Σοβαρές προεκτάσεις για την παγκόσμια αγορά πετρελαίου έχει η κατάσχεση από το Ιράν των δύο ελληνικών πλοίων στον Περσικό Κόλπο, καθώς αυξάνει τον κίνδυνο περαιτέρω διαταραχής των μεταφορών από μια περιοχή που αποτελεί ζωτική πηγή για τον παγκόσμιο ενεργειακό εφοδιασμό, προειδοποιεί το Bloomberg.
Η ανάλυση αποδίδει την κατάσχεση των πλοίων, που το καθένα είναι φορτωμένο με περίπου 1 εκατ. βαρέλια πετρελαίου, σε αντίποινα των Φρουρών της Επανάστασης του Ιράν για την δέσμευση του τάνκερ στην Κάρυστο.
«Οι ναυλωτές θα πρέπει να είναι πιο προσεκτικοί», δήλωσε στο Bloomberg ο Matt Stanley της Starfuels στο Ντουμπάι. «Το Ιράν θα είναι εξαιρετικά προστατευτικό έναντι όλων των περιουσιακών στοιχείων».
Οι τιμές του μπρεντ σημείωσαν άνοδο 0,5% περίπου στα 120 δολάρια το βαρέλι τη Δευτέρα, έχοντας σημειώσει άνοδο 1,7% την Παρασκευή.
Η κατάσχεση των πλοίων
Τα δύο δεξαμενόπλοια, το Prudent Warrior και το Delta Poseidon, καταλήφθηκαν από τις ιρανικές δυνάμεις στον Περσικό Κόλπο την Παρασκευή.
Και τα δύο είναι ελληνικής ιδιοκτησίας και σημαίας και είχαν φορτώσει φορτία στο Ιράκ, σύμφωνα με στοιχεία παρακολούθησης δεξαμενόπλοιων που συγκέντρωσε το Bloomberg.
Η κατάσχεση των πλοίων ήρθε λίγο καιρό αφότου οι ελληνικές αρχές σταμάτησαν ένα δεξαμενόπλοιο υπό σημαία Ιράν και, σε συντονισμό με τις αμερικανικές αρχές που επιβάλλουν κυρώσεις στο Ιράν, κατάσχεσαν το φορτίο του.
Η κυβέρνηση Τραμπ είχε επιβάλει εκ νέου ευρείες κυρώσεις στην οικονομία και την ενεργειακή βιομηχανία του Ιράν μετά την έξοδο από την πυρηνική συμφωνία του 2015, στο πλαίσιο μιας στρατηγικής για την αποσταθεροποίηση και την αποδυνάμωση της ηγεσίας της χώρας, θυμίζει το Bloomberg.
Το Prudent Warrior μεταφέρθηκε έκτοτε στο ιρανικό λιμάνι Μπαντάρ Αμπάς με όλο το πλήρωμα και το φορτίο, είπε στο Bloomberg ο Γιώργος Βακιρτζής, διευθύνων σύμβουλος της ιδιοκτήτριας του πλοίου, Polembros Shipping Ltd.
Προηγούμενα περιστατικά
Το Ιράν κατέλαβε ένα βρετανικό δεξαμενόπλοιο για περισσότερους από δύο μήνες το 2019 μετά τον αποκλεισμό ενός ιρανικού πετρελαιοφόρου στο Γιβραλτάρ. Και τα δύο πλοία τελικά απελευθερώθηκαν.
Άλλα δεξαμενόπλοια που ανήκουν στη Βρετανία, τη Σαουδική Αραβία και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα έχουν δεχθεί εχθρικές προσεγγίσεις εντός και γύρω από το Ορμούζ τα τελευταία χρόνια, ενώ ιρανικά πλοία έχουν χτυπηθεί στην Ερυθρά Θάλασσα.
«Ξέραμε ότι οι Ιρανοί θα έκαναν αντίποινα, το είδαμε πριν από δύο χρόνια με το σκάφος Stena», είπε ο Βακιρτζής. «Πολλά ελληνικά πλοία ανεβοκατεβαίνουν στον Κόλπο ακριβώς μπροστά από την πόρτα τους». Ο καπετάνιος ενός φορτωμένου πετρελαιοφόρου δεν μπορούσε να κάνει και πολλά για να αποφύγει την επίθεση από το ελικόπτερο, πρόσθεσε.
Οι Φρουροί της Επανάστασης ανέλαβαν την ευθύνη και προειδοποίησαν άλλα ελληνικά σκάφη στην περιοχή, ενώ άλλα 17 ελληνικά πλοία στον Κόλπο θα μπορούσαν επίσης να κατασχεθούν.