Είχατε ποτέ φανταστεί ότι είναι δυνατόν να αναζητήσετε οτιδήποτε στο ίντερνετ, χωρίς να αντικρίσετε πολλαπλές σελίδες με αράδες αποτελεσμάτων, που μάλιστα προσπαθούν να αναδείξουν τα καλύτερα αποτελέσματα, να φέρουν ψηλά αυτό που θα ήθελε να θεωρηθεί περίπου ως η απόλυτη αλήθεια;

Ή, με άλλα λόγια, είχατε ποτέ φανταστεί ότι θα κάνετε αναζητήσεις σε κάποια άλλη μηχανή πέρα από το Google – και οποιαδήποτε άλλη μηχανή του μοιάζει; Μια νέα εταιρεία, που ανακοίνωσε ότι έχει εξασφαλίσει χρηματοδότηση 20 εκατομμυρίων δολαρίων, λάνσαρε τη δική της μηχανή αναζήτησης, σε beta μορφή ακόμα, που φιλοδοξεί να γίνει όλα αυτά που δεν είναι η Google.

You.com

Πρόκειται για το You.com, που απομακρύνεται από αυτόν τον γραμμικό τρόπο παρουσίασης των αποτελεσμάτων που γνωρίζουμε από την Google, και παρουσιάζει τα πάντα μέσα σε ένα πλέγμα ομαδοποιημένων πληροφοριών και αποτελεσμάτων. Οι απαντήσεις του στις αναζητήσεις του χρήστη, δηλαδή, ομαδοποιούνται σε κατηγορίες όπως «ειδήσεις», «αποτελέσματα ιστού» ή ανάλογα με συγκεκριμένα websites, όπως Wikipedia, Amazon, LinkedIn. Ακόμα, το You.com επιτρέπει στον χρήστη να επηρεάζει τι είδους πηγές θα βλέπει, να εκφράζει τις προτιμήσεις του, ώστε να εμφανίζονται ψηλότερα τα αποτελέσματα από τις πηγές που προτιμά.

Oι διαφορές

Η διαφορά με την Google, που πολύ συχνά μπορεί να εμφανίζει παρόμοια αποτελέσματα με το You.com, δεν είναι μόνο επιφανειακή. Ο τρόπος που είναι οργανωμένα τα πράγματα ενθαρρύνουν τον χρήστη να κάνει κλικ σε περισσότερα αποτελέσματα, είναι σαν να προσφέρει τη δυνατότητα να κάνει σύγκριση διαφορετικών πηγών, να αξιολογήσει και να φιλτράρει τα αποτελέσματα. Ακόμα, εδώ λείπουν τα «μαντέματα» της Google, η συμπλήρωση και απάντηση σε βασικά ερωτήματα, αυτομάτως, την ώρα που διατυπώνεται μια αναζήτηση, το πεδίο αναζήτησης δεν προτρέχει αλλά αφήνει τον χρήστη να πληκτρολογήσει.
Δείτε ακόμα: Οι αντίπαλοι της Google καλούν την ΕΕ να ορίσει κανόνες για τις μηχανές αναζήτησης

Έμφαση δίνεται ακόμα στην ιδιωτικότητα, με τρόπο που ακούγεται πρωτόγνωρος. Οι εμπνευστές του You.com λένε ότι σε αυτήν την πλατφόρμα δεν πρόκειται να δει κανείς να τον κυνηγούν στοχευμένες διαφημίσεις, δεν καταγράφονται λεπτομερώς τα πάντα, ενώ είναι διαθέσιμο και ένα incognito mode που κρύβει τη διεύθυνση IP.

Σε μια εποχή, ωστόσο, που οι μηχανές αναζήτησης έχουν αναδειχθεί σε κερδοφόρες μηχανές αλλά και μέσα ελέγχου, μπορεί μια εταιρεία των 20 εκατομμυρίων να ανταγωνιστεί και να απειλήσει μια εταιρεία τρισεκατομμυρίων πια, που το όνομά της έχει γίνει γραμματικό μέρος του λόγου, έχει αναδειχθεί σε ισχυρό ρήμα; Googlαρέ το, λέμε σε ολόκληρο τον κόσμο, και ίσως δεν υπάρχει μεγαλύτερη απόδειξη δύναμης από αυτό. Ωστόσο, κάποτε και το Skype ήταν ρήμα, απαντούν οι ιδρυτές του You.com, και τώρα όλοι Zoomάρουν.
Αυτό δε σημαίνει ότι θεωρείτα εύκολο για μια νέα μηχανή αναζήτησης να γκρεμίσει την προωτοκαθεδρία του εδραιωμένου γίγαντα. Παρόλ’ αυτά, λένε οι ιδρυτές, ακόμα και οι αυτοκρατορίες πεφτουν, και ο τρόπος που έχει γίνει τόσο δεδομένη η Google, που πλέον με το που ανοίγουμε τον υπολογιστή ή το κινητό μας είναι το default, χωρίς καν να σκεφτόμαστε ότι βρισκόμαστε στην Google, εκτός από εδραίωση σημαίνει και ότι έχει πάψει να υπάρχει καινοτομία στον χώρο.

Αν και τα έσοδα μπορούν να φέρουν ικανούς συνεργάτες και νέες ιδέες που μπορούν να ενισχύσουν την υπάρχουσα ηγετική θέση της Google, η εμμονή στη διαφήμιση βλάπτει την αξιοπιστία των αποτελεσμάτων αλλά και την ευκαιρία να παρουσιασεί κάτι με νέο, καλύτερο τρόπο. Αν μπορεί κάποιος να πληρώσει για να είναι πάνω πάνω στα αποτελέσματα, πρέπει οπωσδήποτε να υπάρχει αυτό το πάνω πάνω, να υπάρχει αυτή η γραμμική σειρά.
Ίσως είναι νωρίς να προβλεφθεί αν μια μηχανή αναζήτησης με τη λογική του You.com, που φαίνεται να απαιτεί περισσότερη δουλειά από τον χρήστη, μπορεί να επιτύχει με τα ίδια γιγαντιαία μεγέθη που το έκανε η Google. To μέλλον πάντως αναμένεται ενδιαφέρον. Θα συνεχίσουμε άραγε να γκουγκλάρουμε;