Στις… ράγες έχει ήδη μπει για τις δοκιμαστικές διαδρομές το Μετρό Θεσσαλονίκης, ενώ σε λιγότερο από τρεις μήνες, ήτοι σε 87 ημέρες, με ορόσημο το Σάββατο 30 Νοεμβρίου θα παραδοθεί επίσημα στους πολίτες της Θεσσαλονίκης και τους επισκέπτες της πόλης για χρήση.

Πρόκειται για ένα από τα εμβληματικότερα έργα των τελευταίων δεκαετιών για τη χώρα, το οποίο, όπως τόνισε στη χθεσινή συνέντευξη Τύπου στη Θεσσαλονίκη ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σταϊκούρας παρουσία της διοίκησης της ΆκτωρIntrakat αλλά και της διοίκησης της Ελληνικό Μετρό, θα ξεπεράσει σε προϋπολογισμό τα 2 δισ. ευρώ.

Παράλληλα, όπως τόνισε ο υπουργός, η πολιτεία αναζητά πόρους ώστε να ξεκινήσει την κατασκευή και της δεύτερης γραμμής, που θα συμπληρώσει την πρώτη και θα εμπλουτίσει ακόμη περισσότερο τα σταθερά μέσα μεταφοράς στην πόλη της Θεσσαλονίκης.

Έτσι λοιπόν, ένα έργο που θεωρούνταν… στοιχειωμένο, έχοντας καταντήσει ανέκδοτο αλλά και αιτία εύλογης αγανάκτησης για όλη τη Θεσσαλονίκη και τη Βόρεια Ελλάδα, κάτι που νομοτελειακά δηλητηρίαζε τη σχέση της με το… κράτος των Αθηνών και κλόνιζε την πίστη και την εμπιστοσύνη των πολιτών προς την πολιτεία, οσονούπω παραδίδεται στους πολίτες της Θεσσαλονίκης.

Το έργο ολοκληρώνει η εταιρεία Άκτωρ, (θυγατρική του ομίλου Intrakat πλέον), η οποία κλήθηκε να διεκπεραιώσει το απαιτητικό project όταν οι προηγούμενοι ανάδοχοι δεν κατάφεραν λόγω ανυπέρβλητων δυσκολιών και χρεοκοπία.

Σημειώνεται πως η Άκτωρ είναι ίσως η πιο εξειδικευμένη κατασκευαστική εταιρεία στην Ελλάδα, έχοντας υπογράψει μερικά από τα πλέον κομβικά, κρίσιμα και απαιτητικά projects στη χώρα μας, ενώ έχει και εμπειρία από την κατασκευή Μετρό, όπως της Αθήνας και της Ντόχα του Κατάρ.

Χωρίς οδηγό οι συρμοί του Μετρό Θεσσαλονίκης

Η πρώτη γραμμή Μετρό της Θεσσαλονίκης αποτελείται από 18 συρμούς οι οποίοι κινούνται χωρίς οδηγό, ενώ αναμένονται και άλλοι 15 συρμοί, ώστε να πυκνώσουν τα δρομολόγια και να υπάρχει τραίνο κάθε σχεδόν ενάμιση λεπτό της χώρας, ήτοι 90 δευτερόλεπτα.

Παράλληλα, είναι ήδη έτοιμο και λειτουργεί ένα μεγάλο αμαξοστάσιο – κέντρο ελέγχου που αποτελεί την «καρδιά» όλου του Μετρό, κανονίζει τα δρομολόγια και με όργανα τελευταίας τεχνολογίας προγραμματίζει και οργανώνει τα πάντα.

Η κόκκινη γραμμή του Μετρό περιλαμβάνει 13 σταθμούς, είναι 9,6 χιλιομέτρων με δύο σήραγγες μονής τροχιάς, ενώ κάθε συρμός είναι χωρητικότητας 450 ατόμων. Μάλιστα, ο σχεδιασμός των συρμών είναι διαφορετικός από αυτόν του Μετρό της Αθήνας, με λιγότερα καθίσματα και περισσότερο ελεύθερο χώρο, δεδομένου ότι οι αποστάσεις στη Θεσσαλονίκη είναι μικρές και η διαδρομή θα καλύπτεται σε πολύ λίγα λεπτά.

Το μετρό της Θεσσαλονίκης θα έχει μέγιστη δυνατότητα μεταφοράς 18.000 ατόμων ανά ώρα και ανά κατεύθυνση, ενώ η εκτιμώμενη ημερήσια κίνηση είναι 254.000 επιβάτες και θα λειτουργεί με σύστημα αυτόματων θυρών σε κάθε σταθμό.

