Ντόμινο αντιδράσεων έχει προκαλέσει η απόφαση της κυβέρνησης της Γερμανίας να επιβάλλει συνοριακούς ελέγχους και στις εννέα χώρες με τις οποίες συνορεύει.

Η εφαρμογή του μέτρου- που έχει προκαλέσει ισχυρές πολιτικές αντιδράσεις στην Ευρώπη και ανησυχία για το μέλλον της Ζώνης Σένγκεν- ξεκινάει στις 16 Σεπτεμβρίου και θα διαρκέσει, καταρχάς, έξι μήνες.

Ποιες είναι, όμως, οι πρακτικές επιπτώσεις για όσους ταξιδεύουν ή πραγματοποιούν εξαγωγές στη Γερμανία;

Ταξίδια: Καθυστερήσεις στα σύνορα, δεν επηρεάζονται οι πτήσεις

Στα σύνορα Γερμανίας – Δανίας οι μνήμες είναι ακόμα νωπές από το Ευρωπαϊκό πρωτάθλημα ποδοσφαίρου Euro 2024, που φιλοξένησε η Γερμανία. Στη διάρκειά του είχαν επιβληθεί προσωρινοί συνοριακοί έλεγχοι για λόγους ασφάλειας.
«(Τότε) σε ορισμένους συνοριακούς σταθμούς, ο χρόνος αναμονής έφτανε μέχρι και μισή ώρα» δήλωσε στο BBC o Joris Bengevoord, δήμαρχος μιας ολλανδικής παραμεθόριας πόλης.

Αυτή η εικόνα αναμένεται να γενικευτεί και να επεκταθεί με την επιβολή των συνοριακών ελέγχων σε όλα τα χερσαία σύνορα όχι μόνο για όσους ταξιδεύουν με οχήματα (ΙΧ, φορτηγά, λεωφορεία) αλλά και για όσους μετακινούνται με τρένο.
Οι καθυστερήσεις για τα ιδιωτικά οχήματα, τα τρένα και τα τουριστικά λεωφορεία θεωρούνται αναπόφευκτες.

Όπως εξήγησε στο newmoney ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Ελληνικών Συνδέσμων Γραφείων Ταξιδίων & Τουρισμού fedHATTA, Λύσσανδρος Τσιλίδης, από τη στιγμή που οι έλεγχοι από δειγματοληπτικοί γίνονται υποχρεωτικοί, είναι δεδομένο ότι θα υπάρχουν καθυστερήσεις.

«Πρέπει να δοθούν διευκρινίσεις από τη Γερμανία. Έχουμε ζητήσει από τη Γερμανική Ταξιδιωτική Ένωση (DRV) να μας αποστείλει στοιχεία για τι ακριβώς και πώς θα ισχύει, καθώς και εμείς, από την πλευρά μας, είμαστε υποχρεωμένοι να δίνουμε ακριβείς πληροφορίες στους ταξιδιώτες για τον προορισμό στον οποίο ταξιδεύουν. Θα πρέπει επίσης να τους ενημερώνουμε αν θα πρέπει να περιμένουν καθυστερήσεις κατά την είσοδο στην χώρα και πόσο μπορεί να διαρκέσουν αυτές.»

Αυτή την περίοδο τα οδικά ταξίδια των Ελλήνων προς τη Γερμανία είναι περιορισμένα, ωστόσο αυτό αλλάζει την περίοδο των Χριστουγέννων, όταν θα βρίσκονται ακόμα σε ισχύ οι γενικευμένοι συνοριακοί έλεγχοι.

Σύμφωνα με όσα γνωρίζουμε μέχρι τώρα, οι ταξιδιώτες από τα κράτη της ΕΕ θα συνεχίσουν να ταξιδεύουν με τις ταυτότητές τους– δεν θα χρειάζεται να επιδεικνύουν διαβατήριο.

Επίσης, οι συνοριακοί έλεγχοι αφορούν μόνο στις χερσαίες μετακινήσεις- δεν θα εφαρμόζονται στα αεροδρόμια της Γερμανίας.

Φόβοι για ουρές φορτηγών στα σύνορα

Η Γερμανία, η μεγαλύτερη οικονομία της Ευρώπης, μοιράζεται περισσότερα σύνορα με άλλες χώρες από οποιοδήποτε άλλο κράτος μέλος της ΕΕ και αποτελεί την καρδιά του διασυνοριακού χερσαίου εμπορίου της Ευρώπης.

Η απόφαση για επιβολή συνοριακών ελέγχων προκάλεσε αντιδράσεις από πολλές πλευρές.

Στην Ολλανδία, για την οποία η Γερμανία είναι ο μεγαλύτερος εμπορικός εταίρος με περίπου 1.000 φορτηγά να περνούν καθημερινά τα σύνορα των δύο χωρών, η Ένωση Μεταφορών και Logistics (TLN) προειδοποίησε ότι θα επαναληφθούν εικόνες ίδιες με αυτές που δημιουργήθηκαν όταν τέθηκε σε ισχύ το Brexit, με τα προϊόντα να φτάνουν πολύ αργά και τις επακόλουθες συνέπειες για το εμπόριο.
«Η Γερμανία υπονομεύει τη Συμφωνία Σένγκεν και την ελεύθερη διακίνηση αγαθών ως αποτέλεσμα» δήλωσε η Ένωση TLN.

Προκειμένου να αποφευχθούν τέτοιες εικόνες, η γερμανική Ένωση Logistics και Εμπορευματικών Μεταφορών (DSLV) ζήτησε να μην εμπίπτουν στους ελέγχους τα φορτηγά που απλά διασχίζουν τη Γερμανία και δεν έχουν προορισμό την χώρα. Αυτό είχε ισχύσει στη διάρκεια του Euro2024. «Το μέτρο απέτρεψε οικονομικές ζημιές, επειδή οι αξιωματούχοι επικέντρωσαν τους ελέγχους σε άτομα και όχι σε φορτηγά» ανέφερε η Ένωση.

Ο Dirk Jandura, πρόεδρος της Ομοσπονδίας Χονδρικού και Διεθνούς Εμπορίου της Γερμανίας, δήλωσε στο Associated Press ότι οι περιορισμοί στην ελεύθερη κυκλοφορία των ανθρώπων «σημαίνουν πάντα καθυστερήσεις και συνεπώς αυξήσεις κόστους για την οικονομία και ειδικά για το χονδρεμπόριο και το διεθνές εμπόριο».

Την προηγούμενη εβδομάδα, εκπρόσωπος του γερμανικού υπουργείου Εσωτερικών δήλωσε ότι οι νέοι έλεγχοι πιθανότατα θα ακολουθήσουν το παράδειγμα των υφιστάμενων ελέγχων στα σύνορα με Πολωνία, Τσεχία, Ελβετία και Αυστρία: αντί να αναγκάζεται κάθε όχημα να σταματά σε σταθερά σημεία ελέγχου, οι έλεγχοι θα γίνονται από κινητές ομάδες αστυνομικών, που θα σταματάνε οχήματα μόνο υπάρχουν «ενδείξεις για λαθρεμπόρους ανθρώπων και διασυνοριακό έγκλημα».

Στην Ελλάδα, όπου η Γερμανία είναι φέτος ο τρίτος μεγαλύτερος εμπορικός εταίρος, οι Έλληνες εξαγωγείς τηρούν στάση αναμονής.

«Θεωρώ ότι είναι, σε αυτή την φάση, τουλάχιστον πρόωρο, να πούμε αν τα νέα μέτρα θα καθυστερήσουν ή όχι ή αν θα επιβραδύνουν το μεταφορικό έργο, προκειμένου να έχουν πτώση οι εξαγωγές μας» δήλωσε στο newmoney ο πρόεδρος του Πανελλήνιου Συνδέσμου Εξαγωγέων, Αλκιβιάδης Καλαμπόκης.
«Νομίζω ότι δεν θα έχουμε επιβράδυνση, αλλά καλύτερα θα μπορούμε να το δούμε μετά από ένα δίμηνο-τρίμηνο, που θα το αξιολογήσουμε πλέον. Ως πρώτη εκτίμηση, δεν θεωρούμε ότι αυτό θα επηρεάσει αρνητικά τις εξαγωγές μας.»

Στην Πολωνία, πάντως, η Agnieszka Łada-Konefał, αναπληρώτρια διευθύντρια του Γερμανικού Ινστιτούτου Πολωνικών Υποθέσεων, δήλωσε ότι οι τυχαίοι έλεγχοι στα γερμανο-πολωνικά σύνορα δημιουργούν μποτιλιαρίσματα που δυσκολεύουν τη διέλευση των ανθρώπων για δουλειά, ενώ αποθαρρύνουν τους Γερμανούς να ψωνίσουν στην Πολωνία.

Διαβάστε ακόμη: