το έργο ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΩ αλλά και άλλες δράσεις με έντονο περιβαλλοντικό αποτύπωμα ή αντίστοιχες που εντάσσονται στην προσπάθεια ψηφιακού μετασχηματισμού.
Ρήτρες και δομικές αλλαγές
Πάντως όπως αποσαφηνίζεται από στελέχη του οικονομικού επιτελείου οι εκταμιεύσεις από το Ταμείο θα γίνονται, όπως αποφασίστηκε το περασμένο καλοκαίρι, με προαπαιτούμενα και μεταρρυθμίσεις.
Ένα κράτος μέλος μπορεί να μπλοκάρει τις ροές χρήματος
Μάλιστα, ένα κράτος μέλος μπορεί να μπλοκάρει τις ροές χρήματος σε άλλο κράτος μέλος, εάν εκτιμηθεί ότι τα «προαπαιτούμενα» δεν τηρούνται. Επίσης στις μεταρρυθμίσεις αυτές περιλαμβάνονται αλλαγές σε ασφαλιστικό, συνταξιοδοτικό, δημόσια διοίκηση και δημόσια οικονομικά, κάτι που βέβαια στην Ελλάδα είναι πολύ «οικείο» καθώς συνδέεται με τα μνημόνια.
Είναι ξεκάθαρο πάντως ότι οι πόροι αυτοί στους οποίους ποντάρει πολλά η Ελλάδα έχουν πιο αυστηρές διαδικασίες από το ΕΣΠΑ ενώ δεν αποκλείεται όταν τα ορόσημα και οι στόχοι δεν εκπληρώνονται, να μπαίνει κόφτης στις εκταμιεύσεις.
Να σημειωθεί ότι ήδη ετοιμάζεται κι ένα corpus νομοσχεδίων που θα «κουμπώνουν» με το Σχέδιο και αφορούν τα εργασιακά, δημόσιο, κτλ κάτι που ήδη συναντά αντιδράσεις πολιτικές και κοινωνικές. Πρόκριμα αντιπαράθεσης αλλά και πεδίο ανταλλαγής απόψεων θα είναι η Βουλή όπου θα συζητηθεί το Σχέδιο Ανάκαμψης πάνω βέβαια σε ένα πλαίσιο γενικών αξόνων καθώς θα τρέχει και η αξιολόγηση από την Κομισιόν.
Δομικές αλλαγές θα απαιτηθούν
Με βάση πάντως τόσο τις αναφορές κοινοτικών αξιωματούχων αλλά και το τεχνικό κείμενο, που προετοίμασε η Κομισιόν για το ερχόμενο Eurogroup μπορεί να καταλάβει κανείς το τι έρχεται. Όπως αναφέρεται «δομικές αλλαγές θα απαιτηθούν για να υποστηριχθούν οι αναγκαίες μεταρρυθμίσεις και επενδύσεις» ενώ προτάσσεται η δημιουργία θέσεων εργασίας, η βιώσιμη ανάπτυξη και ο εκσυγχρονισμός των οικονομιών, προκειμένου να γίνουν πιο ανθεκτικές στις νέες προκλήσεις και την ψηφιακή-”πράσινη” μετάβαση.
Το θέμα είναι βέβαια ποιοι από τους αδύναμους π.χ. ΜμΕ αλλά και χαμηλά κοινωνικά στρώματα θα προχωρήσουν μέσα σε αυτό το πεδίο δράσεων που θα ενταχθούν στο Ταμείο, όπου όπως φαίνεται προτάσσονται έργα που θα εγκρίνονται στη βάση τραπεζικών κριτηρίων, θα μοχλεύουν κεφάλαια και άρα δε θα είναι πλήρως με δημόσια χρηματοδότηση, θα ενισχύονται συγχωνεύσεις κτλ που μπορεί να ευνοήσουν τους μεγάλους σε βάρος των μικρών.