Σύμφωνα με τη μελέτη την οποία παρουσίασε η Ελληνικό Μετρό, το 2040 εκτιμάται ότι θα μετακινούνται με το μετρό 286.000 επιβάτες ημερησίως με τη βασική, κόκκινη γραμμή του μετρό, δηλαδή αυτή που παραδίδεται οσονούπω.

Αν και δεν έχει «κλειδώσει» ακόμη η απόφαση για το ύψος του εισιτηρίου στο Μετρό Θεσσαλονίκης, εντούτοις το σίγουρο είναι ότι θα είναι φθηνότερο από της Αθήνας που είναι 1,20 ευρώ καθώς η διαδρομή είναι πολύ μικρή και σύμφωνα με τις εκτιμήσεις θα κυμανθεί μεταξύ 80 λεπτών και ενός ευρώ.

Αλέξανδρος Εξάρχου: Τηρούμε τις δεσμεύσεις μας

«Πριν ένα χρόνο που εξαγοράσαμε την Άκτωρ είχαμε δεσμευτεί στην κυβέρνηση αλλά και στους πολίτες της Θεσσαλονίκης πως το Νοέμβριο του 2024 θα παραδώσουμε το Μετρό. Τότε, αντιμετωπίσαμε ειρωνεία και αμφισβήτηση. Και όμως τα καταφέραμε. H εταιρεία τήρησε τη δέσμευσή της για παράδοση του έργου στην συγκεκριμένη ημερομηνία. Ξύπνησε το θηρίο των κατασκευών που λέγεται Άκτωρ. Πρόκειται για το πιο σύγχρονο μετρό στην Ευρώπη», είπε ο κ. Εξάρχου.

Συνάμα, υπογράμμισε ότι το έργο μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως σημαντικό μάθημα για το τι δεν πρέπει να γίνεται στην ανάληψη και την εκτέλεση ενός μεγάλου έργου, αλλά και για το πως αυτά πρέπει να υλοποιούνται, ώστε να ολοκληρώνονται σωστά, όπως συνέβη το τελευταίο έτος με την Άκτωρ και το Μετρό Θεσσαλονίκης.

Παράλληλα έδωσε τα εύσημα στα στελέχη και τους εργαζόμενους της Άκτωρ, ενώ τόνισε πως «δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι αυτό το έργο θα ήταν αδύνατο να επιτευχθεί, χωρίς την υποδειγματική συνεργασία μεταξύ αναδόχου και δημοσίου», επισημαίνοντας ότι το συγκεκριμένο παράδειγμα πρέπει να μείνει ως παρακαταθήκη στα τεχνικά πράγματα της χώρας, καθώς μπορεί να συμβάλλει σε καλύτερα έργα, στο μέλλον.

Τέλος, δεν παρέλειψε να συμπληρώσει πως ο σταθμός «Βενιζέλου» θα είναι ο πιο όμορφος σταθμός στην Ευρώπη. «Είμαστε υπερήφανοι που παραδίδουμε ένα στολίδι για τη Θεσσαλονίκη και την Ελλάδα συνολικά» κατέληξε.

Η νέα γραμμή και η χρηματοδότησή της

Επόμενο ορόσημο για το συγκοινωνιακό χάρτη της Θεσσαλονίκης είναι η κατασκευή της δεύτερης γραμμής του μετρό 18,4 χιλιομέτρων με 17 σταθμούς, που θα εξυπηρετεί τα βορειοδυτικά προάστια της πόλης, όπως είναι η Πολίχνη και ο Εύοσμος. Ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιος για τις Υποδομές Νίκος Ταχιάος, τόνισε πως «είμαστε σε αναζήτηση χρηματοδοτικών πόρων για να προχωρήσουν τα έργα.

Αυτή τη στιγμή, οι υποδομές δεν αποτελούν προτεραιότητα στα Ευρωπαϊκά προγράμματα και κατά συνέπεια είναι μία μελλοντική άσκηση για το Υπουργείο μας, καθώς για να απευθυνθούμε στους Ευρωπαϊκούς Φορείς και στους διεθνείς χρηματοδοτικούς οργανισμούς, θα πρέπει προηγουμένως να έχει παραδοθεί η βασική γραμμή. Για αυτό, η 30η Νοεμβρίου, είναι μέρα – ορόσημο για τη Θεσσαλονίκη. Θα αλλάξει η εικόνα της πόλης, τόσο στο εσωτερικό όσο και στο εξωτερικό, προκειμένου να μπορέσουμε να διεκδικήσουμε τη χρηματοδότηση της επέκτασης του Μετρό. Φθάνοντας στην παράδοσή του μπορούμε να περιορίσουμε τις αντιδικίες μόνο στα πολιτικά forum».

Διαβάστε ακόμη: