Στην αρχή του καλοκαιριού, ξαφνικά η χρήση του ChatGPT υποχώρησε κατακόρυφα, δημιουργώντας το εξής ερώτημα: πώς γίνεται το δημοφιλές chatbot τεχνητής νοημοσύνης, του οποίου η χρήση αυξανόταν συνεχώς από πέρυσι, να χάνει αιφνιδιαστικά το κοινό του; Η πιθανότερη εξήγηση για το περίεργο φαινόμενο ήταν ότι εκατομμύρια μαθητές ξεκίνησαν τις καλοκαιρινές τους διακοπές και συνεπώς δεν χρειάζονταν πια την εφαρμογή παραγωγής κειμένου για έρευνα…ή μάλλον για αντιγραφή.

Τώρα που τα σχολεία έχουν ανοίξει, και σε ορισμένες χώρες ήδη από τα τέλη Αυγούστου, η χρήση έχει αρχίσει να ανακάμπτει ξανά, επιβεβαιώνοντας την παραπάνω θεωρία. Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία που συγκεντρώνει σε εβδομαδιαία βάση η εταιρεία αναλύσεων δεδομένων Similarweb, η χρήση του ChatGPT άρχισε να επανέρχεται δυναμικά στα τέλη του προηγούμενου μήνα και συνεχίζει να ανεβαίνει.

Έχει επίσης ενδιαφέρον να δει κανείς συγκριτικά τη χρήση του Minecraft: η χρήση του βιντεοπαιχνιδιού, ιδιαίτερα δημοφιλές στα παιδιά, αυξήθηκε κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού και άρχισε ξανά να υποχωρεί στα τέλη του Αυγούστου, ακολουθώντας δηλαδή ακριβώς αντίστροφη πορεία από το ChatGPT.

Χρήση ChatGPT και Minecraft τον τελευταίο χρόνο

Τα στοιχεία μίλησαν: Το ChatGPT χρησιμοποιούν κυρίως μαθητές για αντιγραφή-1
Γράφημα: Insider

Τι σημαίνει αυτό για τα chatbot

Για την εταιρεία που ανέπτυξε το ChatGPT, την OpenAI, τα στοιχεία δεν φαίνεται να προκαλούν ανησυχία, αφού τώρα που οι μαθητές επέστρεψαν στα θρανία επανέρχονται στο chatbot, ώστε να «σκέφτεται» για λογαριασμό τους. Έτσι, η χρήση ανακάμπτει και η εφαρμογή συνεχίζει την ανοδική πορεία μετά από μία τρίμηνη παύση περίπου.

Από την άλλη πλευρά, εάν η χρήση ανακάμπτει μόνο λόγω των μαθητών, αυτό μπορεί να καταδεικνύει ότι υπάρχουν περιορισμένες περιπτώσεις χρήσης (use case) για τέτοιου είδους chatbot. «Εάν η πτώση του ChatGPT οφείλεται μόνο στους μαθητές που κάνουν διακοπές, αυτό αφήνει να εννοηθεί ότι υπάρχει μικρότερο κοινό και λιγότερες περιπτώσεις χρήσης», δήλωσε ο Mark Shmulik, αναλυτής Ίντερνετ στην εταιρεία αναλύσεων, Bernstein.

Σε κάθε περίπτωση, εάν η ανάπτυξη του ChatGPT παίρνει ώθηση από μαθητές που θέλουν να αντιγράψουν, τότε η σχετική τεχνολογία -ή τουλαχιστον το συγκριμένο μοντέλο παραγωγής λόγου- δεν είναι η κορυφαία υπολογιστική πλατφόρμα του μέλλοντος, όπως έχει παρουσιαστεί.

Μπορούν οι δάσκαλοι να εντοπίσουν αντιγραφή από ChatGPT;

Στα τέλη Αυγούστου, πάντως, η OpenAI δημοσίευσε έναν οδηγό για δασκάλους με προτάσεις για τη σωστή χρήση του ChatGPT στο σχολείο, καθώς και συχνές ερωτήσεις, ορισμένες εκ των οποίων είχαν ανησυχητικές απαντήσεις.

H πιο σημαντική ερώτηση ήταν εάν οι δάσκαλοι μπορούν να ξεχωρίσουν ένα κείμενο που έχει γραφτεί με ChatGPT. «Με λίγα λόγια, όχι. Ενώ ορισμένοι (συμπεριλαμβανομένης της OpenAI) έχουν διοχετεύσει εργαλεία για τον εντοπισμό του περιεχομένου που έχει παραχθεί με τεχνητή νοημοσύνη, κανένα από αυτά δεν εντοπίζει αξιόπιστα τη διαφορά ανάμεσα σε περιεχόμενο που έχει παραχθεί από τεχνητή νοημοσύνη και από άνθρωπο», αναφέρει χαρακτηριστικά η εταιρεία.

Μάλιστα, στην ίδια ανάρτηση παραδέχεται ότι υπήρξε μεγάλο περιθώριο λάθους στο πλαίσιο δοκιμών. Σύμφωνα με τα εργαλεία αυτά, ορισμένα κείμενα του Σαίξπηρ και η Διακήρυξη της Ανεξαρτησίας, θεωρήθηκαν περιεχόμενο που παρήγαγε η τεχνητή νοημοσύνη.