Μe την προοπτική της απαγόρευσης να κρέμεται πάνω από το TikTok, οι 170 εκατομμύρια Αμερικανοί χρήστες του μπορεί να αρχίσουν να ψάχνουν για μια εναλλακτική λύση για να περάσουν το χρόνο τους. Θα μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν το Bigo Live. Ή το Likee, το οποίο προσφέρει παρόμοιες επιλογές επεξεργασίας και διαμοιρασμού βίντεο και έχει περισσότερους από 100 εκατομμύρια χρήστες σε όλο τον κόσμο. Υπάρχει επίσης το Hago, το οποίο συνδυάζει τα κοινωνικά μέσα και τα βιντεοπαιχνίδια και το οποίο έχει καταγράψει περίπου 500 εκατομμύρια κατεβάσματα (downloads).

Οι τρεις εφαρμογές είναι παρόμοιες με το TikTok και με έναν άλλο τρόπο. Η εταιρεία που τις κατασκευάζει, η Joyy, εδρεύει στη Σιγκαπούρη, όπως και το TikTok. Και όπως και η ByteDance, η μητρική εταιρεία του TikTok, ο κύριος μέτοχος της Joyy, που ονομάζεται Huanju, εδρεύει στην ηπειρωτική Κίνα.

Οι άλλες εταιρείες

Η ByteDance και η Huanju είναι μεταξύ δεκάδων κινεζικών εταιρειών που ακμάζουν στο ελεύθερο δυτικό διαδίκτυο, μακριά από τη λογοκρισία της Κίνας. Αναπτύσσουν εφαρμογές για τα πάντα, από παιχνίδια και μέσα κοινωνικής δικτύωσης μέχρι γυμναστική και επεξεργασία φωτογραφιών. Πολλές έχουν εγκαταστήσει την έδρα τους εκτός Κίνας, συχνά στη Σιγκαπούρη, και δεν διαφημίζουν την κινέζικη καταγωγή τους. Πολλοί αμφισβητούν την ιδέα ότι είναι καν Κινέζοι.

Σύμφωνα με την Sensor Tower, μια εταιρεία ερευνών, μια εταιρεία βιντεοπαιχνιδιών από τη Σανγκάη με την ονομασία MiHoYo ξεπέρασε πέρυσι ακόμη και την Tencent, μια κινεζική εταιρεία παιχνιδιών, όταν αφορούσε τα έσοδα από βιντεοπαιχνίδια στο εξωτερικό (η MiHoYo που δεν είναι εισηγμένη στο χρηματιστήριο δεν δημοσιοποιεί στοιχεία). Οι 30 μεγαλύτεροι κινεζικοί κατασκευαστές βιντεοπαιχνιδιών αντιπροσωπεύουν το 18% των παγκόσμιων πωλήσεων της βιομηχανίας εκτός Κίνας. Οι εφαρμογές ηλεκτρονικού εμπορίου που συνδέονται με την Κίνα έχουν παρόμοια επιτυχία.

Η Shein, η οποία πωλεί φθηνά ρούχα, κυρίως σε Αμερικανούς, πιστεύεται ότι πούλησε πέρυσι ρούχα αξίας δεκάδων δισεκατομμυρίων δολαρίων. Η Temu, η οποία εδρεύει στη Βοστώνη αλλά ανήκει σε έναν γιγαντιαίο κινεζικό e-έμπορο, την PDD, μπορεί να έχει σημειώσει κέρδη πολλών δισεκατομμυρίων δολαρίων. Η PDD, η οποία είναι εισηγμένη στη Νέα Υόρκη, δεν αναλύει τα αποτελέσματα της Temu, αλλά στις 20 Μαρτίου ανέφερε ότι οι συνολικές πωλήσεις της υπερδιπλασιάστηκαν το τελευταίο τρίμηνο του 2023, στα 12,5 δισ. δολάρια.

Άλλες κινεζικές εταιρείες προωθούνται επίσης στην Αμερική. Η Daily Yoga, μια εφαρμογή δημοφιλής στους λάτρεις της άσκησης, ανήκει σε μια εταιρεία από την κινεζική πόλη Xi’an. Το Bestie-Portrait, ένα πρόγραμμα επεξεργασίας φωτογραφιών, έχει Κινέζους ιδιοκτήτες. Το CapCut, μια από τις πιο δημοφιλείς εφαρμογές επεξεργασίας βίντεο στον κόσμο, ανήκει στην ByteDance. Το ίδιο και το Lemon8, μια εφαρμογή κοινής χρήσης φωτογραφιών και βίντεο παρόμοια με το Instagram. Η ReelShort, η οποία σερβίρει σαπουνόπερες στους Αμερικανούς τηλεθεατές σε μικρά επεισόδια, ανήκει στην Crazy Maple Studios, μια καλιφορνέζικη θυγατρική της COL Digital Publishing, της οποίας τα κεντρικά γραφεία βρίσκονται στο Πεκίνο.

Οι διαψεύσεις

Η απαγόρευση του TikTok θα μπορούσε να ανοίξει την πόρτα σε πολλές από αυτές τις εφαρμογές που θα οδηγηθούν στον ψηφιακό σκουπιδοτενεκέ. Κινδυνεύουν να κατηγορηθούν, όπως το TikTok, ότι μοιράζονται τα δεδομένα των χρηστών με τις κινεζικές αρχές, ότι αποτελούν μέσο προπαγάνδας ή και τα δύο. Η TikTok αρνείται αυτούς τους ισχυρισμούς, επισημαίνει τις προσπάθειές της να περιφράξει τα αμερικανικά δεδομένα και τον αλγόριθμό της και λέει ότι το Κομμουνιστικό Κόμμα δεν έχει καμία επιρροή πάνω της. Άλλες εφαρμογές με κινεζικές ρίζες ίσως χρειαστεί σύντομα να αρχίσουν να εκδίδουν παρόμοιες διαψεύσεις.

Διαβάστε ακόμη: